Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-01-01, 03:27
  #1
Medlem
Har setat och klurat ett bra tag.. Och känner nu att jag kanske tagit mig vatten över huvudet så jag vänder mig nu till er!

Jag har aldrig kollat på en Bluray, eller en Bluray 3D förns nu det vill säga... Införskaffade mig en Panasonic 50" 3D Plasma-TV TX-P50VT30Y igår, och försöker nu få fart på en 3D film, utan framgång.



Filmen som ska ses är "Resident Evil - Afterlife" närmare bestämt "Resident.Evil.Afterlife.3D.2010.COMPLETE.BLURAY.1 080p.AVC.DTS-HDMA.5.1-HDBiZ" alltså en nerladdad film som ligger på 50GB, den spelas upp på min dator som är kopplad till TV via HDMI. Enligt "Cyberlink Bluray Disc and 3D Advisor" så har jag både all mjukvara och hårdvara som krävs.

Hur jag än försöker spela upp filmen så blir den i 2D

1. Jag startar filmen (Provat både "TotalMedia Theater" och "Cyberlink PowerDVD 11").
2. Jag aktiverar 3D i uppspelnings programet.
3. Jag väljer "Play 3D Movie"
4. Slår på glasögonen

Sen nada.. 2D helt enkelt

Vet någon vad som är fel?

I bruksanvisningen för TVen står det några intressanta saker jag funderat på ett tag..
Det står:

Intressant nummer 1:

En bild på hur man slår på/av 3D på TV i menyn visar 3 alternativ "2D", "3D" samt "2D to 3D". Men för mig så visas endast "2D" och "2D to 3D" i menyn.

Intressant nummer 2:

Står ungefär förljande: "Om du inte har rätt mjukvara/hårdvara för att spela upp filmen så kommer den visas i 2D istället".


Så någon klok 3D fantast här som kan hjälpa? Har googlat som en tok men inget verkar fungera "/

Tack på för hand!
Citera
2012-01-01, 03:29
  #2
Medlem
Flytande_argots avatar
Vad har du för grafikkort?
Citera
2012-01-01, 03:31
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Vad har du för grafikkort?

Nvida GeForce GTS 450 den har bland annat "Nvidia 3D vision" och "Cuda". Så ska fungera med detta kort (Iallafall enligt komplett.se ^^ )
Citera
2012-01-01, 03:42
  #4
Medlem
Flytande_argots avatar
Dum fråga kanske: Men har du laddat ner senaste drivarna?
Citera
2012-01-01, 03:47
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Dum fråga kanske: Men har du laddat ner senaste drivarna?

Sist jag kollade hade jag dom senaste (vilket inte var spec länge sedan), men får dubbelkolla det imorgon, ska sova nu. Om någon annan vet något så är all hjälp varmt välkommen


Ingen som har en sån TV? Pannasonic Viera 3D, som kan bekräfta det där med att slå på/av 3D på TVen?
Citera
2012-01-01, 03:49
  #6
Medlem
Flytande_argots avatar
Jag har mailat en polare som är expert på sånt här. Om det inte löst sig när han svarar så postar jag hans svar!
Citera
2012-01-01, 03:56
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Jag har mailat en polare som är expert på sånt här. Om det inte löst sig när han svarar så postar jag hans svar!


Tack så mycket! Uppskattas verkligen!

Hade den NÄST senaste drivrutinen till grafik-kortet, har installerat den senaste nu, men hinner inte prova för ens imorn. Så återkommer då.
Citera
2012-01-01, 11:48
  #8
Medlem
macknus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iamalex
Sist jag kollade hade jag dom senaste (vilket inte var spec länge sedan), men får dubbelkolla det imorgon, ska sova nu. Om någon annan vet något så är all hjälp varmt välkommen


Ingen som har en sån TV? Pannasonic Viera 3D, som kan bekräfta det där med att slå på/av 3D på TVen?

Har en panasonic 3d och testade ladda ner en 3d film en gång, en half SBS. Körde den på VLC till tvn sen på tvn valde jag 3d så fungerade det utmärkt (förutom att bilden blev lite mindre än skärmen).
Har däremot inte laddat ner en sådan 3d film som du tankat.
Citera
2012-01-01, 13:26
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av macknu
Har en panasonic 3d och testade ladda ner en 3d film en gång, en half SBS. Körde den på VLC till tvn sen på tvn valde jag 3d så fungerade det utmärkt (förutom att bilden blev lite mindre än skärmen).
Har däremot inte laddat ner en sådan 3d film som du tankat.

Jag fick TVen, satt i alla sladdar osv och laddat glasögonen. Det är inget mer man måste göra för att få igång 3D? Vet inte hur det är för dig, men jag har iaf en knapp på dosan som det står "3D" på och trycker man på den så ska man kunna välja 3D, 2D och 2D to 3D men som jag skrev tidigare så kan jag bara välja 2D och 2D to 3D.

Edit: Har nu även prövat med de senaste drivrutinerna och det fungerar fortfarande inte
__________________
Senast redigerad av Iamalex 2012-01-01 kl. 13:35.
Citera
2012-01-01, 15:08
  #10
Medlem
Laddade ner Kung.Fu.Panda.2.3D.2011.1080p.BluRay.Half.SBS.DTS. x264-HDMaNiAcS

Då hoppade TV igång "3D Signal hittad" stod det, gick in i menyn och mycket riktigt så kan jag nu värja 2D, 3D och 2D to 3D. Slår på 3D och bilden blir suddig. Skår på glasögonen och sätter på mig dom och WHAAAAAAT! bilden är fortfarande suddig o.O

Så min problem är nu 2..

* Complete bluray fungerar inte
* Bluray 1080 blur suddigt


Nu låg denna film på 6.3GB vilket är mindre än vad en 1080 utan 3D brukar ha. Så kan ju vara det. Så håller just nu på att dra ner Avatar.3D.2009.1080p.Half-SBS.BluRay.DTS.x264-p2p som ligger på 12.9GB så får se om det blir någon skillnad, återkommer med update
Citera
2012-01-01, 22:20
  #11
Medlem
idiotXs avatar
En sak jag själv inte förstod direkt vid test av 3D-TV är att ett visst avstånd krävs från TV-skärmen för att uppleva 3D-känslan, är detta lösningen på ditt senast nämnda problem?
Citera
2012-01-02, 20:22
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiotX
En sak jag själv inte förstod direkt vid test av 3D-TV är att ett visst avstånd krävs från TV-skärmen för att uppleva 3D-känslan, är detta lösningen på ditt senast nämnda problem?

rekomenderat avstånd var 1.9 menter. Tyckte det kändes väldigt lite så inte provat det. Men ska prova det

Edit: Har jag fattat de rätt så är 3D på 3DTV endast djupet i bilden och ingra dryga saker som pluppar ur, eller finns det sådan "sorts" 3D med?

Hur som helst kollade precis på Avatar i 3D (en .mkv) och det fungerade perfekt, så antar att problemet mer ligger i vad för release man tankar.


Hur som helst ett problem kvarstår och det är uppseplningen av complete bluray i 3D, just 3D filmer hade jag tänkte köpa framöver (de som är värda att köpa). Men har läst att många har problem med att få igång 3D bluray i HTPC (jag har en HTPC). Så vill gärna få COMPLETE BLURAY 3D att fungera innan jag köper hem en massa Så alla som har något tips ang detta är välkommet!
__________________
Senast redigerad av Iamalex 2012-01-02 kl. 20:34.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback