• 1
  • 2
2012-01-12, 14:42
Medlem
Jag kan nog förklara detta, så som jag förstod det när jag var utomlands iaf.

Jag fick förklaringen att våra svenska VISA-kort betraktas som kreditkort i t.ex USA och Australien. Detta för att vi inte kan koppla upp oss mot debit-systemen i dessa länder eftersom vår bank finns i Sverige.

Det innebär även att det inte blir några problem för hotellet i USA, för trots att kortet egentligen är ett "debit card" där du enbart kan handla för innestående medel så kan hotellet övertrassera kortet och få sina pengar och du får överta det problemet.

T.ex har du 3 kr på kontot och försöker handla på ICA här säger ju terminalen ifrån, men när du betalar hotellnotan för 3000 i USA så dras pengarna utan problem och ditt saldo hamnar på -2997 kr, och du får reda ut det med banken istället.

Typ så.
Citera
2012-01-12, 15:42
Medlem
edches avatar
Ett VISA-kort från exempelvis Swedbank är ett kreditkort i den benämningen att det går att använda när butiken ligger offline. Det som inte kommer fungera är om du har ett Electron- eller Maestrokort. Dom korten går endast att använda i online-läge, inte i exempelvis taxibilar och liknande.

Har du ett VISA-kort med präglade siffror så kommer du hyra bil, uthyraren vet ju inte om du har kredit eller inte, bara att kortet i sig är ett kreditkort.
Likadant är det om du hyr bil i Sverige, tror inte det finns någon (BURF-ansluten) hyrbilsfirma som accepterar electron-kort, av den anledningen att det är 0 säkerhet då det inte går att efterdebitera ett sånt kort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in