Citat:
Ursprungligen postat av Elmuffins
Jag håller med om att det inte finns något rätt och fel. Det finns inget som är gott eller ont. Om man ser till historien så är det vinnarna som skriver historien. Då kanske vi kan ta första världskriget som exempel. där de flesta tycker att tyskarna var "de onda". Men tyskarna förlorade annars hade de varit "de goda". De som stod på den tyska sidan i kriget tyckte att de var de goda och slogs för rättvisa, medan engelsmännen tyckte att det var de som var de goda och slogs för rättvisa.
Jag tror människor i regel gör goda saker. En mördare kanske mördar någon för att han tror att det är rätt sak. Givetvis tycker inte att offrets familj samma sak. Utan dom vill mörda mördaren för det är vad de ser som en god handling. En rättvis handling. Så jag skulle nog vilja påstå att det inte finns några onda människor. Bara relativt goda människor, och det är de starkare som bestämmer vem som har rätt.
Om Hitler hade vunnit WW2, hade befolkningen över jorden ansett att de goda vann även då?
Jag tror att det kan skapas genuint onda människor, men av någon anledning. Tror inte att man föds ond.