2012-01-06, 11:49
Medlem
elektronikfreaks avatar
Jag tillhör dom som Ä*L*S*K*A*R julskinka o till min glädje hittade jag rå rimmad svensk julskinka (ICA) igår till reapris på 19.90 kg. Nu ska den här dryga 4 kg rimmade skinkan ugnsbakas o min fråga är med bakgrund av egen erfarenhet... lämplig ungstemp? Vet att ju lägre ugnstemp ju saftigare skinka. Vilken temp rekommenderar du? 125 grader? Eller lägre? Har läst att en del rekommenderar 80 - 100 grader. Just nu ligger den på terrassen i en kartong där det är ca på nollan ute så den ligger i bra lagringstemp.

Är det bara att skölja av den i kallt vatten, vänta tills den uppnått rumstemp, stoppa in den i en stekpåse, stoppa i en stektermometer o placera den mitt i ugnen?

En fråga till... jag förvarar alltid julskinkan i en tät plastpåse i kylen efter den är färdig för att den inte ska torka. Samtidigt tycker jag att griljeringen är väldigt god. MEN - problemet är att efter bara några dagar blir griljeringen "blöt o kladdig" o är inte alls lika frasig o god som den är den dagen den är nygriljerad. Vad göra?

God fortsättning!
Citera
2012-01-06, 12:00
Medlem
godawdos avatar
Det där med temperaturen vet jag inte riktigt, men vad angår griljeringen, är mitt förslag, att du efter tillagning i ugnen, delar den i tex. 3 bitar och frysar in de två. Du griljerar bara en bit i taget, så den inte HINNER att bli blöt, innan den är uppäten.
Citera
2012-01-06, 12:12
Medlem
stilltons avatar
bättre att koka den tycker jag.
klyfta i en gul lök, en nypa kryddpepparkorn och ett par lagerblad.
sjud skinkan (det ska inte koka, ca 90 grader) till 67 grader i innertemperatur. tar ungefär en timme per kilo. låt den vila en halvtimme inslagen i folie.
Citera
2012-01-06, 12:30
Medlem
DarknessNightmares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
sjud skinkan (det ska inte koka, ca 90 grader) till 67 grader i innertemperatur. tar ungefär en timme per kilo. låt den vila en halvtimme inslagen i folie.
Kokt är inte att rekkomendera,in i ugnen bara 4 kg ska vara c.a 5 timmar och stektermometern ska visa 75 grader sen griljera bara pensla med ägg senap och ströbröd,sen in i ugnen igen c.a en halvtimme.
Citera
2012-01-06, 12:58
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarknessNightmare
Kokt är inte att rekkomendera,in i ugnen bara 4 kg ska vara c.a 5 timmar och stektermometern ska visa 75 grader sen griljera bara pensla med ägg senap och ströbröd,sen in i ugnen igen c.a en halvtimme.
varför tycker du inte att koka är ett bra alternativ? varför rekommenderar du 75 grader när TS vill ha en saftig skinka?

en sak jag glömde nämna till TS; ställ in skinkan i rumstemperatur nu om du ska tillaga den ikväll. den blir ojämnt tillagad om den är så kall när du ställer in den i ugnen, eller kokar den.
Senast redigerad av stillton 2012-01-06 kl. 13:42.
Citera
2012-01-07, 16:06
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godawdo
Det där med temperaturen vet jag inte riktigt, men vad angår griljeringen, är mitt förslag, att du efter tillagning i ugnen, delar den i tex. 3 bitar och frysar in de två. Du griljerar bara en bit i taget, så den inte HINNER att bli blöt, innan den är uppäten.
Blir inte skinkan lite... hur ska jag uttrycka det... vattnig om den fryses efter tillagandet?

Citat:
Ursprungligen postat av stillton
Jag föredrar ugnsbakad skinka. Får en uppfattning av att "allt det goda" kokar ur skinkan när man kokar den i vatten. I synnerhet när det krävs så mycket vatten så skinkan ska vara helt täckt av vatten. Ugnsbakar man den, i synnerhet om man gör det i stekpåse, så blir ju allt det goda kvar i skinkan. Skinkspadet (kokspadet) har jag ju ändå ingen nytta av nu utan det åker ju ändå bara i slasken. Skillnad hade ju varit till jul då jag kunde kokt ner dvs reducerat kokspadet o använt det till Dopp I Grytan. Men det är ju inte aktuellt nu.

Vad beträffar om svenskarna helst vill ugnsbaka eller koka sin julskinka debatteras det i den här tråden.
http://www.matklubben.se/matprat/jul...ytan_2403.html

Ska väl kanske också klargöra lite vad beträffar temperaturerna. De temperaturer jag angav... 80 - 100 grader resp 125 grader är alltså föreslagna ugnstemperatuer. Temperaturen inne i den färdiga skinkan ska självklart vara ca 68 grader.

Förutom att trycka i lite kryddnejlikor i svålen innan den åker in i stekpåsen... några andra förslag?

Än så länge ligger den kvar ute på terrassen där det är ca på nollan. Får säkert ta in den ett dygn innan den ska in i ugnen för att den ska uppnå rumstemperatur.

Tack för kommentarer!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in