2012-01-13, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Claude-M
Han med det finska namnet räckte nog utmärkt för deras syfte som var att få bråka.

Det var så att säga inte första gången de var ute och bråkade.

Är du rasist? Nej. Du sa något. Nej jag sa inget alls. Muckar du? Nej. -Smocka-

Ungefär så lät det på den tiden.
"Han med det finska namnet" (f. 1970) uppgav i dialogförhör under polisutredningen att huvudgärningsmannen E (E = initialen i efternamnet) för honom berättat hur han tagit fram kniven redan under promenaden i trappan upp från Fyrgränd.
Detta har också framförts av en målsäganden P******, som berättade hur han hotats med bl.a. kniven av E innan denne sedan utdelade hugget mot Näslund.

"Mannen med det finska namnet" hade en icke ringa roll, då det (tydligen) var han som först, bakifrån, slog omkull Näslund med en fjäderbatong. (Detta har också "han med det finska namnet" f.ö. erkänt, ska sägas.). Därefter, då Näslund reste sig i "naturlig gardställning" mot denne – ska E ha tagit ett snabbt språng mot Näslund och huggit kniven i bröstet på dito.
Citera
2012-01-13, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
... en gammal tidningsartikel som jag hittade som nämnde detta knivdåd. Där stod det att "huvudmannen" fick 2,5 års fängelse för misshandel/vållande och den som senare kom att bli misstänkt för inblandning i "krögarmordet" fängelse för skyddande av brottsling, om jag nu kommer ihåg rätt.
Detta stämmer.

Huvudmannen erhöll, genom hovrättens ändrande, fängelse i två år och sex månader.

Gärningen bedömdes (inunder "Hovrättens domskäl") som grov misshandel och grovt vållande till annans död; gärningen betecknades som "synnerligen allvarlig".
Annan påföljd än ett långvarigt fängelsestraff (inkluderat det faktum att huvudmannen ej var 19 år fylld vid brottstillfället) kunde därför inte komma i fråga.

Så här säger hovrätten:
Citat:
Fängelsestraffet, som även skall omfatta tidigare misshandelsbrott enligt den undanröjda villkorliga domen, bör även med beaktande av CES [tre initialer i namnet, min anmärkning] ungdom bestämmas till längre tid än tingsrätten gjort.

Den killen som var inblandad i "Krögarmordet" fick dagsböter för just skyddande av brottsling i detta ärende.
Citera
2012-01-13, 17:52
Medlem
I Paris, Frankrike föddes gärningsmannen, den peruanske medborgaren; han är för övrigt än i dag just peruansk medborgare.
Han kom till Sverige, som ettåring cirka, år 1969.
År 1980 utvandrade han från Sverige (enligt Skatteverket), men kom tillbaka till Sverige i september samma år.

––––––

Det bör nämnas, eller jag ämnar säga följande apropå den här killen ovan och hans handling för snart 25 år sedan:

Läser man i domen (hovrätten gillade tingsrättens bedömning av gärningarna), framkommer det intressanta fakta.

I domskälet formuleras det i kontexten så som att huvudmannen/E egentligen inte var med som huvudtriggare i "rasismutväxlingen". Så här står det i domtexten:
Citat:
[...] På gångvägen mot bommen frågade sålunda K*** [andrehuvudmannen] om E***s [kamrat till Näslund] hade något emot finnar. E***s svarade att han en gång hade blivit knivskuren av en finne, varför han inte var särskilt förtjust i dem, och dessutom kunde de inte spela ishockey utan att tillämpa en massa konstiga regler. K*** tog illa vid sig av svaret och kände sig provocerad.
E [huvudmannen], som hört en del av vad K*** och E***s pratat om, kände att något låg i luften. K*** vände sig mot N*** [en av E och K***s kamrater] och fick av denne fjäderbatongen. ...
K*** sprang ifatt Näslund och E***s, som var något framför Näslund, och slog mot Näslunds hals. [...]

Enligt min spontanmässiga lekmannabedömning ser det ut som om huvudmannen i någon mening spelade andrafiol till att börja med. Vad säger ni? Är det någon som läst domen – och har en uppfattning?

Hur som helst synes huvudmannen E:s handling ha varit tämligen grov. Handlandet vållade helt klart Näslunds död.

(Kniven, en jaktkniv med en bladlängd av 175 mm, tillhörde för övrigt RH [han som fick dagsböter här], en kniv som överlämnades inne på Klarabergsgatan i Stockholm en tid före under natten från RH till E. Denne RH, som alltså var inblandad i Krögarmordet tio år senare, ska sägas, avvek inne i stan från E och K***; RH var inte med på nattbussen till Solna, och var inte en i det fyrmannagäng där som gärningsmännen E och K*** ingick i vid Näslunddådet.)
Senast redigerad av PontusEnhorning 2012-01-13 kl. 17:55.
Citera
2012-01-13, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PontusEnhorning
I Paris, Frankrike föddes gärningsmannen, den peruanske medborgaren; han är för övrigt än i dag just peruansk medborgare.
Han kom till Sverige, som ettåring cirka, år 1969.
År 1980 utvandrade han från Sverige (enligt Skatteverket), men kom tillbaka till Sverige i september samma år.

Du vill inte dela med dig av hans namn, med stjärnor eller utan? PM går också bra. Skulle vara intressant att kolla upp om han dömts för brott på senare år.
Citera
2012-01-13, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnson88
Du vill inte dela med dig av hans namn, med stjärnor eller utan? PM går också bra. Skulle vara intressant att kolla upp om han dömts för brott på senare år.
Är något passiv och återhållen när det kommer till namnoutande (i helhet) av gärningsmännen i detta fall. Någon sorts etisk betänksamhet afficierar mig. Har även en dylik "rättskänsla" av att det inte är tillbörlig praxis på en kriminalhistoria-tråd som denna att droppa det namnet (eller de andra ungdomarna i samma gäng) här. Jag kan ha fel i någon mening.

Väljer också att vara något restriktiv med uppläggande av hela namn etcetera när densamme var/är i 18-årsåldern eller yngre vid brottshandlingen.

Jag informerar dig ytterligare via PM.
Citera
2012-01-14, 01:13
Medlem
Citat:

Väljer också att vara något restriktiv med uppläggande av hela namn etcetera när densamme var/är i 18-årsåldern eller yngre vid brottshandlingen.

Funderar kring detta vid "18- årsgräns". för straffbarhet i svensk lag talar någon virrpanna om att man måste ha fyllt 21 år, ´d.v.s. 6 år efter att man är straffmyndig. och tre år efter man själv får vara med att bestämma om hur andra människor bör besträffas för att ha begått olika straff. Hur hänger detta ihop??
Citera
2012-01-14, 09:53
Medlem
Citat:
Är något passiv och återhållen när det kommer till namnoutande (i helhet) av gärningsmännen i detta fall. Någon sorts etisk betänksamhet afficierar mig. Har även en dylik "rättskänsla" av att det inte är tillbörlig praxis på en kriminalhistoria-tråd som denna att droppa det namnet (eller de andra ungdomarna i samma gäng) här. Jag kan ha fel i någon mening.

Han som stack kniven i killen kallades i alla fall för Kameo. Om det var hans riktiga namn eller ett smeknamn det vet jag inte. Inte heller om det stavas Kameo eller Cameo eller på något annat sätt.
Citera
2012-01-17, 20:48
Medlem
MADEofSTONEs avatar
Citat:
Han med det finska namnet räckte nog utmärkt för deras syfte som var att få bråka.

Det var så att säga inte första gången de var ute och bråkade.

Är du rasist? Nej. Du sa något. Nej jag sa inget alls. Muckar du? Nej. -Smocka-

Ungefär så lät det på den tiden.

Det var under hockey Vm -87 Sverige vann dagen efter mordet det var infekterat mellan tre kronor och finska laget efter Sikora-affären.
http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4...6r_herrar_1987

Det här var väl ett av 80-talets blattegäng som spöade kaxiga "svennar", Hagalund var på den tiden en sedd som en farlig plats en av de första mångkulturella förorterna. Idag finns hudratals värre platser i vårt rike...
Citera
2012-01-26, 15:58
Medlem
Så... det har med icke-européer att göra. Såklart.
Citera
2012-01-26, 16:23
Medlem
kan vi få namn och personnummer på mördarfjollan, så kan vi forska vidare...vorde ju kul att leta upp han idag och ringa och reta han lite, se om han blir på dåligt humör igen...tror inte han är så kaxig längre dock, tror knappast han berättat åt sin arbetsgivare att han är en mördare, undrar vad de skulle tycka?
Citera
2012-01-26, 16:39
Medlem
Claude-Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klutz99
kan vi få namn och personnummer på mördarfjollan, så kan vi forska vidare...vorde ju kul att leta upp han idag och ringa och reta han lite, se om han blir på dåligt humör igen...tror inte han är så kaxig längre dock, tror knappast han berättat åt sin arbetsgivare att han är en mördare, undrar vad de skulle tycka?

Ringa är nog det närmaste du ska komma honom.
Citera
2012-01-27, 00:35
Medlem
Citat:
Ringa är nog det närmaste du ska komma honom.
varför det? är han en återfallsförbrytare? vad har han gjort sig skyldig till sedan han släpptes ut? Han borde nufortiden inte vara mer an en fet liten dego, som jobbar på något lager i den mån han inte är sjukpensionär
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in