Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-12-30, 16:27
  #1
Medlem
Jag har nyss köpt en ny tv 40", som jag vill kunna titta på DTV och koppla in dator via hdmi och vanlig pc ingång.

1. När jag kopplar in dator till HDMI blir bilden sämre än när jag kopplar in med VGA (DVI-I -> VGA). Det är två olika datorer, kan det vara det som är skillnaden. Jag tänker annars att HDMI borde ge bättre bild.

2. När jag kopplar in en dator (via hdmi eller vga) och ljudet ut via tvn:s egna högtalare (seperatmonterad på tvn) så funkar ljudet fint, bortsett från att högtalaren är kass. Därför vill jag koppla in mitt 5.1 surround system som jag har till datorn, men när jag gör detta börjar det brusa i systemet. Vad kan detta bero på? (inget av el-uttagen är jordade)

3. När jag ska koppla in den ena datorn i tv:n (som inte har HDMI-utgång) måste jag gå DVI-I -> VGA för bilden och ett 3,5mm ljudet. Problemet är att det på min dator sitter ett ljudkort med surround utgångar (Främresido-, bakresido- och centerhögtalare och subwoofer) och ett hörlurarutgång. Om jag kopplar in datorn till tvn via 3,5mm hörlurarutgång till tvn:s 3,5mm pc ingång och sen ljudet ut från tvn:s hörlurarutgång som delas till tre uttag till surroundsystemet, så blir ljudet kasst. Hur kopplar jag detta på bästa sätt?

Datorer:
Dell Studio XPS (2 DVI-I, surroundljudkort, hörlurarutgång)
ACER Aspire One 721 (1 HDMI, 1 VGA, hörlurarutgång)

TV:
Swedx 40" (3 HDMI, PC-ingång (VGA + 3,5mm), 1 st 3,5mm utgång)

Högtalare:
Logitech X-530
har även ett surroundsystem till en annan tv (AddOn A510), som också kan användas

Hoppas ni förstår vad jag menar! Tack på förhand!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback