2012-01-10, 11:18
  #541
Medlem
hoodrobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norsk
Den enda frågan som jag har nu är hur i helvete såg det ut innan det blev livefeed?
Var det så att andra personer kunde klicka in på varandras loggar och se vad andra hade skrivit, jag förstår inte vad som hände i övergången från en "mer privat?" logg till en öppen logg.

Loggen såg likadant ut men aktiviteten bland användarna (och således också skrivandet i varandras loggar) blev mer offentligt när live-feeden kom eftersom den uppdaterar så fort en vän har skrivit något till någon. Uppdateringen innehåller ju också exakt vad man har skrivit till personen och alla vännerna ser alltså det.

Om jag skriver i din logg på facebook nu så kommer alla mina vänner och dina vänner se det på livefeeden. Så var det inte förut och wall-to-wall-konversationer var alltså mer privata än idag.

Därför kommunicerade man på det sättet då vilket man inte gör idag. Det är dessa konversationer folk tror är privata meddelanden.
Citera
2012-01-10, 11:27
  #542
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoodrob
Loggen såg likadant ut men aktiviteten bland användarna (och således också skrivandet i varandras loggar) blev mer offentligt när live-feeden kom eftersom den uppdaterar så fort en vän har skrivit något till någon. Uppdateringen innehåller ju också exakt vad man har skrivit till personen och alla vännerna ser alltså det.

Om jag skriver i din logg på facebook nu så kommer alla mina vänner och dina vänner se det på livefeeden. Så var det inte förut och wall-to-wall-konversationer var alltså mer privata än idag.

Därför kommunicerade man på det sättet då vilket man inte gör idag. Det är dessa konversationer folk tror är privata meddelanden.
Ok, så det var fritt fram att läsa varandras meddelande på den tiden också?

Nu när du säger det tror jag fan att jag minns att jag reagerade på vissa saker som stod på andras loggar även på den tiden och det verkade som personen trodde att det den skrev var privat.
Det är ju dan så det ligger till, folk har bara varit oförsiktiga/retarderade.

Edit: Något jag reagerade på var att alla min väns mer "privata loggmeddelanden" som var äldre samlades i en lista, men inte de senare från 2010 och liknande.
Det är enligt mig konstigt om det var exakt likadant när man skrev på en annans logg som det är idag, förutom att det inte visades i livefeeden?..
__________________
Senast redigerad av norsk 2012-01-10 kl. 11:30.
Citera
2012-01-10, 11:28
  #543
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norsk
Den enda frågan som jag har nu är hur i helvete såg det ut innan det blev livefeed?
Var det så att andra personer kunde klicka in på varandras loggar och se vad andra hade skrivit, jag förstår inte vad som hände i övergången från en "mer privat?" logg till en öppen logg.
Det har alltid funnits en livefeed vad jag vet. Jag joinade Facebook 2007 och då fanns inte kommentarer och gilla knappar. Man skrev på sin egen logg eller på en kompis logg. Allt som skrevs kom upp på en livefeed så man kunde se vad alla skrev till varandra. Vid varje meddelande fanns en knapp "Wall-to-wall" vilken gjorde att man kunde se alla meddelanden skickade mellan dessa två personer.
Citera
2012-01-10, 11:39
  #544
Medlem
Ockstaerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodrob
Loggen såg likadant ut men aktiviteten bland användarna (och således också skrivandet i varandras loggar) blev mer offentligt när live-feeden kom eftersom den uppdaterar så fort en vän har skrivit något till någon. Uppdateringen innehåller ju också exakt vad man har skrivit till personen och alla vännerna ser alltså det.

Om jag skriver i din logg på facebook nu så kommer alla mina vänner och dina vänner se det på livefeeden. Så var det inte förut och wall-to-wall-konversationer var alltså mer privata än idag.

Därför kommunicerade man på det sättet då vilket man inte gör idag. Det är dessa konversationer folk tror är privata meddelanden.

Stämmer bra. Jag hade privata meddelanden som inte visades i min logg när jag scrollad ner och kollade.
Citera
2012-01-10, 11:43
  #545
Medlem
EnAlbatross avatar
Om ni vill kontrollera om det är gamla Wall-konversationer eller om det är privata meddelande som läkt är det bara att:

1. SKROLLA LÄNGST NER PÅ DIN EGEN WALL
2. JÄMFÖR DE INLÄGGEN MED DINA PRIVATA MEDDELANDEN


För min del finns inte de privata meddelandena där, så det är alltså gamla wall-meddelanden.
Skönt att veta exakt vad alla andra ser, så det inte är random privata meddelanden.
Citera
2012-01-10, 11:48
  #546
Medlem
Leoplurodons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnAlbatros
Om ni vill kontrollera om det är gamla Wall-konversationer eller om det är privata meddelande som läkt är det bara att:

1. SKROLLA LÄNGST NER PÅ DIN EGEN WALL
2. JÄMFÖR DE INLÄGGEN MED DINA PRIVATA MEDDELANDEN


För min del finns inte de privata meddelandena där, så det är alltså gamla wall-meddelanden.
Skönt att veta exakt vad alla andra ser, så det inte är random privata meddelanden.

Det är väll va folk skrivit till dej man ser på din wall. Tittar man tex på en av dina kamraters kan man se vad du har skrive till dom. Så har jag förstått det nu när jag spanat runt lite.
Citera
2012-01-10, 12:01
  #547
Medlem
t4t5s avatar
Tror jag vet varför det blivit ett stort missförstånd!

När man hade wall-to-wall konversationer med någon förut så kunde bara folk som var vän med båda personerna se konversationen (genom att trycka på "see wall to wall").
Därför kunde man i princip ha "privata" konversationer med vissa så länge man visste att de inte var vänner med dina andra facebook-vänner.

När någon skriver på din wall idag däremot så räcker det med att någon är vän med bara dig för att det ska synas. Många gamla wall-to-walls syns därför nu, och de har blivit lättare att hitta i.o.m timeline-funktionen.

Hoppas det gjorde det hela lite klarare.
__________________
Senast redigerad av t4t5 2012-01-10 kl. 12:04.
Citera
2012-01-10, 12:04
  #548
Medlem
EnAlbatross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leoplurodon
Det är väll va folk skrivit till dej man ser på din wall. Tittar man tex på en av dina kamraters kan man se vad du har skrive till dom. Så har jag förstått det nu när jag spanat runt lite.
Ja, fast det ser du under meddelanden också, alltså vad andra har skrivit till dig.
Så det är bara att jämföra.

Finns inte samma inlägg längst ner i wallen och under meddelande så är det bara vanliga wallinlägg, modell old-schol, som alltid funnits där.
Och dessa har aldrig varit anonyma, alla som gått in på din wall har alltid kunnat se dessa, lika så på dina vänners walls.
Så det finns inga hemligheter att hämta där.
Bortsett från de stolpskott som inte förstår att facebook inte är anonymt, men sådana finns det ju nu också.
Citera
2012-01-10, 12:12
  #549
Medlem
jenny747s avatar
har gått igenom alla jäva inlägg på facebook, tog ett tag eftersom jag inte har timeline.
nåväl. det verkar vara lite hispigt. många konversationer jag VET att jag tagit på mail finns inte (var lite orolig om jag skulle varit dum och lagt ut kontonummer eller nåt, men tror inte det, och hittade inget) men några var med. inget farligt dock.

vad som var lite konstigt var snarare att det låg kommentarer på wallen som jag vet är kommentarer på kort. inte alla kommentarer, men ett par stycken.

det var iaf inget jobbigt som låg ute vilket gör att allt fick ligga kvar.

förresten inser jag att en statusar bara sparas ett tag? hittar inga från 2009 och bakåt.

edit: blev nästan lite roligt med foto-kommentarerna, eftersom många av dem blir tagna ur sitt sammanhang så blir det lite efterblivet. bland annat så förklarar min bästa killkompis sin kärlek för mig i, vad som nu ser ut som, ett wall-inlägg. egentligen tillhör den en spårad kommentar på en bild. nåväl. i have nothing to hide.
__________________
Senast redigerad av jenny747 2012-01-10 kl. 12:14.
Citera
2012-01-10, 12:14
  #550
Medlem
ralfralfs avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14188881.ab
Citera
2012-01-10, 12:15
  #551
Medlem
DoOrDoNots avatar
Nu står det om det på Aftonbladet...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14188881.ab
Citera
2012-01-10, 12:19
  #552
Medlem
xurras avatar
haha wtf?

Bugg sprider
dina privata
meddelanden
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14188881.ab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in