Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-01-07, 01:59
  #1
Avstängd
Osäker på om det finns någon bättre avdelning att posta i. Hur som helst är det så att telefonlinjen till mina föräldrars hem är klippt och ersatt med enbart mobiltelefoni. Deras hemnummer går alltså numera genom det mobila nätet. Det är en mobilmast inom synhåll och det fungerar jättebra tills någonting händer och det blir strömavbrott. Då fungerar nätet i ett litet litet tag innan det också dör.

Jag undrar om någon har kunskap om hur länge dessa master ska/kan fungera under strömavbrott?
Citera
2012-01-13, 21:16
  #2
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honkiie
Jag undrar om någon har kunskap om hur länge dessa master ska/kan fungera under strömavbrott?

Det finns svjv inga fastslagna krav, bara att telefonin skall ha rimlig tillgänglighet. En vanlig GSM-bas (BTS) har batterireserv för ca 4-6 timmars gångtid, vilket för övrigt är ungefär samma som FastMobil-adaptern, man har ju problemet att kundutrustningen oftast också blir strömlös.

De gamla telestationerna på glesbygden hade lite längre drifttid, mest pga att det var så liten samtalsfrekvens och det går åt mindre energi än radiobasar som måste sända hela tiden. Jag tycker nog att man borde ställa krav på minst 12 timmars drifttid på Telias BTSer där man har tagit bort det fasta nätet. Även om Fastmobiladaptern lägger av efter kortare tid så har ju många även mobiltelefoner som förhoppningsvis är laddade, och man KAN ju även ordna bättre batteri till sin egen utrustning.

En förbättring är att RAKEL ofta samlokaliseras med Telias master ute i glesbygden och där har jag sett att det kommer upp ganska stora stationära generatorer som säkert klarar några dygns drift.

/capmac
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback