Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-01-01, 22:49
  #13
Medlem
En ordningsfråga. Du har väl inte fått ett Nigeriabrev, fast från Iran, och fastnat?

Glöm det. De är lurendrejerier allihopa.
Citera
2012-01-03, 01:51
  #14
Medlem
Det är väldigt svårt att överföra större summor till Sverige från Iran. Tidigare fanns det ett par "safari" som gjorde det med FI har arsell upp i deras Ass. Har kontakter som kanske kan hjälpa Ts, Pma mig så ska jag se om jag kan göra nåt.
Citera
2012-01-04, 10:54
  #15
Medlem
deaners avatar
Du kommer alltid ha ett problem, på något sätt kommer det kosta att ta in pengarna. Om det är skatt i SE för att du inte kan uppvisa gåvopapper/arvsanspråk så kommer det kosta att tvätta pengarna genom öststaterna, ex. Ryssland.

Hade jag varit du (och inte haft brått att få in pengarna i SE) så hade jag använt Western Union. Överföringar kontant får uppgå till 5000 EUR innan det börjar ställas frågor. Om du använder olika släktingar för att ta ut pengar på olika kontor i Sverige under en tidsperiod på kanske 18 månader så har du pengarna i hamn mot en kostnad på överföringsavgiften som uppgår till ca 3-5% på det totala beloppet. Men det finns sätt att ta in pengarna i en full summa, men det är överkurs för mig.
Citera
2012-01-06, 12:57
  #16
Medlem
Denoms avatar
Köp guld för pengarna. Mycket lättare att flytta guld utan att det behöver vara särskilt kostsamt.
Citera
2012-01-06, 19:17
  #17
Medlem
Återigen, varför pratar vissa om att tvätta lagliga pengar? Har TS flyttat från Iran tex så visst fan får han ur skattesynpunkt hämta hem pengar efter hand från sitt gamla land (utan att det beskattas).
Om jag flyttar till Norge får jag lika självklart ta med mina besparingar dit utan att skatta.
Citera
2018-03-01, 16:10
  #18
Medlem
SvaMp_s avatar
Jag bumpar denna tråd.

Har hamnat i den sitsen att banken nu frågan vart en överföring jag fått kom ifrån, sa att det var från morsan efter sålda tillgångar i Iran. Nu vill de ha kvitto/transaktionshandlingar på den transaktionen eftersom Iran är under sanktioner. Detta skedde för ett år sen, vette fan hur jag ska ta fram sådana kvitton? Har ni egna erfarenheter?
Citera
2018-03-06, 06:41
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Jag bumpar denna tråd.

Har hamnat i den sitsen att banken nu frågan vart en överföring jag fått kom ifrån, sa att det var från morsan efter sålda tillgångar i Iran. Nu vill de ha kvitto/transaktionshandlingar på den transaktionen eftersom Iran är under sanktioner. Detta skedde för ett år sen, vette fan hur jag ska ta fram sådana kvitton? Har ni egna erfarenheter?

Vad menar du med överföring? Fick du pengar överförd bank till bank?
Citera
2018-03-06, 09:57
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Jag bumpar denna tråd.

Har hamnat i den sitsen att banken nu frågan vart en överföring jag fått kom ifrån, sa att det var från morsan efter sålda tillgångar i Iran. Nu vill de ha kvitto/transaktionshandlingar på den transaktionen eftersom Iran är under sanktioner. Detta skedde för ett år sen, vette fan hur jag ska ta fram sådana kvitton? Har ni egna erfarenheter?

Det är väl bara att skriva ett trovärdigt kvitto och antedatera, helst på iranska. Bankerna vill se ett papper som gör att de har ryggen fri.
Citera
2018-03-08, 15:59
  #21
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Vad menar du med överföring? Fick du pengar överförd bank till bank?

Tror morsan använde typ "safari" eller liknande, alltså en mellantjänst. Vet dock inte hur jag ska få fram något kvitto på det då det var nått år sen.
Citera
2018-03-12, 00:59
  #22
Medlem
Löste du kontrollen med banken? Om ja, hur?
Citera
2018-03-12, 08:35
  #23
Medlem
NoNames84s avatar
Jag skulle nog säga enklaste sättet är att ta dom till Libanon. Därifrån växla dom till dollar, vet många som växlar Iransk valuta utan allt för saftiga avgifter.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback