2012-01-08, 12:43
Medlem
Skulle behöva tips och råd på lätta inspelningsprogram som skulle kunna funka för att spela in lite tracks på hemmaplan vid min dator. Gärna ett program som inte har en hel vetenskap bakom sig som jag kan tycka Cubase är t.ex.

Egentligen skulle jag helst vilja ha ett program där man bara trycker på "rec" så att säga fast med flera spår, och också en möjlighet att kunna lägga in drumbeats. Någon som har något lättlärt program tillhands som ni använder där hemma som fugnerar bra?

EDIT
Skall spela in gitarr bas osv, så inget DJ'ande här inte
Senast redigerad av a.einstein 2012-01-08 kl. 12:52.
Citera
2012-01-08, 12:55
Medlem
gambiafarfars avatar
När jag köpte http://jam.se/stranginstrument/effek...=DIGITECH%RP35 fick jag med en nice programvara som var riktigt bra. Har dock överlåtit den till min bror.
Citera
2012-01-08, 13:26
Medlem
Kasporrs avatar
Reaper är ett förhållandevis billigt men användarvänligt program så det kan jag utan tvekan rekommendera. Däremot så får du skaffa dig en VST som sköter trummorna då det inte finns något sådant i Reaper.
Citera
2012-01-08, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kasporr
Reaper är ett förhållandevis billigt men användarvänligt program så det kan jag utan tvekan rekommendera. Däremot så får du skaffa dig en VST som sköter trummorna då det inte finns något sådant i Reaper.

Är rookie på inspelning, vad är en VST?
Citera
2012-01-08, 15:31
Medlem
Kasporrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a.einstein
Är rookie på inspelning, vad är en VST?

Man kan säga att det är ett program som man kör inuti studioprogrammet. Exempel på dessa kan vara Studio Drummer. Det är helt enkelt ett tredjepartsprogram som samarbetar och integreras in i studioprogrammet.
Citera
2012-01-08, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a.einstein
Skulle behöva tips och råd på lätta inspelningsprogram som skulle kunna funka för att spela in lite tracks på hemmaplan vid min dator. Gärna ett program som inte har en hel vetenskap bakom sig som jag kan tycka Cubase är t.ex.

Egentligen skulle jag helst vilja ha ett program där man bara trycker på "rec" så att säga fast med flera spår, och också en möjlighet att kunna lägga in drumbeats. Någon som har något lättlärt program tillhands som ni använder där hemma som fugnerar bra?

EDIT
Skall spela in gitarr bas osv, så inget DJ'ande här inte
Har du tillgång till mac så är garageband hur enkelt att använda som helst. Är tyvärr inte så jätteinsatt i program till windows, men vill minnas att när man väl kommer in i Cubase (hittar record knappen osv ) så går det ganska mjukt fram därifrån. Det är, i längden, mycket mer värt att lära sig också. Jag tycker du ska köra på det i alla fall, och eventuellt kolla ett par nybörjarvideos på youtube. Det enda (jag tror) du behöver lära dig i början är egentligen hur man använder VST, får ljud in i programmet från diverse instrument, spelar in och i ett senare skede litegranna om EQs och kompressorer.

Det är nog omöjligt att komma ifrån känslan av att vara totalt bortkommen hur du än gör.
Senast redigerad av SysterMidnatt 2012-01-08 kl. 18:01.
Citera
2012-01-10, 16:24
Medlem
jfruss avatar
Logic Pro, väldigt enkelt att förstå men ändå ett hyfsat"proffsigt" program som du kan göra mycket med. Ett stort plus är alla grymma amps. Koppla in gitarren/basen via ditt ljudkort eller vad du använder dig utav, tryck rec sen är det bara att spela.
Senast redigerad av jfrus 2012-01-10 kl. 16:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in