Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-01-06, 18:55
  #157
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Ojsan där ser man...vad smakar det då, kan det liknas vid något som tex. ren eller älg? Jag antar att det har en markant viltsmak. Men som sagt så är det inte vanligt att äta björn. Sist jag hörde en jägare beskriva björnköttsmaken så har jag för mig han sa "surt" och vad han menade med det förstod jag inte riktigt?!

Äh.. Jag har käkat griskött som smakat "surt"..
För om ett älg och rådjur äter samma mat som kossorna så förlorar det sin berömda "viltsmak" i köttet.

Jag har ätit älg som käkat mycket "komat" (d.v.s ätit på samma foder som kon och käkat hö) och älg som enbart varit i skogen och aldrig ätit "komat" och båda tillfällena så var det tillagat på liknande sätt. Kan säga att det var en hel del skillnad i smaken på köttet. Den älgen som bara hade varit i skogen och ätit var mycket mycket godare i köttet..

Jag tror det hänger mycket på tillagningen i det läget, i kombination med vad den aktuella björnen har ätit innan den hamnade på en middagstalrik.
Citera
2012-01-06, 19:06
  #158
Medlem
Mod ändra rubrik tack, bättre vore gör grytta av katter. Trodde det var någon duktig och snäll ägare som gjorde riktig katt mat själv, men så var det ju inte riktigt...

Men ändå vidrigt...
Citera
2012-01-06, 19:08
  #159
Medlem
Det är ett djur? Vad är problemet? Det är ju en sjuk bild vi har av djur oavsett. Anledningen till att det blivit så speciellt med att äta katt, hund m.m är för att vi i denna sjuka värld, ska ha något som kallas husdjur.
Citera
2012-01-06, 20:43
  #160
Medlem
Fettsprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Ojsan där ser man...vad smakar det då, kan det liknas vid något som tex. ren eller älg? Jag antar att det har en markant viltsmak. Men som sagt så är det inte vanligt att äta björn. Sist jag hörde en jägare beskriva björnköttsmaken så har jag för mig han sa "surt" och vad han menade med det förstod jag inte riktigt?!

Rökt björnskinka.
Åt även rökt säl.
Inte så konstigt då det var på julbord hos Sv. Jägareförbundets Öster Malma.

Smakade rökt naturligtvis, annars inget speciellt, ingen utpräglad viltsmak, lite åt vildsvins hållet.
Rökningen neutraliserar naturligtvis smaken.
Säl ser ut som blodpudding, nästan svart kött. Enligt mig ingen smaksensation direkt.
Men säl har, åtminstone tidigare, varit stapelföda hos vår skärgårdsbefolkning, så ät bart är det uppenbart.

Jag har hört detta om "surt" björnkött.
Förklaringen är att björnar måste besiktigas av Länsstyrelsernas tjänstemän redan i skogen.
Och det kan ta upp till ett dygn eller mera innan dom kommer, och under tiden hinner björnköttet börja ruttna (surna) konstigare är det inte.
Vet flera jaktlag som krävt ersättning av Staten pga. denna långsamma handläggning.
Citera
2012-01-08, 15:46
  #161
Medlem
evelin733s avatar
Det är väl ganska vanligt att äta att i en del länder? Jag tycker det känns äckligt och skulle aldrig äta det, men egentligen...djur som djur?

Jag luffade iaf runt med några kompisar i asien för ganska många år sedan och då åt några av dom något som iaf sas vara katt. De sa att det smakade lite som hare, men ändå inte. Jag vägrade smaka
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback