Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-01-02, 23:14
  #1
Medlem
Hej!

Jag sitter med ett abonnemang hos Telenor med en sketen Samsung Jet S8000 som jag är väldigt trött på. Abonnemanget går ut i slutet på mars, och ag har för avsikt att därefter gå över till kontantkort.

Har inte velat offra alltför mycket pengar på att köpa en ny telefon kontant medan jag fortfarande ligger och betalar för en telefon. Därför kom jag på den briljanta idén att beställa en piratkopia på någon annan lur och köra ett tag. En liten chansning - funkar det så funkar det, annars får jag väl köpa en riktig telefon.

Så, jag beställde en Xperia arc-kopia från DealExtreme.com (http://www.dealextreme.com/p/x12-4-0...i-white-72943), betalade inte särskilt mycket (1150 + 300 skatt), men ändå så pass att det känns lite surt just nu. Det är nämligen som så att jag idag hämtade ut försändelsen på Posten och tryckte in mitt SIM-kort.

Allting verkade fungera utmärkt. Men icke. Telefonen hittar SIM-kortet, och jag får skriva in PIN-kod för att komma in etc. Jag går in i inställningarna och ska ansluta till Telenor. Det är där det skiter sig. När jag söker efter tillgängliga operatörer hittar den Telenor, Telia och Tele2. Försöker ansluta till Telenor, men det står bara "Unable to connect. please try again later.". Ingenting i inställningsväg verkar hjälpa.

När man går in på "About phone" i inställningarna och tittar så står det att IMEI-numrena inte hittas, eller någonting i den stilen. Under batteriet står det två olika IMEI-nummer (antar att det har att göra med att det finns två SIM-slots), och jag har kontrollerat dem båda. Inget av dem är svartlistade, utan båda ska vara okej att använda.

Innan jag pissar på min kinestelefon och kastar den ända tillbaka till de kinesiska drakarna kan det ju faktiskt vara värt att fråga om någon har något tips på vad som kan vara fel. Någon som har rutin från sådana här kopior? Hur kommer det sig att jag hittar Telenors nät, men inte kan ansluta till det? Provat med 4 olika SIM-kort, samma sak med alla.

Har fått en liten hint om att det faktiskt kan vara ett hårdvarufel. Kan det stämma?

Tacksam för all hjälp!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback