Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-29, 19:13
  #529
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berittt
Återigen

http://www.nytimes.com/2001/09/22/nyregion/22NUMB.html

New Yorks population är ungefär 10% judisk, och det är vettigt att utgå ifrån att WTC med alla dess banker och finansiella instutitioner bör ha varit en synnnerligen judisk (och i viss mån israelisk) arbetsplats.
Judar i New York jobbar inte på MacDonalds direkt.

Uppskattningsvis kan en överrepresentation på 2-4 gånger vara rimligt. Säg att 1/3 av dödsoffren borde ha varit judiska alltså grovt räknat 1000 av 3000.

Utöver det var och är det inte ovanligt med judar med dubbla medborgarskap. Alltså med både amerikanska och israeliska pass. 500 000 st. 2011 (se länk). Kan dra till med 400 000 för 2001 för att vara lite konservativ. Runt 5 miljoner judar bor i USA beroende på hur man räknar, och alltså närmare 10% som har dubbla medborgarskap. Judar i New York tillhör rimligen de rikaste segmenten av den judiska populationen i amerika, och därmed har de råd att pendla till och
från Israel oftare än andra. Det borde altså ha varit vanligare med dubbla medborgarskap i New York (WTC) än på andra ställen.

Då kan man anta att ca 10% av judarna som jobbade i WTC hade israeliskt medborgarskap (lågt räknat). Hur kommer det sig då att så lite som 1-2 dog vid WTC när det borde ha varit runt 100 st. som borde ha dött? 50-100 gånger fler borde ha dött.

http://foreignpolicy.com/2011/07/05/...sing-israelis/

Plisken och Kjell fortsätter väl bara med sitt ordbajsande. Ja, det dog inte några marsianer då men de förväntades inte närvara under 11 sep. Samma med en del andra nationaliteter.

Nej men vad kul med lite siffror - men ska vi inte försöka oss på lite mer korrekta siffror tycker du?

År 2000 bodde totalt 18,976,457 i hela State of New York källa

År 2000 bodde totalt 30,164 amerikanska israeler i State of New York källa

Det innebär att 1,6 promille av befolkningen hade israeliskt medborgarskap...

9-11 befann sig cirka 50.000 personer i WTC-tornen.
1,6 promille av dem blir 79,5 personer.

2606 personer dog i WTC varav 411 var brandmän och poliser.
1,6 promille av dem blir 4,2 personer.

5 israeler dog den där dagen - låter det verkligen som en chockerande underrepresentation??

Sen kan man jonglera med siffror och påstå att det var nog fler israeler där eftersom det fanns banker eller judiska företag där - eller så kan man säga att det antagligen inte var många israeler bland brandmännen och poliserna och israelerna borde varit färre.. osv osv... Men då krävs exakta korrekta statistiska underlag som onopono skulle hävda - och det har vi ju inte...
Citera
2016-08-29, 19:14
  #530
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
J
Nej. Du skrev:
Det finns inte ens en antydning till att du här presenterar en korrekt statistisk beräkning.

Nej men sjung Hallelujah med Dr Alban och hans vänner - poletten har ramlat ner!!!

Precis som jag skrev i t.ex. inlägget du just besvarade så har jag mycket riktigt inte påstått det heller - det är du som började orera om statistiskt säkerställda underlag.. Jag presenterade jämförande faktaunderlag för hur många kineser och nordbor som dog och ställde en fråga.
Nu när du äntligen har begripit det så kan vi kanske gå vidare???
Citera
2016-08-29, 19:41
  #531
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Nej men sjung Hallelujah med Dr Alban och hans vänner - poletten har ramlat ner!!!

Precis som jag skrev i t.ex. inlägget du just besvarade så har jag mycket riktigt inte påstått det heller - det är du som började orera om statistiskt säkerställda underlag.. Jag presenterade jämförande faktaunderlag för hur många kineser och nordbor som dog och ställde en fråga.
Nu när du äntligen har begripit det så kan vi kanske gå vidare???
Du slingrar dig som en mask på kroken och vill tydligen dra ut på plågorna in i det sista.

Du missade ett centralt ord i meningen ovan: "korrekt." Du skrev:
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Chockerande?
Var vi i Norden också varnade?
Sverige - 1
Norge - 0
Danmark - 0
Finland - 0

För att inte tala om Kina - världens folkrikaste land:
Kina - 2

För övrigt var det 5 israeler som dog, inte 3.
https://en.wikipedia.org/wiki/Casual...s#cite_note-84
https://www.highbeam.com/doc/1P1-67374840.html

Och dessutom dog flera hundra judar med amerikanskt medborgarskap..
Vilket i allt väsentligt är ett statistiskt resonemang. Problemet var- och är fortfarande att det inte är ett korrekt sådant. Det är minst sagt vilseledande.

Att du återigen, sida upp och sida ner, försöker försvara det här mycket enkelt påvisade misstaget bekräftar bara det nu väl etablerade faktum att du helt saknar självkritiska fakulteter. Det måste vara ett helvete att alltid ha rätt, hur fel man än har. Monotont. Sterilt.
Citera
2016-08-29, 19:52
  #532
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Du slingrar dig som en mask på kroken och vill tydligen dra ut på plågorna in i det sista.

Du missade ett centralt ord i meningen ovan: "korrekt." Du skrev:

Vilket i allt väsentligt är ett statistiskt resonemang. Problemet var- och är fortfarande att det inte är ett korrekt sådant. Det är minst sagt vilseledande.

Att du återigen, sida upp och sida ner, försöker försvara det här mycket enkelt påvisade misstaget bekräftar bara det nu väl etablerade faktum att du helt saknar självkritiska fakulteter. Det måste vara ett helvete att alltid ha rätt, hur fel man än har. Monotont. Sterilt.

Det är du som missar att jag aldrig påstod att det var statistiska bevis för ett enda dugg, det var rena fakta om hur många som dog från några olika länder och en fråga - men fortsätt tjöta om det ifall du ändå inte fattar.

Självklart kan man inte ha fel när man ställer en fråga - eller hur?

Att du återigen, sida upp och sida ner, försöker attackera ditt mycket enkelt påvisade misstag bekräftar bara det nu väl etablerade faktum att du helt saknar självkritiska fakulteter. Det måste vara ett helvete att alltid ha rätt, hur fel man än har. Monotont. Sterilt.

Själv tillhör jag den lilla minoritet som vid flera tillfällen har erkänt mina misstag här på flashback - det här är dock inte ett av dem...
__________________
Senast redigerad av SnakePlisssken 2016-08-29 kl. 19:57.
Citera
2016-08-30, 07:18
  #533
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Nej men vad kul med lite siffror - men ska vi inte försöka oss på lite mer korrekta siffror tycker du?

År 2000 bodde totalt 18,976,457 i hela State of New York källa

År 2000 bodde totalt 30,164 amerikanska israeler i State of New York källa

Det innebär att 1,6 promille av befolkningen hade israeliskt medborgarskap...

9-11 befann sig cirka 50.000 personer i WTC-tornen.
1,6 promille av dem blir 79,5 personer.

2606 personer dog i WTC varav 411 var brandmän och poliser.
1,6 promille av dem blir 4,2 personer.

5 israeler dog den där dagen - låter det verkligen som en chockerande underrepresentation??

Sen kan man jonglera med siffror och påstå att det var nog fler israeler där eftersom det fanns banker eller judiska företag där - eller så kan man säga att det antagligen inte var många israeler bland brandmännen och poliserna och israelerna borde varit färre.. osv osv... Men då krävs exakta korrekta statistiska underlag som onopono skulle hävda - och det har vi ju inte...
Det låter otroligt lite med bara 1/4 så många som jag angav. I källan du gav så nämndes 500 000 för all del.

Även så kvarstår en överrepresentation på upp till ca 25 ggr. Delvis går det att förklara som du skrev att de inte var poliser och brandmän. Too much manual labour. Give a jew a plow and he will sell it.
Citera
2016-08-30, 07:23
  #534
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berittt
Det låter otroligt lite med bara 1/4 så många som jag angav. I källan du gav så nämndes 500 000 för all del.

Även så kvarstår en överrepresentation på upp till ca 25 ggr. Delvis går det att förklara som du skrev att de inte var poliser och brandmän. Too much manual labour. Give a jew a plow and he will sell it.

Fast nu är det snarare juden som säljer in plomberingar till resten av världen och dessutom till en vidrig jävla ränta, och vi alla går med på det.

Kom f.ö på att jag har 1/4 judiskt påbrå, aldrig funderat på detta i hela mitt liv då jag aldrig hade någon kontakt med morfar, utan han dog tidigt. Kanske något man ska börja researcha.
Citera
2016-08-30, 07:42
  #535
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berittt
Det låter otroligt lite med bara 1/4 så många som jag angav. I källan du gav så nämndes 500 000 för all del.

Även så kvarstår en överrepresentation på upp till ca 25 ggr. Delvis går det att förklara som du skrev att de inte var poliser och brandmän. Too much manual labour. Give a jew a plow and he will sell it.

Nej nu läser du lite som du vill.. Det står att 106,839 israeler levde i hela USA år 2000, men att det fanns uppskattningar utan källor som talade om 500,000. Dessa uppgifter är alltså dessutom för hela USA - inte New York eller New York City vilket är vad vi diskuterat.
Siffrorna jag redovisade pekar alltså mot 5 döda israeler och en statistiskt förväntad representation av 4,2 israeler utifrån en jämn nationell fördelning - en lätt överrepresentation av döda Israeler alltså om man bortser från vilka yrkesgrupper som fanns på plats (bankirer, poliser etc..)

Om vi utgår från nationella siffror så fanns det 281,421,906 invånare i USA år 2000.
Om vi tar den högsta siffran - de uppskattade 500,000 israelerna - så utgör det lik förbaskat "endast" 1,8 promille av befolkningen - så även på nationell nivå skulle fördelning av döda i 9-11 förväntas hamna på cirka 4,2 israeler mot 5 faktiskt döda.
Tittar vi istället på den verifierade siffran för israeler i hela USA så hamnar det på 0,4 promille av befolkningen och endast 1 israel skulle då statistiskt kunnat förväntas befinna sig bland de döda 9-11..
__________________
Senast redigerad av SnakePlisssken 2016-08-30 kl. 07:50.
Citera
2016-08-30, 09:43
  #536
Medlem
Nu läser du precis det du vill. Jag satte 500 000 i relation till 5 miljoner som är ungefär hela den judiska populationen i USA. Dvs. 10% av judarna förväntas ha dubbla medborgarskap.

Nu försöker du blanda bort korten igen. Den här gången genom att jämföra med hela USAs befolkning. Men den är irrelevant. Koncentrationen av judar är särskilt hög i just New York.
Citera
2016-08-30, 10:14
  #537
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berittt
Nu läser du precis det du vill. Jag satte 500 000 i relation till 5 miljoner som är ungefär hela den judiska populationen i USA. Dvs. 10% av judarna förväntas ha dubbla medborgarskap.

Nu försöker du blanda bort korten igen. Den här gången genom att jämföra med hela USAs befolkning. Men den är irrelevant. Koncentrationen av judar är särskilt hög i just New York.
Ja, det är därför jag hela tiden utgått från just New York - utom i sista inlägget där jag även räknade på din siffra om en halv miljon israeler i hela USA..

Och även om jag bortser från fakta och räknar på "dina" siffror som alltså grundlöst påstår att det skulle funnits 172,686 israeliska judar i state of New York (fast folkräkningen säger 30,164) så blir underrepresentationen 5 ggr istället för 25 ggr som du påstår:
I New York utgör judar 9,1 % av befolkningen (2008), om israeler är 10% av dessa (som du påstår) så blir det 0,91 procent. 0,91 procent av 2,606 blir 24 personer.

Men nu har vi ju alltså officiella uppgifter på att det bodde 30,164 israeliska judar i State of New York år 2000, vilket utgjorde 1,6 promille av befolkningen, vilket blir 4,2 döda statistiskt sett..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback