2012-01-09, 10:41
Medlem
Vivvis avatar
Mina A-kassedagar är snart slut
Tänkte fråga om någon vet utifall att aktivitetsstödet och pengar från socialen är ungefär samma summa ?
Citera
2012-01-09, 10:48
Medlem
dekanmis avatar
Aktivitetsstödet ligger på ungefär 3000:- vad jag vet.

Från socialen kan du få existensminimum. I min kommun innebär det ungefär 3700:- + hyra och el.
Men det är inte bara att gå till soc och få heller, du får inte ha legat plus någon månad, för då får du det minus senare (de räknar nämligen med att man ska spara). Sedan måste du vara inskriven hos arbetsförmedlingen, söka jobb och inte ha några som helst besparingar. I vissa fall får du inte ens ha bil eller bostadsrätt.
Citera
2012-01-09, 10:56
Medlem
Aktivitetsstödet varierar då man kan få allt från 48 kr till 223kr om dagen. Vet inte vad du får per månad.

När det gäller socialtjänsten så ligger riksnormen på 3720 kr för en ensamstående. Sedan kan man bli beviljad extra pengar för el, hyra och en del andra utgifter. Om du går till socialen så slår de ihop alla inkomster och kommer säkert kräva att du ansöker om bostadsbidrag också. Då får du alltså aktivitetsstöd, eventuellt bostadsbidrag och sedan en kompletterande summa från socialtjänsten så att du kommer upp i norm.

Vi säger att just din norm är 3720 kr (riksnorm) + 3500 kr för el, hemförsäkring och hyra. Du får 3000 kr i aktivitetsstöd och 1000 kr i bostadsbidrag. Då har du alltså 4000 kr i inkomster som dras bort från normen. Socialtjänsten kan då komplettera med 3220 kr så att du kommer upp till norm.

Om du inte betalar hyra, el etc så får du bara pengar upp till riksnormen på 3720 kr. Om du är ensamstående så att säga. Har du sambo eller barn så är det andra summor.
Citera
2012-01-09, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dekanmi

Nej, eftersom han har A-kassa nu så får han exakt samma summa i aktivitetsstöd när A-kassedagarna tar slut.

Citat:
I vissa fall får du inte ens ha bil eller bostadsrätt.

Det är snarare i extrema undantagsfall som socialen tillåter att bidragstagaren har bil, bostadsrätt och samtidigt får pengar därifrån.
Senast redigerad av DrRoland 2012-01-09 kl. 16:11.
Citera
2012-01-09, 16:36
Medlem
dekanmis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrRoland
Nej, eftersom han har A-kassa nu så får han exakt samma summa i aktivitetsstöd när A-kassedagarna tar slut.
Ja, självklart beror det på tidigare inkomst. Tänkte inte så långt.

Citat:
Ursprungligen postat av DrRoland
Det är snarare i extrema undantagsfall som socialen tillåter att bidragstagaren har bil, bostadsrätt och samtidigt får pengar därifrån.
Och det var precis så jag menade. Du får ha bil om den är billig och du kan framföra på ett bra sätt varför den hjälper till vid jobbsökande, annars är det bara att sälja. Bostadsrätt får du också ha, om det är en billig bostadsrätt och inte tänker leva på soc en längre tid.
Citera
2012-01-11, 06:11
Medlem
leprasjuklings avatar
Aktivitetsstödet är 65% av tidigare inkomst, medan a-kassan är 70% av tidigare inkomst omk man spenderat mer än 100 a-kassadagar, Båda är maximerade till 680 kronor brutto om dagen.
Ekonomiskt är det alltså ingen större skillnad mellan om ens arbetslöshetsförsäkring kommer från en a-kassa eller från Försäkringskassan. Det är först om man inte haft rätt till a-kassa innan som man får betydligt mindre belopp.
Citera
2012-01-18, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Aktivitetsstödet är 65% av tidigare inkomst, medan a-kassan är 70% av tidigare inkomst omk man spenderat mer än 100 a-kassadagar, Båda är maximerade till 680 kronor brutto om dagen.
Ekonomiskt är det alltså ingen större skillnad mellan om ens arbetslöshetsförsäkring kommer från en a-kassa eller från Försäkringskassan. Det är först om man inte haft rätt till a-kassa innan som man får betydligt mindre belopp.

Nej nej... nu tar vi om det från början.

Aktivitetsstöd följer samma nivåer som a-kassan (med undantag för de som går jobbgaranti för ungdomar) och som annars skulle ha rätt till a-kassa. D.v.s. 200 dagar på 80%, 100 dagar på 70% (250 om man har barn under 18). Skillnaden är att a-kassan tar slut efter 300 dagar medan aktivitetsstöd fortsätter på 65%.

Går man i jobbgaranti för ungdomar så gäller istället 100 dagar på 80% (200 om man har barn under 18) 100 dagar på 70% och sen 65%.

Uppfyller man inte villkoren för a-kassa får man 223 kr. Går man i jobbgaranti för ungdomar får man istället utvecklingsersättning på 140/48 kr beroende på ålder och gymnasieutbildning eller ej.

Slutsats, den som går jobbgaranti för ungdomar kan tjäna på att stämpla mot att ha aktivitetsstöd då a-kassan ger 200 dagar på 80% medan aktivitetsstöd ger 100 dagar på samma nivå.
Citera
2020-01-08, 12:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling

Är det alltså detta som gäller än idag? EFTER 300 dagarna hos A-kassan har tagit slut. Det är alltså 65 % av tidigare lön som gäller då och inte 223 kr/dag?

För jag hittar inte detta någonstans hos FK men jag skulle behöva veta innan man lär hinna få några svar av FK (arbetsförmedlingen ville inte ge något svar).

FK skriver bara:

”Om du uppfyller villkoren för a-kassa är beloppet som du får per dag samma som din dagpenning från a-kassan.

Om du inte uppfyller villkoren för a-kassa får du 223 kronor per dag. Om du deltar i jobb- och utvecklingsgarantin kan du få 223 kronor i ersättning i totalt 450 dagar.”

Min tolkning är att man inte ”uppfyller villkoren för A-kassa” när 300 dagar har gått och märkligt att de inte ens nämner 65 % OM det nu är det som gäller? För man är ju utförsäkrad då och har inte rätt till A-kassa, man uppfyller alltså inte villkoren. Men kanske det är den summan ändå.
Senast redigerad av sjelvefan 2020-01-08 kl. 12:38.
Citera
2025-11-14, 23:05
Medlem
Det är ju helt sjukt att de sänker flera tusen från en månad till en annan
Citera
2025-11-15, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Det är ju helt sjukt att de sänker flera tusen från en månad till en annan

detta är de nya reglerna ja. tappade 3000kr ca mellan september och oktober. har fasta kostnader på 9. om man tittar på november så endast 20 dagar. totalt 12100 totalt blir det då den 26 december. det blir tight att leva på 3000kr för mat och nöjen. bilen ska besiktas. elräkningen ska in. och där är det redan 1500kr. Så har endast 1500kr egentligen. vad gör man. ställer av bilen. säljer den. stannar försäkringen? går man ner på 8 tv kanaler istället för paketet på 55? lämnar man spotify och netflix? hyresgästföreningen har jag redan lämnat. ej medlem i fackförbund. har verkligen minimalt med grejer som jag kan avbryta eller spara in på. det är bilen då. men utan påställning, utan aktiv försäkring - får jag böter på min boendeparkeing varje dag (1100kr per dag) + att en dyr TFF försäkring går in som man får betala dyrt för. Alltså kan man inte bara ställa av bilen i dagens läge. Den måste isåfall även bort från allmän väg vilket jag inte har möjlighet till idag.
Senast redigerad av andersbachmann2 2025-11-15 kl. 13:21.
Citera
2025-11-15, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersbachmann2
detta är de nya reglerna ja. tappade 3000kr ca mellan september och oktober. har fasta kostnader på 9. om man tittar på november så endast 20 dagar. totalt 12100 totalt blir det då den 26 december. det blir tight att leva på 3000kr för mat och nöjen. bilen ska besiktas. elräkningen ska in. och där är det redan 1500kr. Så har endast 1500kr egentligen. vad gör man. ställer av bilen. säljer den. stannar försäkringen? går man ner på 8 tv kanaler istället för paketet på 55? lämnar man spotify och netflix? hyresgästföreningen har jag redan lämnat. ej medlem i fackförbund. har verkligen minimalt med grejer som jag kan avbryta eller spara in på. det är bilen då. men utan påställning, utan aktiv försäkring - får jag böter på min boendeparkeing varje dag (1100kr per dag) + att en dyr TFF försäkring går in som man får betala dyrt för. Alltså kan man inte bara ställa av bilen i dagens läge. Den måste isåfall även bort från allmän väg vilket jag inte har möjlighet till idag.

Jag måste få resterande från soc då jag inte klarar under minimum (har barn med)
Så jättekul kommer vara massor av nya kunder de får nu! Detta glöms inte M och SD
De förlorar valet
Citera
2025-11-15, 18:35
Medlem
Citat:

Från socialen kan du få existensminimum. I min kommun innebär det ungefär 3700:- + hyra och el.
Men det är inte bara att gå till soc och få heller, du får inte ha legat plus någon månad, för då får du det minus senare (de räknar nämligen med att man ska spara). Sedan måste du vara inskriven hos arbetsförmedlingen, söka jobb och inte ha några som helst besparingar. I vissa fall får du inte ens ha bil eller bostadsrätt.
Och hur fn hade de tänkt man klarar sig då?!!!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in