Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-01-05, 18:48
  #1
Medlem
en kopp kaffes avatar
Jag har en iMac utan Thunderbolt-anslutning. Skitnöjd med den.

MEN... Nu har jag kommit på att en 27" Cinema display vore fint, men de finns bara att köpa med Thunderbolt. Enligt [1] är det omöjligt att koppla en sådan. Är det verkligen så jävla dumt? Finns det verkligen ingen work-around?

Citat:
The spec page for the display implies very strongly that Thunderbolt displays will only work with Thunderbolt Macs.

[...]

The Apple Store told me no, it will not work on a non-Thunderbolt Mac.

Sorry to be the bearer of bad news .

[1] http://apple.stackexchange.com/quest...-equipped-macs
Citera
2012-01-05, 19:48
  #2
Medlem
Ta 24" istället? Den är kompatibel, inte lika bra men ändå.
__________________
Senast redigerad av AmerB 2012-01-05 kl. 19:51.
Citera
2012-01-05, 19:55
  #3
Medlem
en kopp kaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmerB
Ta 24" istället? Den är kompatibel, inte lika bra men ändå.

Det finns ju begagnade 27" precis som 24" som har DisplayPort, så detta är ju ett alternativ som jag har haft i åtanke.

Frågan är egentligen om det går att köpa en Thunderbolt-skärm och fixa någon form av adapter som gör om DisplayPort-signalen till Thunderbolt-signal.
Citera
2012-01-05, 20:06
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av en kopp kaffe
Det finns ju begagnade 27" precis som 24" som har DisplayPort, så detta är ju ett alternativ som jag har haft i åtanke.

Frågan är egentligen om det går att köpa en Thunderbolt-skärm och fixa någon form av adapter som gör om DisplayPort-signalen till Thunderbolt-signal.
Tänkte skriva 27", men var osäker på om de fanns.

Det där med adaptern; tror inte att det finns några i nuläget.
Citera
2012-01-05, 20:31
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av en kopp kaffe
Jag har en iMac utan Thunderbolt-anslutning. Skitnöjd med den.

MEN... Nu har jag kommit på att en 27" Cinema display vore fint, men de finns bara att köpa med Thunderbolt.
Fast nu stämmer ju inte det riktigt... http://store.apple.com/se/product/MC...ode=MTY1NDA5OQ
Citera
2012-01-05, 21:07
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bayes
Fast nu stämmer ju inte det riktigt... http://store.apple.com/se/product/MC...ode=MTY1NDA5OQ
Där har du ju det, en utan Thunderbolt.
Citera
2012-01-06, 11:42
  #7
Medlem
en kopp kaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bayes
Fast nu stämmer ju inte det riktigt... http://store.apple.com/se/product/MC...ode=MTY1NDA5OQ

Citat:
Ursprungligen postat av AmerB
Där har du ju det, en utan Thunderbolt.

Tack. Ja, det är väl en utgående produkt då, eftersom du inte går att koppla till de nya.

Samtidigt, kan jag i och för sig tycka det är lite dumt att låsa ute sig från framtida datorer, om man nu betalar ~10k för en skärm vill man ju gärna att den skall gå att koppla till nästa dator man köper. Min iMac är snart 2 år gammal och hänger väl med i 2-3 år till... lite surt om man inte kan migrera skärmen då. Då HADE faktiskt en adapter varit smartare.
Citera
2012-01-06, 12:05
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av en kopp kaffe
Tack. Ja, det är väl en utgående produkt då, eftersom du inte går att koppla till de nya.
Nu har du fel igen Du kan koppla den där skärmen till en dator med TB-anslutning om du använder en Mini DisplayPort-kabel.
Citera
2012-01-06, 12:57
  #9
Medlem
en kopp kaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bayes
Nu har du fel igen Du kan koppla den där skärmen till en dator med TB-anslutning om du använder en Mini DisplayPort-kabel.

Sedär! Men förlorar man inte en TB-port då, jag menar en Displayport går väl inte att Daisy-chaina? Då får den komma sist i kedjan...?
Citera
2012-01-06, 16:45
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av en kopp kaffe
Sedär! Men förlorar man inte en TB-port då, jag menar en Displayport går väl inte att Daisy-chaina? Då får den komma sist i kedjan...?
Exakt, TB-porten "förvandlas" till en MD-port. Ingen daisy chaining.
Citera
2012-01-09, 21:48
  #11
Medlem
en kopp kaffes avatar
Aja, det får bli en Displayportansluten skärm, begagnad.

Tack för hjälpen!
Citera
2012-01-10, 21:03
  #12
Medlem
Så länge MacPro finns kvar i nuvarande form lär inte de gamla 27orna utan thunderbolt försvinna eftersom de inte klarar TB skärmarna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback