Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-07-02, 10:55
  #12277
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuzziLull
Du är förlåten!

Hur går det hela till, jag är novis i rättegångssammanhang. Är det uppspelade polisförhör eller ljudupptagningar från rättegången i Uppsala Tingsrätt? Hur stor är sannolikheten att målet överklagas vidare till Högsta domstolen? Såvitt jag vet är fallet med Fabian Bengsson det enda i sitt slag i Sverige under modern tid är det lönt att föra det här målet vidare för att få ett prejudikat eller anses Fabian-målet räcka?

Rättegångsdatumen är bokade i min kalender, det blir ett annorlunda sätt att fira semester på.
Det är vittnesmålen i TR som spelas upp, det är de som räknas som bevis.

PS. Jag förlåter givetvis också LaScala.
Citera
2012-07-02, 11:02
  #12278
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuzziLull
Du är förlåten!

Hur går det hela till, jag är novis i rättegångssammanhang. Är det uppspelade polisförhör eller ljudupptagningar från rättegången i Uppsala Tingsrätt? Hur stor är sannolikheten att målet överklagas vidare till Högsta domstolen? Såvitt jag vet är fallet med Fabian Bengsson det enda i sitt slag i Sverige under modern tid är det lönt att föra det här målet vidare för att få ett prejudikat eller anses Fabian-målet räcka?

Rättegångsdatumen är bokade i min kalender, det blir ett annorlunda sätt att fira semester på.


Jag har bara varit i hovrätten när de dömda själva varit närvarande så jag vet inte hur det fungerar vid uppspelade förhör.
Hade våra idoler varit närvarande hade jag nog ställt in min semester.
Den samarbetsvilliga gossen räknade upp alla förhör som skulle spelas upp och vilka dagar.
Det var samtliga förhör som vi fick ta del av från tingsrätten, alla vittnen i periferin och även telefonförhören.
Jag har antecknat lite men vill man följa allt dag för dag så går det bra att få en dagordning från hovrätten.
Det blir säkert en del ändringar så jag kommer nog att uppdatera mej innan det drar igång.
Jag ska också försöka ta reda på när våra idoler anländer till hovrätten.
Man användner sej, om jag inte minns fel, av stora huvudingången. De slipper sitta i källarhålan från 1600-talet och vänta (det var bättre förr).
Kan jag passa dom så vill jag försöka fota när de går ur bilarna. Autografer bryr jag mej inte om.
Citera
2012-07-02, 11:26
  #12279
Medlem
ZuzziLulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Jag har bara varit i hovrätten när de dömda själva varit närvarande så jag vet inte hur det fungerar vid uppspelade förhör.
Hade våra idoler varit närvarande hade jag nog ställt in min semester.
Den samarbetsvilliga gossen räknade upp alla förhör som skulle spelas upp och vilka dagar.
Det var samtliga förhör som vi fick ta del av från tingsrätten, alla vittnen i periferin och även telefonförhören.
Jag har antecknat lite men vill man följa allt dag för dag så går det bra att få en dagordning från hovrätten.
Det blir säkert en del ändringar så jag kommer nog att uppdatera mej innan det drar igång.
Jag ska också försöka ta reda på när våra idoler anländer till hovrätten.
Man användner sej, om jag inte minns fel, av stora huvudingången. De slipper sitta i källarhålan från 1600-talet och vänta (det var bättre förr).
Kan jag passa dom så vill jag försöka fota när de går ur bilarna. Autografer bryr jag mej inte om.

OT Synd det där med källarhålan och att det är så svårt att skriva autografer med handfängsel. Vi får iaf hoppas att röda mattan är utrullad och att idolerna ges möjlighet att posera ā la Oscarsgalan.

OnT Har inte åklagaren överklagat MD´s dom? Alla tre domarna i TR innebär att åklagaren fått igenom drygt hälften av vad han yrkat på. Vad är rimligt att förvänta sig i HovR? Kommer försvarsadvokaterna yrka på att få sina resp. klienter frikända eller riktar de in sig på en sänkning av straffet? Som någon nämnt i tråden, Silbersky är tydligen en hejare på att få ner straffsatsen, något som jag aldrig fattat, jag har mest förundrats över hans popularitet bland brottslingar eftersom han aldrig tycks få någon frikänd.
Citera
2012-07-02, 11:36
  #12280
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuzziLull
OT Synd det där med källarhålan och att det är så svårt att skriva autografer med handfängsel. Vi får iaf hoppas att röda mattan är utrullad och att idolerna ges möjlighet att posera ā la Oscarsgalan.

OnT Har inte åklagaren överklagat MD´s dom? Alla tre domarna i TR innebär att åklagaren fått igenom drygt hälften av vad han yrkat på. Vad är rimligt att förvänta sig i HovR? Kommer försvarsadvokaterna yrka på att få sina resp. klienter frikända eller riktar de in sig på en sänkning av straffet? Som någon nämnt i tråden, Silbersky är tydligen en hejare på att få ner straffsatsen, något som jag aldrig fattat, jag har mest förundrats över hans popularitet bland brottslingar eftersom han aldrig tycks få någon frikänd.


Silbersky kommer att yrka på att Parasiteländet frikänns efter som hon är oskyldig.

–  Hennes inställning är att hon inte gjort det som påstås och då siktar man på en friande dom.
säger Leif Silbersky till UNT

http://www.unt.se/uppsala/silbersky-...2-default.aspx
Citera
2012-07-02, 12:51
  #12281
Medlem
Quarrels avatar
Preliminär huvudförhandlingsplan PDF 129 kB
Citera
2012-07-02, 20:57
  #12282
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZuzziLull
Ja, det vill jag också gärna veta. Blir det planerade bröllopet av eller är AÅ i för dåligt psykiskt skick för att klara av det. Att ha varit med om något så traumatiskt som en kidnappning kan nog leda till långa, ibland, livslånga besvär. Att på nytt lära sig att känna tillit till andra människor, att inte vara misstänksam på gränsen till paranoid etc. Men detta är kanske OT i tråden?

Berätta gärna vad EV´s morsa gjort!


jag ska försöka ta reda på hur AÅ mår genom lite folk i LKPG

enligt min källa så har EV's mor ringt runt till folk EV umgicks med under högstadie,gymnasie och efter gymnasiet, för att helt enkelt få folk att skriva brev till EV, hälsa på honom i häktet, i fängelset o även skriva under för o få han frikänd typ ^^
Citera
2012-07-02, 21:53
  #12283
Medlem
Dr-Watsons avatar
TR dom 2012-06-18 Magnus Dahlskog

UPPSALA TINGSRÄTT
DOM B 38-12

Dom 2012-06-18
Citera
2012-07-02, 22:27
  #12284
Medlem
donnamanloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Watson
TR dom 2012-06-18 Magnus Dahlskog

UPPSALA TINGSRÄTT
DOM B 38-12

Dom 2012-06-18

Tack, du är en klippa!
Citera
2012-07-02, 23:11
  #12285
Medlem
Kams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donnamanlove
Tack, du är en klippa!
Vad tackar du för där? Jag förstår inte....?
Citera
2012-07-03, 00:05
  #12286
Medlem
Laserturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Preliminär huvudförhandlingsplan PDF 129 kB
Den nya rättegångsordningen är ju helt bisarr. Där ska alltså hovrätten sitta och titta på TV i flera dagar tillsammans med de åtalade som alltså inte får säga något. Vilket jävla slöseri med åklagarnas och advokaternas tid - men även för de åtalade som tvingas se sin egen rättegång på TV. Varför kör man ens dit de åtalade?
Citera
2012-07-03, 00:08
  #12287
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laserturken
Den nya rättegångsordningen är ju helt bisarr. Där ska alltså hovrätten sitta och titta på TV i flera dagar tillsammans med de åtalade som alltså inte får säga något. Vilket jävla slöseri med åklagarnas och advokaternas tid - men även för de åtalade som tvingas se sin egen rättegång på TV. Varför kör man ens dit de åtalade?
Vad ska de tilltalade dit att göra medan HR tar del av vittnesmålen? De får en chans att tala, var lugn för det.
Citera
2012-07-04, 23:15
  #12288
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Vad ska de tilltalade dit att göra medan HR tar del av vittnesmålen? De får en chans att tala, var lugn för det.

Får utomstående sitta och titta/lyssna också?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback