Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-01-07, 20:40
  #1
Medlem
Som rubriken frågar, hur får kyrkopolitiker lön? Jag vet inget om detta. Är det skattebetalarna som betalar detta på något sätt eller hur fungerar det här med kyrkopolitik?
Citera
2012-01-07, 20:44
  #2
Medlem
leprasjuklings avatar
Vilken kyrka är det du talar om?

Om det är Svenska Kyrkan så betalar de liksom alla andra privata föreningar sina egna anställda.
Personer som sitter i styrelser kan få arvode som de bekostar via sina medlemsavgifter.
Vi har haft religionsfrihet i Sverige i 12 år.
Som Sveriges största anordnare av fas-3 så drar de visserligen in en hel del i bidrag från staten.

De flesta "kyrkopolitiker" är oavlönade frivilliga.
__________________
Senast redigerad av leprasjukling 2012-01-07 kl. 20:48.
Citera
2012-01-07, 20:51
  #3
Medlem
Ah okej. Jag vet bara att jag fått en massa broschyrer om kyrkoval från alla möjliga politiska partier som jag ilsket slängt bort utan att fundera något närmare över saken. Det jag tänkte är att partier kanske får bidrag för att avlöna kyrkopolitiker eller liknande eftersom det verkar vara samma politiska partier inblandad i det här som vi kallar kyrkoval av någon anledning.
Citat:
Vi har haft religionsfrihet i Sverige i 12 år.
Huh?
Citera
2012-01-07, 20:57
  #4
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Huh?
Ja det beror på vad man menar, vi har ju religionsfrihetslagen från 1952, men skilsmässan mellan stat och Svenska Kyrkan är bara 12 år. Å andra sidan finns det fortfarande saker i lagstiftningen som positivt diskriminerar Svenska Kyrkan.
Citera
2012-01-07, 21:19
  #5
Medlem
Aha du menar så. Ja religionsfrihet gäller ju inte heller för barn under 12 år. De måste inte bli tillfrågad innan de blir inskriven religiösa samfund och kan ju inte heller avstå ifrån att bli omskuren och liknande religiösa handlingar som deras religiösa föräldrar utsätter dem för med hänvisning till religionsfriheten.
Så här står det i Lagen om trossamfund (1998:1593)
Citat:
4 § Barn som har fyllt 12 år kan inte inträda i eller utträda ur ett trossamfund utan eget samtycke.
Det innebär ju att barn under 12 år inte har religionsfrihet. Lite offtopic, men kanske intressant.
Citera
2012-01-07, 21:20
  #6
Medlem
Kingen_kings avatar
Ett kyrkoval är helt enkelt ett val av föreningsstyrelse. Dom får för det mesta ersättning för förlorad arbetsinkomst.
Varför politiska partier hänger sej kvar är en gåta. Politiska partier ska vara med och styra Riksdag, landsting och kommuner. Inte föreningar.
Citera
2012-01-07, 21:23
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Ett kyrkoval är helt enkelt ett val av föreningsstyrelse. Dom får för det mesta ersättning för förlorad arbetsinkomst.
Varför politiska partier hänger sej kvar är en gåta. Politiska partier ska vara med och styra Riksdag, landsting och kommuner. Inte föreningar.
Okej. Vinner partierna ingenting alls på att ställa upp i kyrkovalen? (mer än makten att besluta i föreningen dvs)

De får inte någon slags bidragsteknisk fördel eller liknande?
Citera
2012-01-07, 22:07
  #8
Medlem
bombaccis avatar
Tror kyrkopolitiker får en symbolisk summa. Beroende på vart man sitter. Sitter man i SvK "riksdag" så borde det vara lite mer, men inget man kan leva på. Men ett sätt för politiker att få vara med o peta i allt o tjänna sig som bror duktig.

Löjligt system det där.
Citera
2012-01-07, 22:48
  #9
Medlem
Foveas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Okej. Vinner partierna ingenting alls på att ställa upp i kyrkovalen? (mer än makten att besluta i föreningen dvs)

De får inte någon slags bidragsteknisk fördel eller liknande?

Kyrkoskatten är ju fortfarande automatisk för de flesta av oss som är förra för mer än 12 år sedan, så visst finns det nog pengar att hämta.

Själv har man gått ur, så jag bekymrar mig inte längre, dock finner jag frågan intressant då det inte skulle förvåna mig om mina pengar ändå gick till skiten. (Förutom "kulturbidragen")
Citera
2012-01-08, 12:48
  #10
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Okej. Vinner partierna ingenting alls på att ställa upp i kyrkovalen? (mer än makten att besluta i föreningen dvs)

De får inte någon slags bidragsteknisk fördel eller liknande?
Det finns ju partibidrag inom kyrkan. Det är därför som Sd storsatsade i kyrkovalet, för att fylla på partikassan.

Man ska ha i åtanke att 97% av alla politiker är oavlönade.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback