Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-01-03, 21:34
Medlem
Har nu lyckats samla på mig runt 200 000kr under mina 19år (och växande). Och har nu tagit beslutet att försök investera/liknande för att få mina pengar att växa till en (förhoppningsvis) större summa.

Då kan inte kan så hemskt mycket om ekonomi så vänder jag mig till eliten!
Jag har sökt, men endast hittat trådar där trådskaparen vill att pengarna ska växa till miljonbelopp över en natt. Jag föredrar att pengarna växer sakta men säkert. Jag har råd att förlora mina pengar, men det är inget jag vill.

Just nu har jag pengarna på ett vanligt konto, alltså ingen ränta. Där dom legat i 1-2 år nu.

-Är det lönsamt att låsa pengarna på ett sparkonto med den låga summan jag har?
-Hur mycket ränta kan man få? (spelar ingen roll vilken bank, jag kan byta)
-Vad jag har förstått så kan Asien-fonder vara ett alternativ då dom ständigt växer, stämmer det?
-Hur hade ni investerat era 200 000kr på lång sikt?

Tips på aktier är självklart välkomna också, men då helst säkra.

Mvh!
Citera
2012-01-03, 21:36
Bannlyst
Hur mycket har du sparat varje gång
Citera
2012-01-03, 21:47
Medlem
endures avatar
Jag skulle nog ha kört på en fond, med tanke på att det är relativt lätt att dra sig ur om du behöver pengar till annat. En fond jag har sett haft väldigt god utveckling under åren, och som jag själv har fått ta del av frukten från, är Brummer & Partners Multi-strategy-fond.

Kolla in fonden här.

Edit* minsta möjliga insättning är 100 000 kr, så det är inte för vilken småsparare som helst, men du har ju tillräckligt med kapital för att göra en insättning. Du bör dock inte köra alla 200 k, det är viktigt med riskspridning och sedan är det bra att ha pengar på banken också, om du skulle behöva det.
Senast redigerad av endure 2012-01-03 kl. 21:51.
Citera
2012-01-03, 21:48
Medlem
DoobaTroopas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endure
Jag skulle nog ha kört på en fond, med tanke på att det är relativt lätt att dra sig ur om du behöver pengar till annat. En fond jag har sett haft väldigt god utveckling under åren, och som jag själv har fått ta del av frukten från, är Brummer & Partners Multi-strategy-fond. De gick + 3 % under 2011, ganska starkt med tanke på hur resten av marknaden har klarat sig.

Dessutom har de visat en rejäl avkastning varje år. Den genomsnittliga årliga avkastningen är 8,28 %, vilket verkligen är högt.

Kolla in fonden här.

Förstår du verkligen vad fonden är uppbyggd på ?
Citera
2012-01-03, 21:51
Medlem
Vill du ta en chansning och förbreda dig på att vinna förlora mycket så tycker jag du ska investera i aktier eller liknande annars kan man satsa på något som sakta stiger/sjuker har jag inte helt fel så tror olja och metaller är sådana produkter!
Citera
2012-01-03, 21:51
Medlem
Jag skulle ha köpt aktier för allt sammans.ABBAlfa laval,,ja iallafall en par 3 poster i olika företag från A-listan.
Citera
2012-01-03, 22:04
Medlem
endures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoobaTroopa
Förstår du verkligen vad fonden är uppbyggd på ?

För att vara ärlig fick jag rådet för två år sedan av min bankman. Jag kan bara säga att jag har själv sett god utveckling och har tjänat en hel del på affären. Sedan drog jag bara siffror från deras webbsida.

Var det någonting specifikt du syftade på, att det är en hedgefond eller just vad de investerar i? Med tanke på fondtypen investerar de uppenbarligen i blandade marknader.
Citera
2012-01-03, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knulla-Din-Fitta
Hur mycket har du sparat varje gång
För över pengar direkt från lönen, beloppet beror på hur mycket jag får ut samt hur mycket jag har kvar från förra lönen. Men mellan 8 000- 12 000kr i månaden
Citat:
Ursprungligen postat av Zwipper
Vill du ta en chansning och förbreda dig på att vinna förlora mycket så tycker jag du ska investera i aktier eller liknande annars kan man satsa på något som sakta stiger/sjuker har jag inte helt fel så tror olja och metaller är sådana produkter!
föredrar att ta det lugnt, om jag väljer aktier så vill jag hinna dra mig ur innan dom sjunker under inköpsvärdet (visst om dom förväntas stiga igen). Anledningen till detta är att jag inte har massvis med tid eller lust att sitta och följa aktier hela tiden.
Citat:
Ursprungligen postat av Richenbacker
Jag skulle ha köpt aktier för allt sammans.ABBAlfa laval,,ja iallafall en par 3 poster i olika företag från A-listan.
Vad menas med "A-listan"? Är det dom större företagen?

Edit: Gammalt hederligt sparkonto är inget alternativ? vill ha större ökning än 1 500kr per år
Citera
2012-01-04, 00:26
Medlem
endures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jowewe
Vad menas med "A-listan"? Är det dom större företagen?

Edit: Gammalt hederligt sparkonto är inget alternativ? vill ha större ökning än 1 500kr per år

Om du lyckas få bra ränta på ditt sparkonto, visst. Jag har ett med 2,3 % hos Handelsbanken, det är helt dugligt.

A-listan, är vad jag antar företag som har visats vara säkra kort genom årtionden. Sådana som ABB i Zürich, Scania, AstraZeneca. Du kan inte räkna med att gå plus på någon av dem, men när det kommer till dessa har du större chans att få en värdeökning. Du bör alltså öka din spridning i en aktieportfölj på säg 30 olika aktier som anses som relativt säkra kort.

Om du har tillräckligt med kapital brukar du oftast tilldelas en bankman som du kan rådfråga om investeringstips, annars kanske du kan fråga om att bli tilldelad en sådan på ditt bankkontor. Granska deras tips väl ty de ofta vill göra affärer som innebär mycket courtage och liknande avgifter, för att de ska tjäna på det (detta måste inte vara sant).
Citera
2012-01-04, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jowewe
Har nu lyckats samla på mig runt 200 000kr under mina 19år (och växande). Och har nu tagit beslutet att försök investera/liknande för att få mina pengar att växa till en (förhoppningsvis) större summa.

Då kan inte kan så hemskt mycket om ekonomi så vänder jag mig till eliten!
Jag har sökt, men endast hittat trådar där trådskaparen vill att pengarna ska växa till miljonbelopp över en natt. Jag föredrar att pengarna växer sakta men säkert. Jag har råd att förlora mina pengar, men det är inget jag vill.

Just nu har jag pengarna på ett vanligt konto, alltså ingen ränta. Där dom legat i 1-2 år nu.

-Är det lönsamt att låsa pengarna på ett sparkonto med den låga summan jag har?
-Hur mycket ränta kan man få? (spelar ingen roll vilken bank, jag kan byta)
-Vad jag har förstått så kan Asien-fonder vara ett alternativ då dom ständigt växer, stämmer det?
-Hur hade ni investerat era 200 000kr på lång sikt?

Tips på aktier är självklart välkomna också, men då helst säkra.

Mvh!

Jag hade:
- Köpt aktier i stabila bolag med hög direktavkastning (H&M är en personlig favorit som fått oförtjänt med stryk senare år)
- Köpt ett par breda fonder av någon nischaktör (Brummer är inget dumt val)
- Satsat på fonder någon tillväxtmarknad, kanske i USD
- Köpt reala tillgångar, t.ex. skog, mark/skog i Ryssland eller fastigheter (förslagsvis via Bostadsfonden som tar emot mindre investeringar)
- Lagt 10-20% i likviditet på räntekonto för framtida intressanta möjligheter

Mitt personliga avkastningsmål i min privata portfölj är 10 % årligen till låg risk.
Citera
2012-01-04, 01:40
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwipper

Utdelningsaktier brukar ju i regel vara mindre vollativa än metallpriserna som är EXTREMT konjunkturkänsliga, i alla fall många av dem, så ja du har fel.
Citera
2012-01-26, 17:02
Medlem
Investerade pengarna i en bostadsrätt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem