Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-01-03, 00:06
  #1
Medlem
Flytande_argots avatar
Ja, vad tycker ni? Ganska rättvist anser jag.

Citat:
Sedan 2006 har miljönämnden hanterat ett klagomål innefattande krav om att kommunen skulle se till att mobiloperatörer minskade strålningen från sina master. Strålningen sades orsaka en rad hälsoproblem. Miljönämnden har lagt stora resurser på att utreda kravet utan att ta hänsyn till att radiovågor aldrig har kunnat visas orsaka överkänslighetsreaktioner när man gjort kontrollerade vetenskapliga försök.

http://www.vof.se/blogg/miljonamnden...rvillare-2011/
Citera
2012-01-03, 00:10
  #2
Medlem
Man kunde skött det på smartare sätt så Voffarna inte kom åt dem. Men det är en läxa som förhoppningsvis genererar ringar på vattnet så man kan snuva VoF i framtiden.
Citera
2012-01-03, 00:11
  #3
Medlem
Flytande_argots avatar
Som medlem i VoF betvivlar jag att man kunde "skött det på smartare sätt". Hur skulle man gjort i så fall?
Citera
2012-01-03, 00:44
  #4
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandoraboxen
Man kunde skött det på smartare sätt så Voffarna inte kom åt dem. Men det är en läxa som förhoppningsvis genererar ringar på vattnet så man kan snuva VoF i framtiden.
Ja, miljönämnden kunde låtit bli att förfalla till ovetenskap så hade VoF inte haft någon anledning att kritisera dem.
Citera
2012-01-03, 03:10
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Ja, miljönämnden kunde låtit bli att förfalla till ovetenskap så hade VoF inte haft någon anledning att kritisera dem.
Så du menar att ett forum skall diktera vad som skall göras i Sverige?
Citera
2012-01-03, 04:10
  #6
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Han där borta
Så du menar att ett forum skall diktera vad som skall göras i Sverige?

Vi i VoF är inte Illuminati. Kommunen backade om det här i november.
Citera
2012-01-03, 06:26
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Han där borta
Så du menar att ett forum skall diktera vad som skall göras i Sverige?
Kritik är inte samma sak som att diktera vad som ska göras. VoF är en ganska liten intresseförening, om någon lyssnar så beror det antagligen på att den har något vettigt att säga.
Citera
2012-01-07, 01:59
  #8
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalleK
Är det då lämpligt att sparka på någon som redan ligger? Ja, enligt er.
På vilket sätt menar du att Miljökontoret i Mora/Orsa redan ligger (låg) ner?

Se datumen på följande skrivelser. Observera att det är efter att DN stort slog upp vad Mora/Orsa höll på med.

Oavsett vad du säger om mobilmaster, tycker du det är fel att kritisera en kommun som man anser handlar fel? Om så, var det värre när VoF gjorde det än när DN slog upp det stort? Var det även fel av Maria Feychting, professor i epidemiologi vid Karolinska institutet, när hon enligt DN sa: "Beslutet som kommunen tänker fatta är inte grundat på vetenskaplig evidens. Det finns ingen känd biologisk mekanism för hur en så låg nivå på exponering som mobilbasstationer sänder ut skulle ge några hälsoeffekter."
__________________
Senast redigerad av constant 2012-01-07 kl. 02:10.
Citera
2012-01-07, 20:44
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalleK
Ja, ni är en liten intresseförening på 2000 medlemmar -- och ändå har ni kämpat i 30 år. Därför borde ni iaktta betydligt större ödmjukhet i ert förhållande till omgivningen, än det ni sysslar med nu: Lusar ner praktiskt taget varje forum på nätet bara de har någon "alternativ" profil, och sedan kämpar er blåa för att dominera varje diskussion.
Om det är så, så stämmer det väl överens med föreningens uttalade målsättning. Det är bra om medlemmarna (som föresten är närmare 3000 än 2000 stycken för närvarande) tar sitt medlemskap på allvar.

Citat:
Ursprungligen postat av PalleK
Nej, i det mån det stämmer beror det på att ni lyckats inbilla omgivningen att föreningen skulle företrädas av experter, när hälften av styrelsen inte har någon utbildning att tala om.
När och hur har VoF försökt inbilla någon att föreningen företräds av experter?

Styrelsemedlemmar behöver inte vara högutbildade, de kan göra ett utmärkt jobb ändå. Enligt min mening skulle det vara ett misslyckande om föreningen endast attraherade högutbildade.
Citera
2012-01-08, 16:27
  #10
Medlem
Jag tror att Mora/Orsa miljönämnd helt enkelt agerat konspiratoriskt här. Tänk er själva hur mycket energi som diverse rättshaverister lägger på att få upprättelse för de upplevda övergrepp de utsatts för av myndigheter och företag. Jag misstänker att Mora och Orsa kommunstyrelser, ledamöterna i kommunfullmäktige, deras gemensamma miljönämnd, ledamöterna i densamma, alla politiska partier, de ansvariga tjänstemännen samt journalisterna i närliggande tidningar, tämligen ofta måste kommunicera med den "elöverkänslige" personen som troligen (de brukar vara sjukskrivna/förtidspensionerade/arbetsoförmögna) har obegränsat med tid till sitt förfogande. De berörda politikerna och tjänstemännen har däremot andra arbetsuppgifter och upplever rimligen detta som problematiskt. Genom att föreslå detta och till slut ev. t.o.m. fatta ett sådant beslut styr man bort den "elöverkänsliges" uppmärksamhet från sig själva till länsrätten där det rimligen lär hamna när övrga boende som inte kan kolla på tv och mobil/tv-leverantörer har överklagat. Kommunerna lär nog tjäna en halvtid var i arbetstid som man kan använda till något vettigt.

Huruvida det var fel eller rätt att dela ut priset till Mora/Orsa miljönämnd blir alltså lite problematiskt att avgöra. Beslutet kvalificerar för detta men jag tror inte att det har med förvillelse att göra eftersom det känns omöjligt att det skulle kunna finnas en "riktig" majoritet för detta i miljönämnden. Dock bör man betänka att Orsa/Mora är ett kännt alternativnäste med Skattungbyn och tror jag Mora folkhögskola i centrum vilket skulle kunna innebära att slika idéer på riktigt spritt sig utanför MP varpå det skulle kunna vara på riktigt.

Sammantaget! Det är rätt att ge människor som har att besluta i en sådan här fråga och fattar detta beslut ett förvillarpris. Men ville de förvilla?
Citera
2012-01-08, 16:50
  #11
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radovan P
Jag tror att Mora/Orsa miljönämnd helt enkelt agerat konspiratoriskt här. Tänk er själva hur mycket energi som diverse rättshaverister lägger på att få upprättelse för de upplevda övergrepp de utsatts för av myndigheter och företag. Jag misstänker att Mora och Orsa kommunstyrelser, ledamöterna i kommunfullmäktige, deras gemensamma miljönämnd, ledamöterna i densamma, alla politiska partier, de ansvariga tjänstemännen samt journalisterna i närliggande tidningar, tämligen ofta måste kommunicera med den "elöverkänslige" personen som troligen (de brukar vara sjukskrivna/förtidspensionerade/arbetsoförmögna) har obegränsat med tid till sitt förfogande. De berörda politikerna och tjänstemännen har däremot andra arbetsuppgifter och upplever rimligen detta som problematiskt. Genom att föreslå detta och till slut ev. t.o.m. fatta ett sådant beslut styr man bort den "elöverkänsliges" uppmärksamhet från sig själva till länsrätten där det rimligen lär hamna när övrga boende som inte kan kolla på tv och mobil/tv-leverantörer har överklagat. Kommunerna lär nog tjäna en halvtid var i arbetstid som man kan använda till något vettigt.

Huruvida det var fel eller rätt att dela ut priset till Mora/Orsa miljönämnd blir alltså lite problematiskt att avgöra. Beslutet kvalificerar för detta men jag tror inte att det har med förvillelse att göra eftersom det känns omöjligt att det skulle kunna finnas en "riktig" majoritet för detta i miljönämnden. Dock bör man betänka att Orsa/Mora är ett kännt alternativnäste med Skattungbyn och tror jag Mora folkhögskola i centrum vilket skulle kunna innebära att slika idéer på riktigt spritt sig utanför MP varpå det skulle kunna vara på riktigt.

Sammantaget! Det är rätt att ge människor som har att besluta i en sådan här fråga och fattar detta beslut ett förvillarpris. Men ville de förvilla?
Du tror att miljönämnden bara spelat teater för att slippa en jobbig rättshaverist? Utan starka belägg för det mer än att du tror något så kan jag inget annat än misstro dig. Miljönämnden Mora/Orsa har i så fall ansträngt sig mycket för att spela med. Nä du, jag tror att de agerat precis så som allt tyder på och att de är äkta förvillare.
Citera
2012-01-08, 17:39
  #12
Medlem
Det är knappast unikt för Mora/Orsa att kommunala tjänstemän och politiker utsätts för rättshaverister eller andra obstinata kommunmedborgare.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback