2011-12-30, 16:53
Medlem
dinmammmas avatar
Hallå där!

Ska tvätta imorgon och har alltid en massa hög med tvätt som man har ångest inför!

Söker tips för en smartare tvättning...

Hur tvättar ni? I vilken ordning t.ex..

Jeans först, tröjor, handdukar, underkläder.. vad tvättar ni först? Har alltid problem med att tvätten inte hunnit bli torr innan tvättiden är slut och det är krångligt att behöva hänga upp den i lägenheten sedan!

Hänger nästan all tvätt och torktumlar handdukar & lakan.

Tack på förhand
Citera
2011-12-30, 17:30
Medlem
unknownanonyms avatar
Det som används mest tvättas först. Kalsonger och jeans, sedan t-shirts och andra tröjor och sen det andra.
Citera
2011-12-30, 18:49
Medlem
8222s avatar
Vi har två maskiner i vår tvättstuga, en torktumlare, ett (ganska kasst) torkrum och ett (jättebra) torkskåp. Jag gillar att organisera saker och effektivisera dem, så också tvättningen.

Börjar alltid med två mörka tvättar (t40 grader). Får allt mörkt inte plats i dessa två prioriterar jag så att allt som tar lång tid att torka (mysbyxor, tjocka tröjor etc) samt allt som går att tumla* (underkläder samt strumpor) kommer med. Lakanen får oftast också åka med i första tvätten. När den är klar slänger jag in allt som ska tumlas i torktumlaren, hänger in så mycket som möjligt i torkskåpet (prioritering: svårtorkat först) samt hänger upp lakan och påslakan i torkrummet, tillsammans med tunna plagg (skjortor, funktionsplagg, tunna sommar-klänningar (inte mina)) som inte får plats i skåpet. Sedan tvättar jag fin-tvätten i 30 grader tillsammans med den ljusa 40. Jag centrifugerar 30-gradaren en extra gång för att få bort så mycket vatten som möjligt! Så mycket som möjligt in i torkskåpet, halv-torra grejer tas ut och hängs upp i torkrummet där de blir klara på nån timme. Sist tvättas frottéhanddukarna och hängs in i torkskåpet. De är det enda som brukar vara lite fuktiga när jag/vi hämtar upp tvätten vid 22 (började vid 17) och kan då torka på handduksvärmarna i badrummet eller över element eller stolsryggen.

*Vissa säger att underkläderna slits onödigt mycket vid tumling - bullshit säger jag. Har fortfarande kvar kallingar som jag säkert haft i tio år och tumlat kanske varannan vecka som ser ut som nya. Den korta tiden det tar att få grejerna torra i tumlaren överväger det eventuella slitaget med råge.

Edit: Jag tumlar bara i 40 grader.
Senast redigerad av 8222 2011-12-30 kl. 18:52.
Citera
2011-12-30, 21:51
Medlem
Continental Ops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8222
Vi har två maskiner i vår tvättstuga, en torktumlare, ett (ganska kasst) torkrum och ett (jättebra) torkskåp. Jag gillar att organisera saker och effektivisera dem, så också tvättningen.

Börjar alltid med två mörka tvättar (t40 grader). Får allt mörkt inte plats i dessa två prioriterar jag så att allt som tar lång tid att torka (mysbyxor, tjocka tröjor etc) samt allt som går att tumla* (underkläder samt strumpor) kommer med. Lakanen får oftast också åka med i första tvätten. När den är klar slänger jag in allt som ska tumlas i torktumlaren, hänger in så mycket som möjligt i torkskåpet (prioritering: svårtorkat först) samt hänger upp lakan och påslakan i torkrummet, tillsammans med tunna plagg (skjortor, funktionsplagg, tunna sommar-klänningar (inte mina)) som inte får plats i skåpet. Sedan tvättar jag fin-tvätten i 30 grader tillsammans med den ljusa 40. Jag centrifugerar 30-gradaren en extra gång för att få bort så mycket vatten som möjligt! Så mycket som möjligt in i torkskåpet, halv-torra grejer tas ut och hängs upp i torkrummet där de blir klara på nån timme. Sist tvättas frottéhanddukarna och hängs in i torkskåpet. De är det enda som brukar vara lite fuktiga när jag/vi hämtar upp tvätten vid 22 (började vid 17) och kan då torka på handduksvärmarna i badrummet eller över element eller stolsryggen.

*Vissa säger att underkläderna slits onödigt mycket vid tumling - bullshit säger jag. Har fortfarande kvar kallingar som jag säkert haft i tio år och tumlat kanske varannan vecka som ser ut som nya. Den korta tiden det tar att få grejerna torra i tumlaren överväger det eventuella slitaget med råge.

Edit: Jag tumlar bara i 40 grader.
va!?! jag har tvättat en maskin vitt o en maskin färg o sen hängt i torkskåpet, så har jag gjort sedan jag blev vuxen, vad snackar du om olika färger o fintvätt o skit?

ibland kan det hända att jag tvättar ullgrejer separat men det gör man ju nån gång om året typ
Citera
2011-12-30, 22:00
Medlem
Tvättar allt i samma maskiner, oavsett om det är vitt/färgat så länge allt blivit tvättat tidigare. Sen tumlar jag allt för torkrummet vi har är helt värdelöst osv blir inte helt torrt, bortsett från plaggen som hänger närmast.
Citera
2011-12-30, 22:11
Moderator
rotadents avatar
Har fyra maskiner i min tvättstuga (tre vanliga, en grovtvätt), två tumlare och ett torkskåp.

Omgång ett:
Mörkt och ljust 40 grader. Underkläder, jeans och okänsliga plagg tumlas, övertröjor, skjortor och känsligare grejer hängs i torkskåpet.

Omgång två:
Lakan och handdukar i 60 grader. Tömmer tumlarna, fyller med lakan och handdukar (tumlar allt sånt).

Sista gången:
Tömmer tumlarna och torkskåpet --► Klart. Eventuella saker i skåpet som fortfarande är blöta hängs i lägenheten.

Ibland finns det handtvätt/fintvätt, denna hängs direkt i lägenheten (ingen tumling/torkskåp).

I och med att 40-graderstvätten får hänga i torkskåpet länge brukar den hinna bli torr. Har du torkskåp med värmepump som är slö i starten så sparka igång det när du lägger i första maskinen så att det hinner bli ordentligt varmt.
Citera
2011-12-30, 22:20
Medlem
Cruella de Vils avatar
Jag kör oftast sängkläder + handdukar (60 grader) först eftersom de tar längst tid i torktumlaren. Sen kör jag en stor kulörtvätt på 40 grader, en stor svart tvätt på 40 grader. När sängkläder + handdukar är klara i torkisen slänger jag in alla underkläder. De vanliga kläderna torkar jag uppe i lyan. Sista tvätten blir en 30 tvätt, de plaggen är ömtåliga och hängs också upp i lyan.
Citera
2011-12-31, 11:48
Medlem
PaulPaljetts avatar
Ni som tvättar underkläder i 40 är medvetna om att ni inte blir av med alla bakterier som finns där va? Vissa kläder skall man köra i minst 60.
Citera
2011-12-31, 12:49
Medlem
Snurrens avatar
Jag börjar gärna med ett lass som kan tvättas med snabbprogrammet, då kan man börja torka innehållet från den maskinen innan det andra är klart.

När torklasset från den första omgången är halvtorrt samtidigt som mer behöver stoppas in i tumlaren så lyfter jag ut det halvtorra och lägger in det blöta. Varför? Jo för att då kan jag lämna tvättstugan i 45 minuter... Sedan när det väl är torrt kan jag ägna mig åt att vika det medan det tidigare halvtorra går torrt i tumlaren.
Citera
2011-12-31, 19:46
Medlem
8222s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Continental Op
va!?! jag har tvättat en maskin vitt o en maskin färg o sen hängt i torkskåpet, så har jag gjort sedan jag blev vuxen, vad snackar du om olika färger o fintvätt o skit?

ibland kan det hända att jag tvättar ullgrejer separat men det gör man ju nån gång om året typ

Jag gillar inte rasblanding Nä men det går väl bra att blanda på, åtminstone tills du skaffar fruntimmer som har en nyinköpt röd klänning eller skaffar dig ett par färgade hipptser-byxor, då kan det bli problem. Jag separerar mest för att den mörka tvätten brukar fylla exakt de två maskinerna som finns i tvättstugan. Tvättmedel till färgad tvätt har heller inget blekmedel i sig som gör att fläckar går bort bättre på vita plagg, som vit-tvättmedel har... och fläckar brukar synas bättre på vitt.
Citera
2011-12-31, 20:08
Medlem
Snurrens avatar
Kulör=rött för sig (kan inkludera orange, gult rosa). Blått för sig vilket innebär grönt och blått och, turkos.Blandar du gult och blått blir det missfärgat.
Citera
2023-11-28, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Har fyra maskiner i min tvättstuga (tre vanliga, en grovtvätt), två tumlare och ett torkskåp.

Omgång ett:
Mörkt och ljust 40 grader. Underkläder, jeans och okänsliga plagg tumlas, övertröjor, skjortor och känsligare grejer hängs i torkskåpet.

Omgång två:
Lakan och handdukar i 60 grader. Tömmer tumlarna, fyller med lakan och handdukar (tumlar allt sånt).

Sista gången:
Tömmer tumlarna och torkskåpet --► Klart. Eventuella saker i skåpet som fortfarande är blöta hängs i lägenheten.

Ibland finns det handtvätt/fintvätt, denna hängs direkt i lägenheten (ingen tumling/torkskåp).

I och med att 40-graderstvätten får hänga i torkskåpet länge brukar den hinna bli torr. Har du torkskåp med värmepump som är slö i starten så sparka igång det när du lägger i första maskinen så att det hinner bli ordentligt varmt.
Sen är frågorna som gäller dosering av tvättmedel och sköljmedel dels för bra tvättresultat,och dels för att vara ekonomisk och sparsam med tvättmedel och sköljmedel samt hålla nere på elförbrukning och vattenförbrukning och för att vara mer rädd om kläder,tvättmaskinen och naturen.

Hur mycket tvättmedel ska man fylla i tvättmedelsfacket? Och hur mycket sköljmedel ska fyllas på i sköljmedelsfacket?
Senast redigerad av Umpalavemang 2023-11-28 kl. 19:29. Anledning: Redigering
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in