Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-01-18, 00:44
  #1
Medlem
lowrides avatar
Finns det någon sådan?
Citera
2005-01-18, 00:47
  #2
Medlem
eantrs avatar
Han Tamas Weber som är kampsportsinstruktör i Sthlm har skrivit "Krigarens ros" om sin tid därnere. Finns säkert på ett statsbibliotek nära dig. Annars har du säkert många hundra utländska på amazon.com eller liknande.
Citera
2005-01-18, 00:50
  #3
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lowride
Finns det någon sådan?
Är det fack eller skönlitteratur du söker?
Citera
2005-01-18, 19:37
  #4
Medlem
Eremitens avatar
Kanske den här boken:
http://forum.flashback.info/scandinavia/showthread.php?p=698746&highlight=Hansen#post69874 6
Citera
2005-01-18, 21:55
  #5
Medlem
General Nogis avatar
Afrikanische Spiele av Ernst Jünger handlar till stor del om dennes ungdomliga erfarenhet av att ta värvning i Främlingslegionen.
Citera
2005-01-19, 00:23
  #6
Medlem
snapcases avatar
De mest klassiska romanerna om legionen är ju percival C Wrens trilogi:
Beau geste
Beau sabreur
Beau ideal

Alla tre är rätt njutbara pojkboksäventyr med tappra legionärer och grymma tuareger. köp om ni hittar på nåt antikvariat.
Citera
2017-11-14, 13:36
  #7
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Bill Parris - The Making of a Legionnaire
Citera
2017-11-14, 14:04
  #8
Medlem
Skaraborg2s avatar
Svenska författare om livet i Franska främlingslegionen.

Citat:
Ursprungligen postat av lowride
Finns det någon sådan?

Det finns faktiskt en hel del litteratur från den Franska främlingslegionen. Från den spanska känner jag inte till någon.

Här omnämner jag några skrivna av svenskar.

Den mest kända boken är nog Jag var främlingslegionär, 1953. Skriven av Gösta Svender efter manuskript av den kände Harry Forsberg.

Andra äldre böcker är bl. a.:

Förlorade söner, 1933 av K. E. Vide.

Marschera eller dö, 1941 (även utkommen 1946) av Widar Swahn.

Med döden för ögonen, 1946 av Widar Swahn.

Även ovan nämnde Gösta Svender skrev en bok om sitt liv i den Franska främlingslegionen.
Citera
2017-11-24, 18:17
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
De mest klassiska romanerna om legionen är ju percival C Wrens trilogi:
Beau geste
Beau sabreur
Beau ideal

Alla tre är rätt njutbara pojkboksäventyr med tappra legionärer och grymma tuareger. köp om ni hittar på nåt antikvariat.

Dom där lät intressanta när jag läste lite om författaren men det verkar som om dom inte getts ut på svenska, stämmer det ?

En period i mitt liv när jag led som mest av existentiella grubblerier eller till och med tvivel sneglade jag åt det hållet.

Typ, dom ger mig mat och säger till mig vad jag ska göra.
Något utrymme för grubblerier tog jag för givet att dom inte skulle ge mig och eftersom Frankrike är en demokrati så hamnar jag väl inte i någon ny Nunbergrättegång.

Inget lätt liv men säkert okomplicerat.
Hade säkert varit spännande men nu blev det inte så.

Peace
Citera
2023-08-01, 14:22
  #10
Medlem
Nu finns boken "Min tid i främlingslegionen" skriven av svenske Joakim Hogg. Kanske är intressant för alla i denna tråd. Jag har själv ej läst den ännu. Men det kommer.
Citera
2023-08-02, 04:18
  #11
Medlem
Jag kan i ämnet bidra med följande titel:

Jönsson, G. V. Fem års tjänst i franska främlingslegionen. Eget förlag, 1959.

Jag anser att detta är en stilmässigt ganska briljant memoar från La Légion... Den svenske författaren tjänade prickfritt, satt aldrig i arrest el.dyl... dessutom var han nykterist, vilket inte var vanligt i Legionens led.
Citera
2023-08-05, 07:55
  #12
Medlem
Ördögs avatar
Här finns en lång rad titlar.

https://foreignlegion.n.nu/bibliografi2
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback