2012-01-11, 17:39
Medlem
smoermebroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Vet ej. Beror på andra orsaker.

~Paul~
Som t.ex?
Citera
2012-01-11, 18:05
Medlem
Fickludds avatar
Efter att ha läst i den här tråden kan man få intrycket att man ska salta väldigt mycket. Nävvis. Jag såg en avsnitt av Två hungriga italienare och de saltar inte kokvattnet mer än jag, och de borde ju veta.

Pastavattnet kräver mer salt men det är ju så mycket mer vatten jämfört med när man kokar potatis, bulgur eller ris.
Citera
2012-01-11, 18:41
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoermebroed
Som t.ex?
Ingen aning. För att kunna svara på den frågan så hade jag varit tvungen att kika över din axel när du lagar din pasta.

~Paul~
Citera
2012-01-11, 18:43
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Efter att ha läst i den här tråden kan man få intrycket att man ska salta väldigt mycket. Nävvis. Jag såg en avsnitt av Två hungriga italienare och de saltar inte kokvattnet mer än jag, och de borde ju veta.

Pastavattnet kräver mer salt men det är ju så mycket mer vatten jämfört med när man kokar potatis, bulgur eller ris.
Fast i ett av avsnitten, när de satt på en båt, så använde de vattnet från medelhavet och trots det så eftersaltade de pastan .

~Paul~
Citera
2012-01-11, 19:42
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Fast i ett av avsnitten, när de satt på en båt, så använde de vattnet från medelhavet och trots det så eftersaltade de pastan .

~Paul~
Undrar om det blir saltare än en tsk salt per 1/2 liter vatten.
Bör nästan bli det.
Citera
2012-01-11, 19:48
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Undrar om det blir saltare än en tsk salt per 1/2 liter vatten.
Bör nästan bli det.
Jo, det är det.

~Paul~
Citera
2014-03-05, 14:55
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoermebroed
Hur kommer det sig att det klumpar sig om jag inte har olja i vattnet då?

Du använder en för liten kastrull och har för lite vatten i kastrullen.
Citera
2014-03-05, 15:01
Medlem
Det är konstigt, men jag lagar både ris och pasta utan några problem. Det klumpar sig inte och det smakar gott.

Jag saltar ingenting i vattnet.

Tycker inte det finns anledning, maten innehåller redan så mycket salt att det täcker dagsbehovet flera ggr om.

Jag tror det är mer att man är van vid den salta smaken. Jag minns att jag förr saltade maten när den stod på bordet. Det gör jag inte heller numera och jag tycker maten är jättegod när jag äter den och det gör andra också.

Ett tips är att jag låter inte vattnet koka så mycket att det bubblar och har sig. Jag tror att den något lägre temperatur jag kokar ris och pasta i gör att jag inte kokar sönder maten.
Senast redigerad av Bartolo 2014-03-05 kl. 15:06.
Citera
2014-03-08, 14:12
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lauren
Om man har olja i vattnet så försvårar det för pastan att suga åt sig sås sedan, om man gör en pastarätt med sås tex.

Själv saltar jag enormt mycket, som tidigare nämnts av De Paul och ska man lyssna på italienarna, salt som medelhavet ska det vara.

En bra sak är ju också att spara lite vatten för att binda ihop pastan med såsen bättre mot slutet.
Räkna också med blodtrycksstörningar, du hittar knappt en matmatrona av italiensk kaliber utan rubbat blodtryck. Det är helt enkelt inte att rekommndera poetiskt-euforiska långbordsätande monsters rekommendationer, de menar i samma veva att såserna ska skvalpa av vin också, helst en flaska per liter sås.. visst kan det påverka at salta pastavattnet, men effekten är så marginell, att det blir löjligt, bättre hoppa över saltandet i pastavattnet och salta såsen, pastan suger faktiskt upp såsen på tallriken, bara rätten får dra en stund.

Det medför m.a.o stora risktagningr att ta matmatronors "rekommendationer" på allvar, vill bara nämna det. Ursäkta om matglädjen grumlas, men rubbade blodtryck är inget som på något sätt förhöjer den heliga matupplevelsen alls.

Bäst är att ställa saltkar på bordet så kan man slippa de patetiska blodtrycksmätningrna per timme, för det är vad som kommer av att låta pastavattnet bete sig som ett hav. Salladerna ska väl också skvalpa som ett hav, halva olivflaskan över salladsskålen? Nej?
Senast redigerad av BlackJewel 2014-03-08 kl. 14:15.
Citera
2014-03-11, 04:20
Medlem
Bdonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Av samma anledning som man lägger lite salt i vattnet när man kokar potatis.
Precis, och kan lägga till av samma anledning som man lägger lite salt i vattnet när man kokar gröt.
Citera
2014-03-11, 15:09
Medlem
Det ska vara riktigt salt, bättre att salta mindre i såsen/ragun/röran man har till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in