Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-17, 11:08
  #121
Medlem
GodSosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Christer Sjögren har varit ett ansikte utåt inom dansband. Olle Jönsson är inte ens i närheten.

Finns ingen som kan ersätta honom.

Olle Jönsson är ett ansikte för radiolyssnare.
Citera
2023-05-08, 01:55
  #122
Medlem
DrLECTERs avatar
Här är uppenbart få som känner till Christer från Vikingarna utan som vanligt tas det till galghumor, jantelag och annat när det inte går att skriva något annat.
Det får man som känd artist stå ut med men nog är det väl någon här som upptäckt hans medfödda
röstresurser som är en av de största som vi haft i detta lilla land.
Christers förebild var som många andra Elvis men även om Elvis var den störste så skapade Christer med åren en helt egen stil och tillsammans med orkestern Vikingarna tunerade de runt världen även om basen var i de nordiska länderna. I Tyskland blev det ett ramaskri när de meddelade att efter 4 CD plattor på tyska lades turnerandet på is.
Det finns också många damer som flockats kring denne sångare och en av de som blev bländand och förälskad i honom var Lotta Engberg.
Det finns en nyårsinspelning som gick i TV det nyåret och slå in länken här under och snabbspola fram
till ca: 31 minuter och 45 sekunder så syns det lång väg att här slog det gnistor.
Efter denna utsvävning var det till slut Christer som valde att göra slut och gick tillbaka till sin Birgitta likt Merle Haggards "Okie from Muskogee" eller som när Christer sjöng in den med svensk text:
BORTA BRA MED HEMMA BÄST.

https://www.youtube.com/watch?v=DhNj..._channel=Roger
Citera
2023-05-08, 01:58
  #123
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodSosse
Olle Jönsson är ett ansikte för radiolyssnare.
Även Christer blir väl slagen av vissa som är bildskönare men skulle detta gällt hade ju
sådana som Jack Nicolson aldrig haft med kvinnor att göra. Nej det finns många kvinnor
förevigade på bild när Christer stått på scen med sin smäktande barytonstämma och
förtrollat dem.
Citera
2023-05-08, 02:02
  #124
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Hahaha, någon tokstolle har försökt dra Christer inför domstol för att han låter som Elvis när han sjunger



https://www.legallyyours.se/wp-conte...%C3%A5va-1.pdf

Så här skriver hon i sin anmälan:

Jag hade gjort en motanmälan och hävdat att Christer i vissa stunder sjöng bättre än Elvis själv.
Egentligen en ganska ointressant sak att ta upp.
Elvis sa en gång att JAG ÄR INTE DEN BÄSTE MEN TA MIG FAN DEN STÖRSTE.
Och med tillägg även. DEN FÖRSTE.
Den förste är alltid orginalet och sedan går det inte att komma förbi Elvis och göra det än bättre för
då är det ju inte orginalet längre.
Citera
2023-05-08, 02:11
  #125
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShaidarHaran
Bland det sämsta musikaliskt och bland det sliskigaste rent personligt Sverige har "producerat" i musikväg.
HA HA ja alla kan ju inte älska alla.
Men det är väl ändå inte Sverige som producerat fram honom. D

Det verkat han ha klarat bra själv.
Citera
2023-05-08, 02:20
  #126
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Alla åsikter om musik och artister är ju väldigt subjektiva så därför anser jag att man inte ska håna någon här på forumet om man inte gillar den och den musiken eller artisten.

Men om vi nu fokuserar på Sjögren, så håller jag delvis med ShaidarHaran. Sliskig är han, men sjunga kan han om han ger fasen i att försöka vara en Sveriges Elvis. För det finns de som kan göra det "tusen gånger" bättre än Sjögren. Glenn Wish inte minst....

Men ni som gillar dansbandsmusik så är han en bra sångare och gillar ni kvällstidningsskvaller så förstår jag att ni tycker han är underbar, eller hur Klokakamelen och ChrisMcCandless?
Jag läser inte kvällstidningarna, utan gör enbart min bedömning på hans röst och framträdande. Och han har en gudabenådad röst, oavsett om man gillar dansband eller inte.
Och Elvis Presley gör han förbannat bra![/quote]

Christer gör väl inte anspråk direkt på vara en Elvis kopia. Att han liksom många haft Elvis som förebild är ju inte heller konstigt. Och visst Glenn Wisch gör Elvis men så värst stor och berömd vet jag inte om han är. Dansmusiken som det kretsat kring Christer inbjuder ju till hjärta och lamour och det som i alla andra konstarter är detta också en konst i att få fram. Så om Chister sjunger en Elvis låt och lägger till lite av den accent som Elvis hade är det snarare en hyllning till Elvis än en dålg kopia. Jag kan berätta för Dig att när Christer i slutet av 1980 talet höll på var det månag som ansåg att han gjorde Elvi låtar bättre än Elvis själv. Det i sig är ganska ointressant för Elvis var orginalet och då kan man varken tycka bättre eller sämre om de som sedan sjunger de låtar som han spelade in. Christers förebild är så klart Elvis.
Citera
2023-05-08, 02:23
  #127
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nattbushcity
Han drack en lättöl före en spelning i Finspång, har jag hört från säkra källor.
Det är inget att sticka under stolen med men visst fick Christer alkoholproblem genom åren.
Men det också kommas i håg att via sin poularitet var mycket påpassad och en spelning för honom var något helt annat än för oss övriga som höll på i danssvängen under dessa år.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback