Citat:
Ursprungligen postat av godawdo
Det där med temperaturen vet jag inte riktigt, men vad angår griljeringen, är mitt förslag, att du efter tillagning i ugnen, delar den i tex. 3 bitar och frysar in de två. Du griljerar bara en bit i taget, så den inte HINNER att bli blöt, innan den är uppäten.

Blir inte skinkan lite... hur ska jag uttrycka det... vattnig om den fryses efter tillagandet?
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
bättre att koka den tycker jag.
klyfta i en gul lök, en nypa kryddpepparkorn och ett par lagerblad.
sjud skinkan (det ska inte koka, ca 90 grader) till 67 grader i innertemperatur. tar ungefär en timme per kilo. låt den vila en halvtimme inslagen i folie.
Jag föredrar ugnsbakad skinka. Får en uppfattning av att "allt det goda" kokar ur skinkan när man kokar den i vatten. I synnerhet när det krävs så mycket vatten så skinkan ska vara helt täckt av vatten. Ugnsbakar man den, i synnerhet om man gör det i stekpåse, så blir ju allt det goda kvar i skinkan. Skinkspadet (kokspadet) har jag ju ändå ingen nytta av nu utan det åker ju ändå bara i slasken. Skillnad hade ju varit till jul då jag kunde kokt ner dvs reducerat kokspadet o använt det till
Dopp I Grytan. Men det är ju inte aktuellt nu.
Vad beträffar om svenskarna helst vill ugnsbaka eller koka sin julskinka debatteras det i den här tråden.
http://www.matklubben.se/matprat/jul...ytan_2403.html
Ska väl kanske också klargöra lite vad beträffar temperaturerna. De temperaturer jag angav... 80 - 100 grader resp 125 grader är alltså föreslagna ugnstemperatuer. Temperaturen inne i den färdiga skinkan ska självklart vara ca 68 grader.
Förutom att trycka i lite kryddnejlikor i svålen innan den åker in i stekpåsen... några andra förslag?
Än så länge ligger den kvar ute på terrassen där det är ca på nollan. Får säkert ta in den ett dygn innan den ska in i ugnen för att den ska uppnå rumstemperatur.
Tack för kommentarer!