Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-01-07, 18:41
  #1
Avstängd
Tammers avatar
Bensinskatten höjdes med 20 öre från årsskiftet. Varför hörs inte det vanliga gnället från högerhåll nu? Var är de som alltid klagar på Socialdemokraternas skattehöjningar. Alliansen är värre än Miljöpartiet på att höja "miljöskatter". Hallåååå...vakna nu!
Citera
2012-01-07, 18:52
  #2
Medlem
GogalowoWs avatar
Ja visst är det fruktansvärt! Tänk vad mycket kul man kunde gjort för de pengarna istället
Citera
2012-01-07, 19:01
  #3
Medlem
Underbart! Bidrar man till att försämra miljön genom att köra bil så skall man givetvis betala för det. Förhoppningsvis tänker folk ett varv till och tar cykeln ner till affären istället för att vara lata och ta bilen. Ser inte direkt något diskussionsunderlag i din trådstart dock. Anser du att höjningen är bra eller dålig? Vilka konsekvenser kommer den få?

Undra hur lång tid det kommer att ta innan nyliberaler stormar tråden med sin tröttsamma litania om hur skatter alltid är av ondo. 3... 2... 1...
Citera
2012-01-07, 19:09
  #4
Medlem
Bensinskattehöjningen är ju inte det värsta som alliansen gjort mot oss bilister.
För nåt år sedan höjdes ju priset på trafikförsäkringen rejält, och även fordonsskatten om jag inte minns fel.
Och nu ska dom sälja ut bilprovningen också, vilket sannolikt kommer att resultera i rejält mycket dyrare besiktning.
Och kritiken från högerhåll ser man inte mycket av.....
Hade sossarna gjort liknande saker så hade de fan blivit ramaskri.
Citera
2012-01-07, 19:13
  #5
Medlem
tgb123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Bensinskatten höjdes med 20 öre från årsskiftet. Varför hörs inte det vanliga gnället från högerhåll nu? Var är de som alltid klagar på Socialdemokraternas skattehöjningar. Alliansen är värre än Miljöpartiet på att höja "miljöskatter". Hallåååå...vakna nu!

Enligt ekonomifakta ----> http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/...ter-pa-bensin/

Genomsnittspris på bensin och skatt, 2010

Moms på bensinen: 1,28 kronor

Utöver detta tillkommer:
Energiskatt: 2,91 kronor/liter
Koldioxidskatt: 2,32 kronor/liter
Moms på skatten: 1,31 kronor

Allt detta sammanräknat blir:
Pris vid pump: 12,94 kronor/liter
Varav skatt: 7,81 kronor/liter

Skattens andel av priset: 60,39 procent

Vill man vara miljövänlig ... men inte har råd med en ny dieselbil, och har en äldre årsmodell kostar det med skatten varje år 6 000 kr. Det är billigt det ...
__________________
Senast redigerad av tgb123 2012-01-07 kl. 19:16.
Citera
2012-01-07, 20:43
  #6
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetrarmegin
Underbart! Bidrar man till att försämra miljön genom att köra bil så skall man givetvis betala för det. Förhoppningsvis tänker folk ett varv till och tar cykeln ner till affären istället för att vara lata och ta bilen. Ser inte direkt något diskussionsunderlag i din trådstart dock. Anser du att höjningen är bra eller dålig? Vilka konsekvenser kommer den få?

Undra hur lång tid det kommer att ta innan nyliberaler stormar tråden med sin tröttsamma litania om hur skatter alltid är av ondo. 3... 2... 1...
"Tar cykeln ner till affären"..?
Vi lever nog i olika världar:
Det är två kilometer till dotterns dagis. Dit går inga bussar, särskilt inte kl 6.30 på morgonen. Hon måste lämnas då för att jag skall hinna till mitt jobb kl 7.30. Hur ska jag klara det utan bil? Samma sak på eftermiddagen då hon ska hämtas på dagis. Veckans matinköp klaras inte av med en cykel, 6 matkassar kräver en bil. Barnens eventuella fritidsaktiviteter funkar inte heller med busstransport, ridskolan ligger alltför avlägset. På helgen vill vi gärna åka till sommarstugan, försök åka kommunalt från Vårby Gård till Almunge med matkassar, 4 säckar blomjord och en nyinköpt skottkärra.

Diskussionsunderlaget torde vara uppenbart: jag anser att bensinskattehöjningen är dålig och att den kommer få negativa konsekvenser på (som vanligt) fattigt folks vardag och fritid. De som har höga löner och tjänar stora pengar på Jobbskatteavdraget kan ta det hela med ett leende, vi andra skrattar så lagom...
Citera
2012-01-07, 20:53
  #7
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Bensinskatten höjdes med 20 öre från årsskiftet. Varför hörs inte det vanliga gnället från högerhåll nu? Var är de som alltid klagar på Socialdemokraternas skattehöjningar. Alliansen är värre än Miljöpartiet på att höja "miljöskatter". Hallåååå...vakna nu!

Jo jag klagar regelbundet på energiskatterna!!!!
Att man gör en indexuppräkning är visserligen ondska,men inte i den omfattningen som blåsta Miljöpartister vill genomföra,och tvingade sossarna at göra under deras regeringsperiod.
Men som vanligt är det ju glesbygden som drabbas!!!
Citera
2012-01-07, 21:25
  #8
Medlem
supraas avatar
Jag hatar miljöpartister av hela mitt hjärta! De så kallade "höger"partier vi har i Sverige är inte mycket bättre med deras jävla fjäsk för att miljömupparna ska bli nöjda
När ska dessa trädkramare växa upp och inse hur dumma de är? De enda dessa håriga feminister och halv bögar kommer uppnå är att vi avbefolkar landsbygden vilket betyder att vi behöver importera all mat osv från u-länder där det är skottpengar på idioter (läs miljöslödder) hur bra för miljön är det?
Citera
2012-01-07, 21:46
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
"Tar cykeln ner till affären"..?
Vi lever nog i olika världar:
Det är två kilometer till dotterns dagis. Dit går inga bussar, särskilt inte kl 6.30 på morgonen. Hon måste lämnas då för att jag skall hinna till mitt jobb kl 7.30. Hur ska jag klara det utan bil? Samma sak på eftermiddagen då hon ska hämtas på dagis. Veckans matinköp klaras inte av med en cykel, 6 matkassar kräver en bil. Barnens eventuella fritidsaktiviteter funkar inte heller med busstransport, ridskolan ligger alltför avlägset. På helgen vill vi gärna åka till sommarstugan, försök åka kommunalt från Vårby Gård till Almunge med matkassar, 4 säckar blomjord och en nyinköpt skottkärra.

Diskussionsunderlaget torde vara uppenbart: jag anser att bensinskattehöjningen är dålig och att den kommer få negativa konsekvenser på (som vanligt) fattigt folks vardag och fritid. De som har höga löner och tjänar stora pengar på Jobbskatteavdraget kan ta det hela med ett leende, vi andra skrattar så lagom...

Jag förstår givetvis att du måste ha bilen både till det ena och andra och att den underlättar din vardag enormt. I din situation skulle jag göra ungefär likadant, men ändå försökt utföra ärenden genom att cykla i så hög grad jag bara kan. Jag inser även att det är människorna på landsbygden och dem som inte har det så bra ställt ekonomiskt som får ta den största smällen av en högre bensinskatt. Däremot skulle jag tippa på att du faktiskt har råd med bensinen, och om du inte har det så kan du lägga om din livsstil en aning så att du inte köper en massa skit du inte behöver (som t.ex. en dyr, enorm platt-tv och nya och likaledes dyra flashiga mobiler eller datorer till dina ungar var och vartannat år, etc.*). Ibland kan man inte båda ha kakan och äta den samtidigt och då får man prioritera. Det viktigaste för dig verkar vara att dina barn skall kunna ägna sig åt sunda fritidsaktiviteter osv., något jag har full förståelse för, och då kan du ju spendera dina pengar på det istället för att köpa en massa ny elektronik, eller vad det nu kan tänkas vara som man egentligen inte behöver för att leva ett lyckligt och drägligt liv.

Ergo: det är inte så att du får det sämre ställt bara för att bensinen kostar mer - prioriterar du rätt så är jag övertygad om att din ekonomi kommer gå runt ändå, om du bara är villig att offra vissa bekvämligheter som inte ens behövs för att leva ett gott liv (alla de teknikfreaks som bebor vårt land skulle nog börja gapa om ludditism och fan och hans moster om man kommer med sådana påståenden, men om det nu är så viktigt för dem att skaffa nya elektronikprylar stup i kvarten och det leder till att deras personliga ekonomi blir kass så borde de kanske åka kommunalt istället för att ha en egen bil).

En lösning på de problem du och många andra dras med - vilken borde implementeras redan i dag, men som regeringen inte verkar vara så jättepigga på att införa (har inte så bra koll på läget ärligt talat, så ta det jag skriver här med en nypa salt) - är att pumpa in en jävla massa pengar i kollektivtrafiken så att det finns adekvata förbindelser även för människorna på glesbygden (jag vet själv hur undermålig och jävlig den är; jag har bott i en pytteliten ort sedan barnsben och kollektivtrafiken där lämnar allt för mycket att önska). Det skulle lösa förbannat många problem och vara hur bra som helst för miljön. Om detta blev en verklighet så hade du endast behövt din bil (som förhoppningsvis är bensinsnål, annars är det hög tid att skaffa en sådan, om du är mån om din ekonomi det vill säga) till att hämta en herrans massa matkassar som det är svårt att forsla hem med hjälp av en cykel.

* Nu säger jag inte att det är såhär din situation ser ut, men jag kan tänka mig att det är precis så här det ser ut för väldigt många i vårt moderna samhälle. Det är inte heller min avsikt att moralisera över ditt leverne. Det jag vill poängtera är att en hög bensinskatt verkligen inte behöver betyda att ditt liv kommer bli ett helvete. Du kommer fortfarande ha mat på bordet och en uppvärmd bostad och dina ungar kommer fortfarande kunna ägna sig åt sunda fritidsaktiviteter. Har man kommande generationer i åtanke, vilket jag hoppas att du har (du har ju själv barn), så är de tankar jag ger uttryck för ovan väldigt rationella. De kommande generationerna skall inte behöva lida för att vi av lättja eller för att vi är dåliga på att prioritera och planera tar bilen överallt och rubbar klimatet och försurar haven
Citera
2012-01-07, 21:59
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supraa
Jag hatar miljöpartister av hela mitt hjärta! De så kallade "höger"partier vi har i Sverige är inte mycket bättre med deras jävla fjäsk för att miljömupparna ska bli nöjda
När ska dessa trädkramare växa upp och inse hur dumma de är? De enda dessa håriga feminister och halv bögar kommer uppnå är att vi avbefolkar landsbygden vilket betyder att vi behöver importera all mat osv från u-länder där det är skottpengar på idioter (läs miljöslödder) hur bra för miljön är det?

Skarpt och genomtänkt analys som nästan, men bara nästan, är värd en eloge! Kan du förklara för mig på vilket sätt den politik som miljöpartiet föreslår kommer att leda till "att vi behöver importera mat osv från u-länder där det är skottpengar på idioter"? De flesta miljöpartister skulle nog skriva under på att vi i så hög grad som möjligt måste stödja den nationella och lokala produktionen av mat. Det är inte hållbart rent miljömässigt att skicka mat kors och tvärs över hela jordklotet bara för att det är billigare. I slutändan hänger det här dessutom inte på miljöpolitiska beslut på nationell nivå. Kruxet är att det är konsumenterna, dvs. vi helt vanliga människor som går till affären några gånger i veckan och köper mat, som vill komma undan så billigt som möjligt. De flesta av oss fattar liksom inte att de bidrar till att försämra miljön genom att konsumera saker som forslats fram och tillbaks över hela jordklotet.
__________________
Senast redigerad av Vetrarmegin 2012-01-07 kl. 22:14.
Citera
2012-01-07, 22:11
  #11
Medlem
black-swans avatar
Höjningen på 20 öre ska betraktas i ljuset av miljöserparatisternas vägmåstarroll. Givet en (S), (V) och (MP) vid makten hade vi nog sett en markant större höjning. Hur som helst är skattehöjningar alltid oönskade varför kritik bör framföras oavsett styre. Människors prioriteringar ska styra marknaden inte klåfingrade statsbyråkrater.

/Cyklist
Citera
2012-01-07, 22:16
  #12
Medlem
black-swans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetrarmegin
Skarpt och genomtänkt analys som nästan, men bara nästan, är värd en eloge! Kan du förklara för mig på vilket sätt den politik som miljöpartiet föreslår kommer att leda till "att vi behöver importera mat osv från u-länder där det är skottpengar på idioter"? De flesta miljöpartister skulle nog skriva under på att vi i så hög grad som möjligt måste stödja den nationella och lokala produktionen av mat. Det är inte hållbart rent miljömässigt att skicka mat kors och tvärs över hela jordklotet bara för att det är billigare.I slutändan hänger det här dessutom inte på miljöpolitiska beslut på nationell nivå. Kruxet är att det är konsumenterna, dvs. vi helt vanliga människor som går till affären några gånger i veckan och köper mat, som vill komma undan så billigt som möjligt. De fattar liksom inte att de bidrar till att försämra miljön genom att konsumera saker som forslats fram och tillbaks över hela jordklotet.
Med din tidigare logik är det bara att öka skatterna med ett par tusen procent. Individerna vet ju inte bäst själva (vilket du givetvis gör).
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback