Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-25, 03:22
  #1009
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poppilo
jag människans telepati var aldrig lika stark som utomjordingarnas så dom fick putta o dra i stenarna till rätta hela tiden så dom stod exakt rakt o still, detta fick man göra efterhands man ställt stenen på plats, man fick liksom finjustera stenen, förstår du vad jag menar?

Jo, jag förstår - älgarna ville att vi skulle ha något att göra, så några av oss fick putta och dra efter att våra telekinetiska krafter tagit slut. Men om de nu själva inte behövde sådan hjälp, vad var det för mening i att använda oss?

Man kan ju tänka sig Yaskoydray telekinetiskt putta ihop en pyramid, och sedan ta sig en Whisky Sour. Så då får vi ha ett annat syfte. Och i Yaskoydrays planer var det så att vi skulle hjälpa med att skapa ny kunskap.

Hur ställer du dig till det?
Citera
2017-08-25, 03:28
  #1010
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Jo, jag förstår - älgarna ville att vi skulle ha något att göra, så några av oss fick putta och dra efter att våra telekinetiska krafter tagit slut. Men om de nu själva inte behövde sådan hjälp, vad var det för mening i att använda oss?

Man kan ju tänka sig Yaskoydray telekinetiskt putta ihop en pyramid, och sedan ta sig en Whisky Sour. Så då får vi ha ett annat syfte. Och i Yaskoydrays planer var det så att vi skulle hjälpa med att skapa ny kunskap.

Hur ställer du dig till det?

Dom ville ju se att människan avguda dom helt enkelt, att dom löd dom att dom visa respekt till sina härskare. Aliens på den tiden var ju gud. Gud är utomjording de samma koppling helt enkelt.
Citera
2017-08-25, 03:41
  #1011
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poppilo
Dom ville ju se att människan avguda dom helt enkelt, att dom löd dom att dom visa respekt till sina härskare. Aliens på den tiden var ju gud. Gud är utomjording de samma koppling helt enkelt.

Så kan det var med vissa, men vad som är sagt om Yaskoydray, är att vi skapades som ett instrument i hans jakt på kunskap. Det var därför vi människor också förflyttades till planeter som Vland och Zhdant.

Kan det ha varit så, eller puttade vi bara runt stenar litegrann?
Citera
2017-08-25, 07:44
  #1012
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Det var nog inget man funderade särskilt mycket på eftersom inga stenar i pyramiderna vägde ens i närheten av 1000 ton. Den allra tyngsta stenen i Cheops (Khufu) är ett granitblock i gravkammaren som brukar uppskattas till cirka 80 ton.
I Baalbek däremot har man byggt med 1000 ton tunga och väl skurna rektangulära stenblock.
Citera
2017-08-25, 08:48
  #1013
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putteibla
I Baalbek däremot har man byggt med 1000 ton tunga och väl skurna rektangulära stenblock.

Absolut, men det var troligen romarna, 2500 år senare (runt år 0), marken är platt och stenbrottet ligger 5-600 meter från templet. Och de största blocken lyckades de aldrig flytta från stenbrottet.
Ändå - tveklöst en helt enorm prestation.
Citera
2017-08-25, 09:11
  #1014
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Absolut, men det var troligen romarna, 2500 år senare (runt år 0), marken är platt och stenbrottet ligger 5-600 meter från templet. Och de största blocken lyckades de aldrig flytta från stenbrottet.
Ändå - tveklöst en helt enorm prestation.
Många menar att romarna bara byggde till, och att de stora stenblocken är många tusen år äldre än när romarna byggde.
Och de tre blocken som ingår i byggnationen och som måste flyttats från stenbrottet väger väl alla över 1000 ton om jag inte minns fel.
Hur tusan fixade dom det?
Citera
2017-08-25, 09:45
  #1015
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putteibla
Många menar att romarna bara byggde till, och att de stora stenblocken är många tusen år äldre än när romarna byggde.
Jag vet, och det var just eftersom detta är konspirationsforat som jag skrev "troligen romarna". Det finns även teorier om att det var jättar eller djinner som byggde fundamentet, och att det byggdes för 20.000 år sedan för att stänga in en ondskefull demon. Som vanligt är det dock bara en massa rykten på internet helt utan bevis eller ens verklighetsförankring.. Det finns helt enkelt inget som talar för detta och arkeologerna är ju minst sagt ganska samstämmiga i bedömningen att det var romarna som byggde detta (Heliopolis som de kallade staden) och flyttade blocken, det finns även inhackade signaturer (klotter) på de tre stenarna på romerska.

Citat:
Och de tre blocken som ingår i byggnationen och som måste flyttats från stenbrottet väger väl alla över 1000 ton om jag inte minns fel.
Hur tusan fixade dom det?
Mellan 800 ton och 1000 ton vardera är de vanligaste estimaten jag hittat. Romarna var ju rätt vana att flytta stora grejer - t.ex. en hel del obelisker på flera hundra ton som skeppades över medelhavet från egypten till främst Rom. Man hade ett antal tekniker för detta, och några förslag för hur man kan ha flyttat stenarna i Heliopolis/Baalek hittar du t.ex. här: http://michaelsheiser.com/PaleoBabbl...ncient-aliens/

Där beskrivs även hur ryssar under 1700-talet flyttade ännu större stenblock (1,5 gånger så tungt) till ett statyfundament - och på 1700-talet fanns ju inte heller vare sig lyftkranar eller andra "moderna" maskiner..

Det här rör ju dock inte pyramiderna så eventuell fortsatt diskussion kanske borde tas i en separat tråd.
__________________
Senast redigerad av SnakePlisssken 2017-08-25 kl. 10:09.
Citera
2017-08-25, 10:58
  #1016
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Jag vet, och det var just eftersom detta är konspirationsforat som jag skrev "troligen romarna". Det finns även teorier om att det var jättar eller djinner som byggde fundamentet, och att det byggdes för 20.000 år sedan för att stänga in en ondskefull demon. Som vanligt är det dock bara en massa rykten på internet helt utan bevis eller ens verklighetsförankring.. Det finns helt enkelt inget som talar för detta och arkeologerna är ju minst sagt ganska samstämmiga i bedömningen att det var romarna som byggde detta (Heliopolis som de kallade staden) och flyttade blocken, det finns även inhackade signaturer (klotter) på de tre stenarna på romerska.


Mellan 800 ton och 1000 ton vardera är de vanligaste estimaten jag hittat. Romarna var ju rätt vana att flytta stora grejer - t.ex. en hel del obelisker på flera hundra ton som skeppades över medelhavet från egypten till främst Rom. Man hade ett antal tekniker för detta, och några förslag för hur man kan ha flyttat stenarna i Heliopolis/Baalek hittar du t.ex. här: http://michaelsheiser.com/PaleoBabbl...ncient-aliens/

Där beskrivs även hur ryssar under 1700-talet flyttade ännu större stenblock (1,5 gånger så tungt) till ett statyfundament - och på 1700-talet fanns ju inte heller vare sig lyftkranar eller andra "moderna" maskiner..

Det här rör ju dock inte pyramiderna så eventuell fortsatt diskussion kanske borde tas i en separat tråd.
Det är just att dom lyckades använda dom som byggklossar med sådan precision som imponerar på mig.
Men detta har inget med trådämnet att göra, det var bara en reflektion.
Citera
2017-08-25, 23:47
  #1017
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
...arkeologerna är ju minst sagt ganska samstämmiga i bedömningen att det var romarna som byggde detta (Heliopolis som de kallade staden) och flyttade blocken, det finns även inhackade signaturer (klotter) på de tre stenarna på romerska.

Jag gör en återkoppling - det finns inte så lite samtida graffiti på och i pyramiderna. På flera ställen i den stora pyramiden kan man läsa om Khufus arbetslag, som har satt ihop skiten. De kallar sig saker som "Khufus vänner".

Dessa jobbare var förmodligen inte alls slavar.

Texterna har dykt upp på ställen som ibland kan vara mycket svåra att komma åt, när pyramiden väl är byggd.

Ska man få ihop det med udda teorier måste man spränga egyptisk kronologi, och bara köpa det omstöpta som sanning.

Det är inte alls rimligt. Det enklaste att tänka sig är att standardkronologin är korrekt och att dessa härskare hade de resurser som behövdes.
Citera
2017-08-26, 06:03
  #1018
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Så kan det var med vissa, men vad som är sagt om Yaskoydray, är att vi skapades som ett instrument i hans jakt på kunskap. Det var därför vi människor också förflyttades till planeter som Vland och Zhdant.

Kan det ha varit så, eller puttade vi bara runt stenar litegrann?

Eftersom det inte har kommit något svar från Poppilo får man kanske gissa att ett rollspel, som är på väg mot 40 år, innehåller lika mycket sanning som tankarna om älgarnas pyramider.
Citera
2018-01-24, 06:04
  #1019
Medlem
speedygonsalezs avatar
med 10 000 slavar eller mer och duktiga "arkitekter" är det inga problem, imponerande såklart men inte omöjligt. Har väl såklart funnits duktigare byggare än vad det finns idag, bara för att de hade "primitiva" redskap spelar la ingen roll, handlar snarare om hur man hanterar dom.

Att det skulle vara aliens är bara löjligt. Finns förmodligen liv i universum, säkert intelligent liv också, men de är på avstånd vi inte kan ta oss till och eftersom de inte tagit sig hit och visat sig för allmänheten så alla vet är de förmodligen inte smartare än oss, eller bara på ett ännu värre avstånd, lite svårt att hitta rätt i universum liksom.
Citera
2018-01-24, 09:16
  #1020
Medlem
Teorin att pyramiderna skulle ha varit generatorer för elektricitet tycker jag känns trolig.

The Great Pyramid of Giza – A Nikola Tesla Like Power Plant Created Thousands of Years Ago
https://www.youtube.com/watch?v=f7RtnEghLVc

Pyramid power plant theory:
https://www.youtube.com/watch?v=XGoUpTDnZCo

Nikola Tesla & The Great Pyramid of Giza - Lost Ancient Technology & Wireless Energy
https://www.youtube.com/watch?v=UluOlHEqseo
__________________
Senast redigerad av Mr.Slave 2018-01-24 kl. 09:52.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback