Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-07-03, 11:10
  #121
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Firman »Barnens Hus« annonserar (min kursivering):
Passa på – 20 % på många sulkys ...
Plural på sulky är sulkyer (sulkyër om man så vill). Ordet *reporters ändrades till reportrar. Svenskan har inte plural-s. Undantagen bekräftar regeln.

Sulky är ju ett vanligt åkdon inom hästsporten.

På engelska är ju plural sulkies, men England har ingen sulkysport. I USA, där man har sulkysport, benämnar man å andra sidan fordonet för "bike".

I Sverige har jag åtskilliga gånger hört fackfolk tala om en sulky, flera "sulkar". Det är så att man suckar.
Citera
2012-07-03, 11:39
  #122
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
... På engelska är ju plural sulkies ...
Nu inser jag att min starka reaktion på *sylkys var att det inte ens var engelska.

Det heter på svenska en toddy, två toddyar / två toddar (inte *toddys).

Ny har SASO (2009) lanserat skönheten en smoothie, två smoothies [jfr milkshake]. Ja, engelska “smoothy” / “smoothie” förekommer parallellt. Men plural-s förekommer inte i svenskan, med undantag av undantagsfall.
Citera
2012-07-03, 18:37
  #123
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
En död, flera ...

SAOL skriver dödar, men jag tycker det låter konstigt. Säger man någonsin så?
Ja, det är klart man gör. En människa dör tre dödar - den första när hon dör fysiskt, den andra när den sista person som minns henne dör, och den tredje döden när den sista människa som känner till hennes existens dör.

Citat:
Det heter i alla fall en luft, flera lufter.
Jo. Företrädesvis om gardintygsvåder.
Citera
2018-02-16, 10:51
  #124
Medlem
Eastmancolors avatar
Principen är enkel: följ de existerande deklinationerna!

Generellt tar engelska låneord (med bibehållen låneordskaraktär) -s-plural. I talspråket kan eventuella otydligheter tillrättaläggas genom dubbel pluralis av typen -s-ar, t ex emosar. Äktsvenska ord som förkortats såsom badstuga>bastu får förkortad pluralis badstugor>bastur. Ord som av någon anledning saknar deklinationstillhörighet i pluralis - ett besynnerligt lingvistiskt fenomen - brukar sammansättas med ett efterled som har pluralis.

Bohandel med pluralis boklådor är ett personligt hatobjekt. Vad är det för fel på pluralis bokhandlar?

Stör mig ofantligt på språksnobberi och "det heter så"-attityd som om det funnes språklagar. Det finns två grundsynsätt: ett preskriptivt och ett deskriptivt. Det preskritiva synsättet går i princip ut på att rätt och fel inom talets etikett och finess avgörs av exempelvis en språkakademi.

Ett typfall på vad efterlevnaden av språkakademiska klåpares strävanden kan åstadkomma är hur det turkiska språket, när det skulle avarabiseras och avpersianiseras genom skapandet av ord baserade på äktturkiska ordstammar, i själva verket ökade sitt avstånd till de turkiska språkfränder puristerna ville närma det till. Ett exempel är "frihet" som heter azatlyk med varianter i Centralasien men i Turkiet özgürlük - ett hitteuttryck helt och hållet men ett hittepåuttryck med guldkant ty det är språkakademien som myntat det...

Språksnobberi är ett förkastligt förhållningssätt som tillhör de socialt inkompetentas och klassresenärernas världar. Det finns en inneboende skönhet i hur språket utvecklas eftersom det faktiskt lever. Ett preskriptivt språk är dött.

När jag växte upp rynkade man på näsan åt hybridformen "ta självmord" som i framtiden sannolikt kommer att vara förstahandsuttrycket.
__________________
Senast redigerad av Eastmancolor 2018-02-16 kl. 10:59.
Citera
2018-02-16, 23:37
  #125
Medlem
PeterNosters avatar
Ett forum.
Flera fora.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback