Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-01-02, 03:02
Medlem
Jag har länge undrat över detta fenomen "skådespelare". Det är ett drömyrke för många, jag skulle gärna bli det. Men det känns på något sätt omöjligt att BLI det. Men är själva jobbet i sig svårt? Efter att man lyckats komma in på teaterskola och gå ut och äntligen få producera film, vad är det som är svårt? Börjar de skratta så är det lugnt, bara att filma om.

Det känns verkligen som ett glidaryrke och jag undrar om det är någon här på FB som är skådespelare? Isåfall hur har ni burit er åt för att bli en skådis?

T.ex. Andreas Wilson är en av många som lyckats bra utan att ha gått teaterhögskola. Hur avgörs skicklighet i film utan utbildning? Jag begriper inte hur man kan vara en bra/dålig skådespelare, när man kan filma om hur många gånger som helst?
Citera
2012-01-02, 03:08
Medlem
PositiveNegatives avatar
glidar-yrke är det ju inte. Du ska lära dig hela manus, du ska kunna känna exakt det som karaktären känner vid en replik etc. etc. Du kan ju testa..
Citera
2012-01-02, 03:15
Medlem
Det svåra ligger i att få andra människor att tro på det som du som aktör har i uppgift att förmedla.
Detta ska göras under tidspress. Hur många omtagningar tror du egentligen att man får på sig innan man får sparken?

Jag skulle gå så långt som att säga att det är ett av världens svåraste yrken.
Likt de flesta andra inom kulturvärlden.
Citera
2012-01-02, 03:26
Medlem
Suck... skådespelarna i USA har verkligen haft tur i livet. Man kommer ju ändå inte lyckas, lika bra att ha ett tråkgit skitjobb.
Citera
2012-01-02, 03:29
Medlem
Kebabsugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Git7
Vad är det "svåra" med att vara skådespelare?

det svåra är nog att förnedra sig och vara så jäkla patetisk, men att spela är inte svårt.
Citera
2012-01-02, 03:35
Medlem
Kebabsugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Preneum
Det svåra ligger i att få andra människor att tro på det som du som aktör har i uppgift att förmedla.
Detta ska göras under tidspress. Hur många omtagningar tror du egentligen att man får på sig innan man får sparken?

Jag skulle gå så långt som att säga att det är ett av världens svåraste yrken.
Likt de flesta andra inom kulturvärlden.
lol

hur många tror att den lille skiten tom cruce kan slåss ?

ingen, men gillar många av hans action filmer ändå :P
Citera
2012-01-02, 03:41
Medlem
GetAReps avatar
Nja...
Det är mer än bara repliker. Man ska bli karaktären, man ska känna karaktären när man säger sina repliker framför kameran och man ska kunna förmedla känslor som får en publik att tycka filmen är trovärdig. Räcker ju med att titta på Sökarna och sen 12 Angry Men för att se vad bra skådespeleri respektive dåligt skådespeleri är.

Till exempel skulle Daniel Day Lewis spela Christy Brown i filmen My Left Foot. Christy Brown är svårt cp-skadad och kan bara prata och röra på sin vänstra fot annars är han helt rullstolsbunden och har en något förvriden sittställning. För att komma in i karaktären härmade DDL hans sätt att sitta i rullstolen och sen vägrade han gå ur den. Han fick bäras omkring samtidigt som han satt i rullstolen dygnet runt förutom när han skulle sova. Han satt så i 4 veckor tror jag innan han bröt sitt ena revben pågrund av den obekväma sittställningen. Filmen blev asbra och hans skådespelarinsats har gått till historien.

Beror ju också på vilken film man tittar på, finns massor av usla skådisar men hur ofta blir de kvar i branschen. Skådespelandet bär upp hela filmen och suger det så kommer filmen att suga.
Citera
2012-01-02, 03:42
Medlem
.Buddahs avatar
Jag står verkligen i kontrast till ditt synsätt på skådespelare. Det verkar ju otroligt svårt att göra en tagning bra och få det att verka trovärdigt, ni som spelat in en amatörfilm eller varit med i en teateruppsättning bör veta. Att få det att bli trovärdigt och få de som ser filmen att känna sig känslomässigt engagerade i karaktären är tufft. Och det är inte många som klarar av det.
Citera
2012-01-02, 03:58
Medlem
HugSeals avatar
Christian Bale mellan två filmer.
http://api.ning.com/files/FJFlQWCiAk...tmanbegins.jpg

Men det är säkert jättelätt att göra
Citera
2012-01-02, 04:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Buddah
Jag står verkligen i kontrast till ditt synsätt på skådespelare. Det verkar ju otroligt svårt att göra en tagning bra och få det att verka trovärdigt, ni som spelat in en amatörfilm eller varit med i en teateruppsättning bör veta. Att få det att bli trovärdigt och få de som ser filmen att känna sig känslomässigt engagerade i karaktären är tufft. Och det är inte många som klarar av det.

Sant man märker det som bäst när man går på lillebrorsan skolpjäs för ex.
Citera
2012-01-02, 04:01
Medlem
det yrket har väll talangfulla personer samt klåpare pricis som de flesta yrken. MEn framför allt krävs det nog tur. Vissa skådespelare, som tex Hugh larrie tycker jag är extremt skickliga skådespelare och svåra att ersätta. MEn många framgångsrika skådespelare tror jag inte har någon nämnvärd talang och kan ersättas av en normalt begåvat person. tex Daniel Radcliffe.
Citera
2012-01-02, 04:12
Medlem
unknownanonyms avatar
Att övertyga publiken och leva sig in i karaktären är det skådespelare gör. Klarar man inte det så är man ingen bra skådespelare. Vissa klarar helt enkelt inte det medan vissa har väldigt lätt för det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in