Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-01-05, 08:11
  #1
Medlem
robomans avatar
Kort sagt: Kan jag på något sätt komma åt de kontakter som ligger på ett inaktivt simkort jag har?

Jag ringde Tele2, och de sa att kortet aldrig kan aktiveras igen och att jag därmed aldrig kan komma åt kontakterna. Jag tänker mig att kontakterna fortfarande borde finnas där, även om det ligger en inaktivering och blockerar dem.

I en annan tråd här på flashback (som handlade om annat) tipsades om en sådan här simkortsläsare: http://www.kjell.com/sortiment/telef...slasare-p35050

Kan en simkortsläsare fungera på inaktiva simkort också?
Finns det något annat sätt för mig att komma åt kontakter från ett inaktivt simkort?
Citera
2012-01-05, 10:42
  #2
Medlem
Superkaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Kort sagt: Kan jag på något sätt komma åt de kontakter som ligger på ett inaktivt simkort jag har?

Jag ringde Tele2, och de sa att kortet aldrig kan aktiveras igen och att jag därmed aldrig kan komma åt kontakterna. Jag tänker mig att kontakterna fortfarande borde finnas där, även om det ligger en inaktivering och blockerar dem.

I en annan tråd här på flashback (som handlade om annat) tipsades om en sådan här simkortsläsare: http://www.kjell.com/sortiment/telef...slasare-p35050

Kan en simkortsläsare fungera på inaktiva simkort också?
Finns det något annat sätt för mig att komma åt kontakter från ett inaktivt simkort?

Ja, det borde fungera.
Citera
2012-01-05, 17:18
  #3
Medlem
Noxids avatar
Jag har svårt att tro att det fungerar på ett inaktivt kort, men det är inget jag är säker på!

Testa så har du svaret!
Citera
2012-01-05, 19:57
  #4
Medlem
Datan ligger som sagt på SIM-kortet så den finns ju definitivt. Däremot tror jag inte du kommer åt någon information från SIM-kortet (på en telefon iaf) innan den gjort authentication-processen med nätverket, som alltså inte kommer gå.
Citera
2012-01-06, 02:10
  #5
Medlem
Ljugtomtens avatar
Det är inga problem att komma åt datan på ett SIM som är inaktivt.
Dock kan mobilen inte komma åt mobilnätet, men det behövs inte för att läsa kontakter och SMS som är sparat lokalt på ditt SIM.
Citera
2012-01-07, 03:01
  #6
Medlem
robomans avatar
Tack för svaren. Problemet har löst sig. På telefonen simkortet satt i stod det att det bara kunde visas en demoversion av telefonen eftersom sim:et var inaktivt. Jag hade emellertid en annan telefon bunden till samma operatör jag kunde testa med. När jag satte i kortet där kom jag åt kontakterna utan problem. Snipp snapp snut, så var problemet löst!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback