Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-05-30, 17:59
  #12121
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kam
Jag tror att han var grymt avundsjuk på alla som kommit in och även klarar av sina studier, så här ljög han precis som allt annat han sa. Missunsam och full i fan är han!

Ja det är han men jag tillåter mig att tvivla på att han ens kommit i på läkarutbildningen av egen kraft... tvivlar på att han inte haft disciplin nog att få högsta betyg från gymnasiet eller IQ nog att maxa högskoleprovet
Citera
2012-05-30, 18:06
  #12122
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Ja det är han men jag tillåter mig att tvivla på att han ens kommit i på läkarutbildningen av egen kraft... tvivlar på att han inte haft disciplin nog att få högsta betyg från gymnasiet eller IQ nog att maxa högskoleprovet

Ett "inte" för mycket eller för lite i din text?
Jag förstår inte iaf.
Citera
2012-05-30, 18:11
  #12123
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag tror inte att det blir Måsen som skriver boken som blir filmen. Om det verkligen ska bli en kriminalkomedi - och det är som sådan den har sitt stora läs- och tittarvärde - har han inte tillräckligt med självdistans. Egentligen borde vi tråddeltagare skriva den som ett Flashback-projekt.
Du brukar ju vara insatt när det gäller påföljder, och säger du att att detta följer praxis så är det väl antagligen så, men då måste jag säga att praxis är orimlig. Det här är en brutal kidnappning där risk för offrets liv förelåg, och hot om tortyr och mord på anhöriga förekom. Om inte denna kidnapning kvalar in mot det längre påföljden så undrar jag vad som gör det. Kan det vara så att pklagaren är ute efter att skärpa praxis?
Citera
2012-05-30, 18:15
  #12124
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callas
Ett "inte" för mycket eller för lite i din text?
Jag förstår inte iaf.


Haha. Ok då, jag tror inte att EV kommit in på läkarlinjen av egen kraft. Bra så?

Edit: Helt rätt, "inte" ska bort. Så går det när telefonen ringer mitt i skrivandet
Citera
2012-05-30, 18:19
  #12125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Haha. Ok då, jag tror inte att EV kommit in på läkarlinjen av egen kraft. Bra så?

Edit: Helt rätt, "inte" ska bort. Så går det när telefonen ringer mitt i skrivandet
Men om han fixar in andra måste han ju hur lätt som helst kunna fixa in sig själv... eller ??
Citera
2012-05-30, 18:30
  #12126
Medlem
Jag mistänker att det kan ta lång tid innan domen vinner laga kraft med tanke på de möjligheter till överklaganden, som föreligger. Först har vi hovrätten och därefter högsta domstolen. Så det kan ta bortåt en 7 ā 8 månader, innan fängelsevistelse blir aktuell för de dömda. Det kan således bli en lång häktestid, som i jämförelse med fängelse kan var lätt att uthärda.

Trots min ålder på 73 år, har jag aldrig suttit i häkte, men jag skulle faktiskt vilja pröva denna bostadsform en tid. För en åldring, som jag, bör det kunna vara en ganska bekväm och bekymmerslös tillvaro. Ordentlig med mat, som jag ej behöver tillaga själv m. m. Möjligheter till lagom motion, snabb tillgänglig läkarvård.

Som sagt, det kommer att dröja en tid innan de behöver befatta sig med fängelselivets vedermödor.
Citera
2012-05-30, 18:36
  #12127
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Haha. Ok då, jag tror inte att EV kommit in på läkarlinjen av egen kraft. Bra så?

Edit: Helt rätt, "inte" ska bort. Så går det när telefonen ringer mitt i skrivandet

Ja, det är lätt hänt om man inte skriver texten i ett enda svep.
Inte min mening att vara språkpolis eller så, utan jag förstod faktiskt inte.
Nu förstår jag... och håller med!

Har svårt att tro att någon med Elias karaktär (eh... så kallade karaktär, menar jag) inte försöker ta genvägar om det går. PN verkar vara likadan, lögnaktig och manipulativ.

Möjligen har de lyckats få hyfsade betyg i grundskola och gymnasium genom att snacka sig till det och charma sig fram, men knappast har det räckt hela vägen in på utbildningar med så pass höga antagningskrav som läkarlinjen och psykologlinjen.
Citera
2012-05-30, 18:52
  #12128
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Men om han fixar in andra måste han ju hur lätt som helst kunna fixa in sig själv... eller ??

Uppenbarligen har han ju fixat in sig själv... på ett eller annat sätt.
__________________
Senast redigerad av Callas 2012-05-30 kl. 19:05.
Citera
2012-05-30, 19:06
  #12129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Callas
Ja, han har ju fixat in sig själv också.
Men hur går det till? Hur är det möjligt i Sverige??? Vem ha tagit emot pengar??
Citera
2012-05-30, 19:39
  #12130
Medlem
Starvids avatar
Efter att ha läst domen kan jag bara säga: wow, vilka vidriga människor. Rätt åt dem att de fick åtta år. Och så oerhört puckade Fekalius och Parasiten verkar vara. Jag menar, vad gäller det rent praktiska i handlingen. Kraschar bilar gång på gång, kan inte planera ens för några dagars förnödenheter, glömmer AÅ's Iphone i sin bil, kokar ihop helt huvudlösa ursäkter och så vidare. Samtidigt verkar de vara helt samvetslösa och moralbefriade. Psykopater nästan. Klantiga psykopater. Att det finns sådana i vårt fina land, och i min egen vackra stad Uppsala!

Det ska bli intressant att läsa den rättspsykiatriska utredningen om Magnus. Han verkar vara så jäkla efterbliven, att man nästan tycker synd om honom. Man kan bara tänka sig situationen i rätten, där han kanske lite förvirrat erkänner precis allting på bred östgöstska. Eller när han letar upp ett grannhus i Västerbotten för att be om mat, och det slutar med att grannen ringer polisen. Hur gick den galna scenen till, frågar man sig. Tragikomiskt

PS. Veckans ord: moatjé.
__________________
Senast redigerad av Starvid 2012-05-30 kl. 19:46.
Citera
2012-05-30, 19:49
  #12131
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Men hur går det till? Hur är det möjligt i Sverige??? Vem ha tagit emot pengar??

Hur det är möjligt med kriminalitet i Sverige är en stor fråga hörrudu..

Vad är det du inte förstår?
Läste du mitt inlägg från 17.55 idag och klickade på någon av länkarna så fick du ju en inblick i hur det kan gå till att fuska med högskoleprov. Med falska identitetshandlingar kan man låtsas att man är någon annan och dra nytta av det på olika sätt.

Men det är alltså spekulation att PN och EV inte kommit in på "ärliga betygspoäng".
Citera
2012-05-30, 19:52
  #12132
Medlem
Kan dom inte få avtjäna straffen i piss Iran?? Varför inte ?? Får läkarn behålla sin legitimation ?? Varför då isåfall ???
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback