Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-01-09, 11:58
  #1
Medlem
razaones avatar
Frågan gäller stockholm. Samt hur mycket kostar det när man ringer ambulans och åker det?
Har frikort inom sjukvården. täcker det?
Citera
2012-01-09, 12:05
  #2
Medlem
Razputins avatar
Beror inte det bland annat på vart du ligger och vilken behandling du får?
Citera
2012-01-09, 12:06
  #3
Medlem
razaones avatar
infektionsavdelning huddinge sjukhus
Citera
2012-01-09, 12:07
  #4
Medlem
Fairy-Tails avatar
Fick betala 300 för en natt där, HBG var det.

Kan inget om systemet för övrigt, egna erfarenheter bara.
Citera
2012-01-09, 12:12
  #5
Medlem
Utgår från att högkostnadsskyddet gäller även för sådant. Du betalar ju skatt för att få den hjälp du behöver.

(Så länge det handlar om en sjukdom såklart, dvs inte bröstimplantat och sånt "självförvållat".)
Citera
2012-01-09, 12:14
  #6
Medlem
80 kr per natt om man är över 18. Högkostnadsskyddet gäller ej.

http://www.vardguiden.se/Sa-funkar-d...tientavgifter/ (för Stockholms län, inkl. Huddinge eftersom det gäller TS)

Hittar dock inga priser på ambulans men det brukar ligga på 150 kr, och det ingår inte i högkostnadsskyddet. Inte ens det separata högkostnadsskydd som gäller sjukresor. Följande gäller för sjukresor om det skulle bli aktuellt istället för ambulans. Ambulans är ju bara om det är akut. http://www.vardguiden.se/Sa-funkar-d...eter/Sjukresa/
__________________
Senast redigerad av Baltimora 2012-01-09 kl. 12:20.
Citera
2012-01-09, 12:19
  #7
Medlem
Tigris.of.gauls avatar
Tog bort blindtarmen för ngt år sedan. Kostade mig ca 250 pix ca? 2 nätter på sjukan. Bäst använda pengar någonsin!
Citera
2012-01-09, 13:01
  #8
Medlem
dekanmis avatar
Jag visste inte ens att det kostade något. Har legat inne i 4 dagar en gång och åkt ambulans 2 gånger, jag betalade ingenting för det

Visserligen var jag under 18 när jag låg inne, det är väl andra regler då. Fri sjukvård och allt det där.
Citera
2012-01-09, 13:22
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soffan007
Varför så onödig skriv kr vafan är PIX?

Pix är slang för "krona" eller "kronor". Alltså kostade det 250 kr/pix.

Citat:
Ursprungligen postat av dekanmi
Jag visste inte ens att det kostade något. Har legat inne i 4 dagar en gång och åkt ambulans 2 gånger, jag betalade ingenting för det

Visserligen var jag under 18 när jag låg inne, det är väl andra regler då. Fri sjukvård och allt det där.

Det är just för att barn har tillgång till gratis sjukvård och tandvård. När man sedan blir myndig så får man börja betala för sig. Åldersgränser men även kostnader varierar. Dock brukar man få betala 80 per natt som man ligger inne och 150 kr per ambulans.

Vissa andra saker inom vården kan fortsätta vara gratis även när man är vuxen. Men den typen av vård gäller inte för alla.
Citera
2012-01-10, 01:30
  #10
Medlem
C21H30O2-s avatar
80kr per natt men då ingår måltider också och detta går ej på högkostnadskortet.
sen kan det va avgifter för läkarbesök/undersökningar som tillkommer men dessa omfattas av högkostnadskortet.
Citera
2012-01-11, 00:48
  #11
Medlem
enalins avatar
Jag vet ju att en del ambulansåkning debiteras men ibland struntar de i det, beror det på hur allvarligt sjuk man är?
Citera
2012-01-12, 09:25
  #12
Medlem
razaones avatar
Tack för svaren fick alla svar här.

Men läste att sjukresorna kostar max 140:- (färdtjänsten) mina resor till sjukhuset ligger på typ 130:- för en resa dit. Men jag får har samåkning med folk varje gång och får åka massa omvägar. Då kommer jag alltså få betala mer än om jag hade åkt själv och bara behövt betala 130:- =/
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback