Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-01-02, 14:03
  #1
Medlem
Hej

Har "uppgraderat" från iPhone 4 för 2-3 månader sedan. Överlag rätt missnöjd men det är oväsentligt just nu.

Något jag stör mig på är kameran. Bilderna blir skumma. De blir "kalla" och iPhone's bilder blir "varma". Det känns som att det finns någon slags blå nyans över många bilder och du får inte alls en skön känsla. Någon som förstår mig? iPhones bilder får härligare, mjukare färger.

Är detta någon typ av inställning? Ibland drar jag ner exposure till -2 från 0 och då kan det bli bättre på vissa bilder men överlag så hatar jag kameran. Men det kan ju vara jag som inte kan med den.
Citera
2012-01-02, 14:07
  #2
Medlem
Gick du från iOS till Android? Det kanske finns någon app som kan rädda dig? Fungerar sökfunktionen i market än? Lycka till.
Citera
2012-01-02, 14:30
  #3
Medlem
cannaBes avatar
Menar du att bilderna ser "fula" ut i mobilen eller när du lagt över dem till datorn?
Citera
2012-01-02, 19:47
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Menar du att bilderna ser "fula" ut i mobilen eller när du lagt över dem till datorn?

Både och. Bilderna är "sunkiga" bara. Svårt att förklara... hade hoppats på att någon vetat vad jag menade direkt och hade någon lösning på det.
Citera
2012-01-03, 08:29
  #5
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av conf
Både och. Bilderna är "sunkiga" bara. Svårt att förklara... hade hoppats på att någon vetat vad jag menade direkt och hade någon lösning på det.
Eftersom kameran är bättre på SGS2 så har jag svårt att förstå vad du menar faktiskt. Jag har själv båda mobilerna och det enda jag kan säga är att upplösningen är högre på iPhonen så därför kan bilderna se lite bättre ut på skärmen. Men lägger jag in en bild ifrån varje telefon på datorn så är bilderna från SGS2 helt klart bättre.
Citera
2012-01-03, 11:06
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av conf
Både och. Bilderna är "sunkiga" bara. Svårt att förklara... hade hoppats på att någon vetat vad jag menade direkt och hade någon lösning på det.

Uh Hur som... antagligen är ditt problem att färgerna enligt dej är för neutrala/blåa/sunkiga (vad som nu menas med det). Det är inte direkt kamerans "kvalité" som är dålig i så fall, bara inställningarna/mjukvaran som inte passar dej. Det finns säkert appar som fixar det om inte inställningarna i kameran gör dej glad. Du kan även fixa bilderna i efterhand med datorn genom att höja värmen i bilderna. Jag håller nog med om att de är lite kalla by default, inte så påklistrat happy, fast färgåtergivningen är bättre än iphone imo...

För övrigt är S2 överlägsen 4s och dessutom billigare.
Citera
2012-01-03, 18:16
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av conf
Hej

Har "uppgraderat" från iPhone 4 för 2-3 månader sedan. Överlag rätt missnöjd men det är oväsentligt just nu.

Något jag stör mig på är kameran. Bilderna blir skumma. De blir "kalla" och iPhone's bilder blir "varma". Det känns som att det finns någon slags blå nyans över många bilder och du får inte alls en skön känsla. Någon som förstår mig? iPhones bilder får härligare, mjukare färger.

Är detta någon typ av inställning? Ibland drar jag ner exposure till -2 från 0 och då kan det bli bättre på vissa bilder men överlag så hatar jag kameran. Men det kan ju vara jag som inte kan med den.

Tjena! Jag har exakt samma "problem". Jag tycker också bildkvalitén är sjukt kass..

http://imageshack.us/g/820/20032318569684748211559.jpg/

Där ser du 2 olika bilder. Den bilden på mig själv är tagen med en 2MP kamera, medan den bilden med muggen är med SGS2..

Ingen som har nå rekommendationer?!
Citera
2012-01-03, 18:37
  #8
Medlem
ducky123s avatar
Är du säker på om du har tagit av skyddsplast framför kameran? det ser ut som att det är något som gör det suddigt, annars kanske du kan reklamera den.
Citera
2012-01-04, 18:20
  #9
Medlem
Diabates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikoglas
Tjena! Jag har exakt samma "problem". Jag tycker också bildkvalitén är sjukt kass..

http://imageshack.us/g/820/20032318569684748211559.jpg/

Där ser du 2 olika bilder. Den bilden på mig själv är tagen med en 2MP kamera, medan den bilden med muggen är med SGS2..

Ingen som har nå rekommendationer?!

Det där var inte alls bra, det måste vara något konstigt med dina inställningar.
Jag har själv en Galaxy R/Z som i princip är en S2:a fast med sämre kamera (5 mp istället för 8) och annan typ skärm och min kamera tar BETYDLIGT bättre bilder än det där.
Citera
2012-01-05, 01:31
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diabate
Det där var inte alls bra, det måste vara något konstigt med dina inställningar.
Jag har själv en Galaxy R/Z som i princip är en S2:a fast med sämre kamera (5 mp istället för 8) och annan typ skärm och min kamera tar BETYDLIGT bättre bilder än det där.

Har en polare som har samma "problem". Det blir toppenbilder i ljuset, helt sjukt bra bild. Men i mörkret.. BUUU!! Måste va inställningar som löser det
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback