Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-01-15, 21:10
  #1
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Är bilderna som man ser på galaxer, nebulosor, stjärnhopar etc. verkligen så färgglada som dom ser ut på bild? - Jag har hört att dom färgglada bilderna har vart viktiga för att "sälja" astronomi till allmännheten...
Någon som vet hur det fungerar?
Citera
2005-01-15, 22:06
  #2
Medlem
hyperon4s avatar
Jag är inte 100% säker men färgerna är nog äkta. fast dom har nog ökat mättnaden på bilderna så att färgerna ska framträda bättre(bilder tagna med kamera och reflektorteleskop).... Hade man varit nära himlakropparna så hade man nog sett starka färger. En del av "bilderna" tas med radioteleskop, på vilka andra frekvenser utanför det synliga spektrat syns på bilden(UV strålning etc....Rätta mig om jag är helt ute och cyklar...
Citera
2005-01-15, 22:18
  #3
Medlem
Hispers avatar
JAg tror att det lite blandat, en del är nog förbättrade, en del naturella, en del helt färglagda osv.

En del är förbättrade för att göra dem mer spektakulära. En del bilder är kanske tagna med flera olika kameror, för olika frekvenser, IR mm och när de sedan sätts ihop kanske man "måste" färgsätta dem för att det skall bli något vettigt. Vettigt för oss lekmän i alla fall.
Citera
2005-01-15, 23:06
  #4
Medlem
TomBombadills avatar
Dom är oifta färglagda, men dom är inte gjort på basis att sälja astronomi till allmänheten utan dom ger vissa gaser vissa färger och så. Att fånga färg genom ett teleskop kräver en väldigt lång exponeringstid.

Men fejka färgerna? Tycker jag inte.
Citera
2005-01-16, 00:28
  #5
Medlem
Seriösa fotografier från ESA eller NASA är inte fejkade eller färglagda! Där emot tas många foton i röntgenspektrumet, så färgskalan justeras på något vis så den blir synligt för blotta ögat.

så det är inte fake, men justerat så vi kan se det.
Citera
2005-01-16, 19:13
  #6
Medlem
DAGGER[X]s avatar
det ni säger låter troligt, tackar
Citera
2005-01-16, 19:29
  #7
Medlem
Rasss avatar
läste nånstans att bilderna dem får hem från hubble etc är svart vita och dem kalkulerar ut hur det kan se ut och dem färgläggs därefter
Citera
2005-01-16, 19:40
  #8
Medlem
T.R.I.C.s avatar
Det jag har läst så säger de att bilderna är äkta, färgerna finns där men det mänskliga ögat kan inte uppfatta dem alla. Kameror som fångar upp UV-ljus, infrarött och annat smått och gott färgar många rymdbilder, alltså flera olika färglager som du inte kunnat se om du varit där själv.
Citera
2005-01-24, 02:02
  #9
Medlem
Vintersömns avatar
I de flesta fall: Nej.

Färgerna är inte så som de ser ut. Som TomBombadill säger är det vanligast att ge olika ämnen olika färg, (joniserat?) syre markeras ofta med grön färg till exempel.
Citera
2005-02-01, 13:55
  #10
Medlem
fbes avatar
Det där med att olika ämnen får olika färg beror ju i grund och botten på att olika gaser de facto skickar ut (och absorberar) elektromagnetisk strålning i olika våglängder. Det är just via "färg" som man kan avgöra vilka gaser som finns i en viss nebulosa. Det man ofta gör på astronomifoton är att man förskjuter skalan så att även för ögat icke synliga våglängder kan representeras.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback