Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-01-02, 01:32
  #1
Medlem
Tänkte köpa en 15 eller 13tum.

Det jag först och främst vill veta är skillnaden på dessa 2 som jag länkar här.
Båda är 15,4tum i7or men den första kostar 16490 och den andra 19990.

1. http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=8039794
2. http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=8039816


Frågor ang. dessa 2:

Är den enda skillnaden att den dyrare har 2,4ghz-processor jämfört med 2,2ghz som den andra har?
Är det värt den skillnaden? Är det någon annan större skillnad på dessa 2?

Jag vill ha en dator som räcker länge.5+ år (kommer sköta den exemplariskt, och har redan en PC som jag bara kommer spela och göra kaoz med, denna kommer enbart vara min "seriösa" dator till jobb/plugg mm), och om ett tag kommer jag behöva köra lättare varianter av designprogram, tex inredning/arkitekt-program.

Bör jag då ta den dyrare? Är det någon märkbar skillnad på dem?
Känner mig så osäker då det handlar om en hel del pengar för mig, samtidigt som jag ändå skulle se det som en investering.

Räcker det lika bra med en 13tum med i5 för 9900 istället?
http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=8039750

Det är ju ändå halva priset. Den borde ju vara ganska snabb också?
( Jag vet att skärmen kanske inte uppfyller tillfredsställande storlekskrav för att sitta med designprogram då man vill kunna se på en ganska stor skärm, men det är inte huvudkravet. Egentligen vill jag bara ha en bra, snabb och pålitlig dator.

Till sist, har alla macbook pro samma "innehåll" dvs program och funktioner dvs. Undrar bara om den dyrare har massa extra funktioner eller annat som gör det värt att köpa den istället. Eller har tex 17 samma innehåll som en 13tum macbook pro?

Enormt tacksam för alla svar jag får Upplys mig!
__________________
Senast redigerad av Stiflers.Mom 2012-01-02 kl. 01:35.
Citera
2012-01-02, 01:36
  #2
Medlem
tzjs avatar
Skillnaden har du redan sett på de två datorerna. Det skiljer sig på grafikkortet också.

I mina ögon så klarar du dig lätt med den billigare. Du hade även klarat dig finfint med en 13" också. Det är en rapp liten sak det där. En extern större skärm kan du ju alltid koppla in t ex.
Citera
2012-01-02, 01:36
  #3
Medlem
Det enda jag kan svara på är att den dyrare har bättre processor, bättre grafikkort, större hårddisk och en Mini Display port. Jag är tveksam på att det verkligen är värt att lägga dom extra tusenlapparna på den (lilla?) skillnaden
Citera
2012-01-02, 01:46
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharz
Det enda jag kan svara på är att den dyrare har bättre processor, bättre grafikkort, större hårddisk och en Mini Display port. Jag är tveksam på att det verkligen är värt att lägga dom extra tusenlapparna på den (lilla?) skillnaden

Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Skillnaden har du redan sett på de två datorerna. Det skiljer sig på grafikkortet också.

I mina ögon så klarar du dig lätt med den billigare. Du hade även klarat dig finfint med en 13" också. Det är en rapp liten sak det där. En extern större skärm kan du ju alltid koppla in t ex.


Ok, tack för svaret! Skönt att veta att även de mindre dyra duger bra
Det där med en extern skärm har jag faktiskt funderat på och kommit fram till att det låter rätt vettigt.
Citera
2012-01-02, 01:47
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharz
Det enda jag kan svara på är att den dyrare har bättre processor, bättre grafikkort, större hårddisk och en Mini Display port. Jag är tveksam på att det verkligen är värt att lägga dom extra tusenlapparna på den (lilla?) skillnaden

Därför jag hör med er först! Det lättar mitt hjärta lugnt sagt. Så lätt om man inte vet bättre att bara köpa det dyraste då. Tack!
Citera
2012-01-02, 02:22
  #6
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiflers.Mom
Därför jag hör med er först! Det lättar mitt hjärta lugnt sagt. Så lätt om man inte vet bättre att bara köpa det dyraste då. Tack!

Jag kan bara tala för mig själv. Jag har aldrig köpt en laptop med 13". Det är i storlek med en leksak och knappast något som är bekvämt att sitta med.

Tänker du dessutom göra seriösa arbeten på den laptopen så hade jag absolut avrått.
En laptop är något man har när man sitter på tåget eller liknande för att svara på mail eller kanske göra några lätta korrigeringar i ett dokument. Man sitter inte och ritar upp ritningar på en laptop.

Jag hade rått dig till att köpa en iMac 27" om du seriöst planerar att ha den för att göra upp ritningar på. Då vill du ha bra överblick.
Citera
2012-01-02, 02:36
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dharma
Jag kan bara tala för mig själv. Jag har aldrig köpt en laptop med 13". Det är i storlek med en leksak och knappast något som är bekvämt att sitta med.

Tänker du dessutom göra seriösa arbeten på den laptopen så hade jag absolut avrått.
En laptop är något man har när man sitter på tåget eller liknande för att svara på mail eller kanske göra några lätta korrigeringar i ett dokument. Man sitter inte och ritar upp ritningar på en laptop.

Jag hade rått dig till att köpa en iMac 27" om du seriöst planerar att ha den för att göra upp ritningar på. Då vill du ha bra överblick.

Det är en smaksak. Jag vill ändå ha en bärbar, som inte ska vara släpbar. Så intervallet 13-15 tum funkar finfint för min del. iMac ska införskaffas, men det ligger lite längre framåt i planeringarna.
Citera
2012-01-03, 01:37
  #8
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiflers.Mom
Det är en smaksak. Jag vill ändå ha en bärbar, som inte ska vara släpbar. Så intervallet 13-15 tum funkar finfint för min del. iMac ska införskaffas, men det ligger lite längre framåt i planeringarna.

Det är lugnt, jag såg nu på dina andra trådstarter vilken nivå du ligger på.
Jag trodde att du var någon som tänkte satsa seriöst och behövde ett ordentligt arbetsredskap.
Citera
2012-01-03, 03:01
  #9
Medlem
Ledighetsmaskinens avatar
Då jag själv körde Mac hade jag en 13" MacBook Pro. Trots att processorn var dåtidens Intel Core 2 Duo var den otroligt rapp för sina små mått. Hade den kopplad till en extern bildskärm med full hd-upplösning och körde Illustrator och Photoshop ofta utan problem.

Valde den minsta modellen för att jag ville kunna bära med mig den till skolan lätt.

Provade aldrig rendera 3d eller så men lättare grafisk design gick som en oljad blixt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback