Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-29, 18:20
  #421
Medlem
PNISÄNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suff
En annan sak jag funderade på är Time Machine, hur det fungerar. Säg att man kör Time Machine som vanligt, alltså att den automatiskt kör backup varje timme, och så tankar man något stort, säg en fil på 50GB. Då kommer väl antagligen TM backupa denna fil?

Om jag sedan tar bort den någon dag senare, för jag hade bara användning för filen just den dagen, kommer då TM behöva allokera 50GB på min TM-HDD för att filen ska kunna återupplivas genom att gå tillbaka och hämta den, eller går det att ställa in så TM inte backupar all sådan data, annars blir det ju ett helvete om man ska tanka massa filer och TM sedan kör backup på allt, kommer ju växa till många hundra GB snabbt om det är så det fungerar.

Som någon skrev så kan du exkludera mappar. Jag har exempelvis valt att inte backupa min Dropbox, eftersom det ju sköts av Dropbox per default, så att säga, och det är där jag har privata dokument och aktuella arbetsfiler. Har haft min iMac sen januari, har fyllt den med ca 300 GB och kör Time Machine på en extern 2 TB-disk, där jag har använt 340 GB, om det gör dig klokare.
Citera
2013-05-29, 19:50
  #422
Medlem
Låter den ingenting? Så du hör inte fläkten överhuvudtaget om du sitter en halvmeter från skärmen i ett tyst rum?
Citera
2013-06-02, 17:38
  #423
Medlem
PNISÄNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suff
Låter den ingenting? Så du hör inte fläkten överhuvudtaget om du sitter en halvmeter från skärmen i ett tyst rum?

Nej. Inte på lägsta varvtal. Har inte kollat vid vilken RPM det blir hörbart.
Citera
2013-06-05, 19:39
  #424
Medlem
Då måste det vara något fel på min för jag hör den tydligt.

Är det inte någon som har tid att spela in hur fläkten låter på er 27" late -12 imac?

Ringa apple support kommer inte direkt hjälpa för dom hör ju inte hur den låter, och att skicka in den utan att veta om det är fel eller inte är ju inte direkt någon optimal lösning.

Jag kan ju spela in hur min låter, om det är någon som skulle vilja lyssna och tycka till?
__________________
Senast redigerad av suff 2013-06-05 kl. 20:38.
Citera
2013-06-05, 22:00
  #425
Medlem
PNISÄNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suff
Då måste det vara något fel på min för jag hör den tydligt.

Är det inte någon som har tid att spela in hur fläkten låter på er 27" late -12 imac?

Ringa apple support kommer inte direkt hjälpa för dom hör ju inte hur den låter, och att skicka in den utan att veta om det är fel eller inte är ju inte direkt någon optimal lösning.

Jag kan ju spela in hur min låter, om det är någon som skulle vilja lyssna och tycka till?

Här kan du lyssna på min... även om det inte låter så mycket... haha.
Citera
2013-06-06, 10:49
  #426
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suff
Då måste det vara något fel på min för jag hör den tydligt.

Är det inte någon som har tid att spela in hur fläkten låter på er 27" late -12 imac?

Ringa apple support kommer inte direkt hjälpa för dom hör ju inte hur den låter, och att skicka in den utan att veta om det är fel eller inte är ju inte direkt någon optimal lösning.

Jag kan ju spela in hur min låter, om det är någon som skulle vilja lyssna och tycka till?

Jag har varit med om samma grej, tror jag iaf..
När jag fick min Imac tyckte jag den lät väldigt mycket, det kändes som de var något som inte stod rätt till.
Jag ringde iaf till Apple Support och berättade om mitt problem och fick snacka med någon på service som gick igenom ett par olika steg där där vi rebootade & gjorde massa olika grejor, och det fungerade inte på min iaf. Så jag bad bara dom komma och hämta datorn igen och skicka mig en ny, vilket inte var några problem. Först pratade dom om service men med tanke på att datorn var 1 dag gammal så förstod dom såklart att jag inte var sugen på att serva den när felet fanns där direkt vid första uppstart.
Jag fick en ny och den är nästan ljudlös, iaf väldigt stor skillnad mot den första.
Ni som har HELT ljudlösa IMacar, vad kör ni för hårddisk/ar?
Citera
2013-06-06, 12:34
  #427
Medlem
Jag tror egentligen inte det är fel på min utan att jag bara är känslig. Det vanligaste problemet är att fläkten går upp mycket i varv och att hårddiskarna låter, min ligger på ~1200 hela tiden vilket är normalt.

Okej hörde inte direkt något, men kan du sätta mikrofonen bakom skärmen, så man får en lite bättre uppfattning och kan jämföra.
Citera
2013-07-27, 14:00
  #428
Medlem
https://www.dropbox.com/s/f0o8c89jvse432p/M.m4a

så låter min
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback