Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-01-02, 21:50
  #1
Medlem
Här skall bunkras upp med chips och öl

Måste ses..

http://www.rocknytt.net/toppnyheter/...kens-historia-
Citera
2012-01-02, 21:58
  #2
Medlem
Intelligenss avatar
Kommer nog kolla på svt play om jag inte kollar när det sänds på dumburken. Bara att hoppas att det inte bara är samma jävla band och låtar som alltid spelas utan att de tar upp "nått nytt" i historien.
Citera
2012-01-02, 22:49
  #3
Medlem
obin_gams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligens
Kommer nog kolla på svt play om jag inte kollar när det sänds på dumburken. Bara att hoppas att det inte bara är samma jävla band och låtar som alltid spelas utan att de tar upp "nått nytt" i historien.
Jag är ju 110% övertygad om att det är exakt detta kommer bestå av :P Det är ju på ett sätt bra att hårdrock får mer plats i etern, men det kommer ju aldrig någonsin tas upp annat än mainstreamen.
Citera
2012-01-02, 23:09
  #4
Medlem
Det här är vad man har att förvänta sig då: http://en.wikipedia.org/wiki/Metal_Evolution
Citera
2012-01-02, 23:17
  #5
Medlem
obin_gams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forhekset
Det här är vad man har att förvänta sig då: http://en.wikipedia.org/wiki/Metal_Evolution
jasså? Inte ett knyst om varken döds, black eller industri eller nån typ av mer intressant sida.
Citera
2012-01-02, 23:24
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obin_gam
jasså? Inte ett knyst om varken döds, black eller industri eller nån typ av mer intressant sida.

Jag antar att det är den serien i och med att Sam Dunn figurerar i trailern på svt.se.

Jag hoppas att döds och black tas upp i episod sex, under "Thrash". Men ja, det är genres som förtjänar ett eget avsnitt.
Citera
2012-01-03, 22:25
  #7
Medlem
Dr_Dollars avatar
Ikväll drar det alltså igång

En 11 timmars dokumentär serie, detta kan bara bli en hit!

Dock går den exakt samtidigt som Semi-final i JVM...vilket leder till komplikationer.
Citera
2012-01-04, 08:36
  #8
Medlem
Nisches avatar
Jaha... Inte särskilt kul start på serien. Kändes lite som de vanliga, ytliga VH1-producerade amerikanska dokumentärerna. Hade nog hellre sett en brittisk variant faktiskt. 10 delar till av detta, njaaee...
Citera
2012-01-04, 10:54
  #9
Medlem
Jag har sett alla avsnitt fram till Thrash avsnittet och hittills så är jag nöjd med vad jag har sett. De tre första avsnitten är de avsnitt som har varit mest intressanta då Sam tar upp händelser som iaf jag inte känt till tidigare. I resten av avsnitten så tar han upp många händelser som de flesta "hårdrockare" redan känner till, men han brukar ändå hitta någon händelse som jag inte har hör talas om vilket gör att serien håller för min del.
Citera
2012-01-04, 12:05
  #10
Medlem
Så Black/Death/andra extrema subgenrer tas inte upp öht? Tråkigt om hela serien blir Iron Maiden-runkande

Ser ändå fram emot Grunge- och Shock Rock-avsnitten.
__________________
Senast redigerad av Intergalactic 2012-01-04 kl. 12:08.
Citera
2012-01-04, 17:48
  #11
Medlem
Motleys avatar
Visst kommer det garanterat att fokuseras mest på de kändaste banden, inte särskilt konstigt egentligen. Det får man räkna med. Tyckte ändå att första delen var lite bättre än många andra dokumentärer jag sett.
Citera
2012-01-04, 17:57
  #12
Medlem
Svejks avatar
Tyckte det var ett relativt bra inledande avsnitt som försökte skapa lite grund i ämnet. Jag lär nog se nästa avsnitt också. Man får se det för vad det är - lite trivsam och lättsmält musikhistoria.
De flesta som är fast i genren har naturligtvis redan hört berättelserna förr. När man som tittare lyckas identifiera 9 av 10 personer innan deras namn dyker upp på skärmen så kanske man inte tillhör målgruppen som programmet är skapat för, utan då är man nog mer den insnöade supporterskaran som inväntar något nytt skvaller från någon gammal hjälte. Men det var lite snålt på den fronten. Kanske det också blir annat än ljudbilder i kommande avsnitt?

Men visst finns det saker som retar. Upplägget med de typiskt överkommenterande insticken är usla. Typ: ”Den här berättelsen kommer att handla om bla bla bla ... ” eller ”Nu skall jag åka dit och där ska jag träffa honom”. Ungefär som vi behövde förberedas inför kommande klipp. Visa istället för att snacka!

Sam Dunn avslutar dock avsnittet ganska snyggt där han står och reflekterar kring hur delar av hans musikidentitet går i kras. Det är inte bara hårdrock som är tung, som är ilsken, som upprör, som är mörk o.s.v.

Så kan Sam finna guldkornen i hårdrocken och fortsätta att med övertygelse bära sina symboler, band, logos och ikoner på sin t-shirt, eller är det större insikter och förändringar på gång?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback