Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-01-02, 01:57
  #1
Medlem
de flesta vet nog att kvinnor ökar i vikt strax före mens och vid mens, eftersom kroppen samlar på sig vätska. det försvinner senare.

jag var nyfiken och ville se ungefär hur mycket man faktiskt ökar i vikt. jag hade gissat på cirka 0,5 kg - 3 kg. så drygt en vecka innan mensen beräknades komma, så började jag väga mig själv. sedan vägde jag mig på nytt 3 dagar senare, och slutligen 4 dagar senare (detta var mensens första dag). resultatet? 6 kilos viktökning på 3 dagar, och sedan ytterligare några kilo när jag vägde mig på mensens första dag. började faktiskt väga mig 9 dagar innan beräknad mens, men mensen dök upp några dagar tidigare. borde kanske ha vägt mig varje dag.

jag har väldigt svårt att tro att kroppen samlar på sig 5-10 kilo vätska cirka en vecka innan mens och framåt (tills man får mens). 0,5 kg - 3 kg låter då mer normalt, sen vet jag att det är indviduellt och säkert kan variera månad till månad och mellan olika personer. men 5-10 kilo viktökning på en vecka pga vätskeansamling låter ju sanslöst mycket, precis som 6 kg på 3 dagar (som i mitt fall).

resonerar jag helt fel, eller kan jag faktiskt ha gått upp så mycket i vikt pga mensen?
Citera
2012-01-02, 02:18
  #2
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Har du räknat bort måltider (om tarmen var full eller om du nyss tömt den) kläder (kan ge ett extra kilo faktiskt, m.m. Man får nog väga flera månader för att få något slags medelvärde. Själv ser jag rätt lika ut oberoende av mensen så jag tror inte att jag ändrar vikt särskilt mycket (väger mig aldrig) Men jag kan tänka mig att man går upp och ned ca två kilo under en vanlig vecka beroende på måltidsstatus.
Citera
2012-01-02, 05:32
  #3
Medlem
När jag väger mig, så är jag antingen naken eller så har jag bara underkläder på mig. Just för att jag vet att kläder kan öka vikten något, samma sak med skor.

Jag försöker väga mig själv på morgonen innan jag har ätit dagens första mål. Däremot händer det att jag har druckit en del innan jag ställer mig på vågen, så magen är inte alltid helt tom. Men ibland på morgonen så är jag så torr i halsen så jag bara måste dricka lite vatten.

Nu var det första gången jag började väga mig en vecka innan mensen (skulle den ha kommit som beräknat, så skulle det ha varit 9 dagar innan). Jag känner mig alltid så uppsvullen och som världens fetaste kvinna varje gång som jag har mens, även några dagar innan. Så det var därför som jag tyckte att det kunde vara en kul grej att börja väga mig.

Nu har det även varit jul och nyår (vilket innebär lite extra onyttigheter), men det är ändå svårt att se hur jag ska kunna gå upp mer än 5 kg på naturlig väg under en vecka. Mensen har nog spelat en roll i det hela, sedan vet jag inte vad övriga kilon kan bero på.
Citera
2012-01-02, 09:22
  #4
Medlem
Du ska ju inte sluta dricka vatten bara för att inte gå upp i vikt!!

Hur många kg man går upp varierar. Att det skiljer ett par kg från dag till dag är normalt beroende på hur mycket mat och vatten det finns i kroppen.

Men sluta för f-n inte att dricka vatten, det blir bara värre. Du ska få i dig minst ett par liter per dygn..

.
Citera
2012-01-02, 10:43
  #5
Medlem
Jätteolika. Jag går inte upp nånting, andra går upp 5 kg. Oftast någonstans där runt omkring.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback