Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-01-22, 10:49
  #73
Medlem
SgtPepper_hejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Fråga på, van vaskare o guldletare sedan mången år. Funnit ca 230 gr sammanlagt.

Har du sparat guldet eller sålt av det efterhand? Har du några roliga bilder från dina exkursioner och på ev. upphittat?
Citera
2013-01-22, 18:57
  #74
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SgtPepper_hej
Har du sparat guldet eller sålt av det efterhand? Har du några roliga bilder från dina exkursioner och på ev. upphittat?
Sålt, tyvärr inga bilder.

Sommaren projekt kommer gå till norra finland för grova nuggets som ryktats om länge. Finland har för övrigt heltidsgulsletare.


Bra tips i övrigt är ju gamla brott o vettendrag runt dessa, aldrig tomt.

Otroligt bra o nyttig kvällslektyr för manade guldletare:

http://www.sgu.se/dokument/service_s...ubl_2009-4.pdf
__________________
Senast redigerad av Bluebeast72 2013-01-22 kl. 19:12.
Citera
2013-01-23, 04:47
  #75
Medlem
oretas avatar
någon som vet om det finns nå guld i markena runt uppsala?
Citera
2013-01-23, 10:40
  #76
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oreta
någon som vet om det finns nå guld i markena runt uppsala?
Klart det finns, 2% av landets guld är funnet. Ta sikte mot berg o vattendrag o ge dig ut. Kan inte utlova vare sig rikedomar eller kungariken men väl äventyr,guld i ngn form till slut samt massor av frisk luft.


Höll själv på i ca 4 veckor innan min första träff. Detta skedde vid en nedlagd fd malmbrytning. Gick runt ett helt berg i jakt på vattendrag från detta. Fann en igenväxt bäck o trodde knappt mina ögon när jag vid första vasket fick massor med mini,mini små flingor.


Allt stämde från faktaböckerna,vattnets placering,svartgruset o rödgruset med rännilar som stannade upp det hela.

Såg givetvis mkt större ut i pannan, så när pinpetten fått upp det så vart det knappt ngt alls. Men det var rent GULD


Stannade i två dagar med frugan o fick efter mången pannor ca 2 gr med hem. Besöker än idag denna lilla plats ngnstans i landet.



Glöm ej kaffetermos,mackor o vaskpanna, pinpett o glasburk att förvara det. Allt du behöver.
Citera
2013-01-30, 21:07
  #77
Medlem
jag skulle rekommendera guldforum.se för er hobbyvaskare. forum och chatt med ev. träffar runt om i sverige pratas det lite om.
Citera
2013-02-09, 00:56
  #78
Medlem
Bloodbounds avatar
Så om man ska testa att vaska guld, så ska man alltså testa i strömmande vatten som går genom flera höjdskillnader, i innerkurvorna, det ska gärna vara stenigt med många stora block? Hur djupt ska man gräva? Antar att man ska testa där det är sandbotten eller? Kan ingen kunnig göra en sammanfattning för oss som inte är så insatta men ändå nyfikna på saken?
Citera
2013-06-13, 20:33
  #79
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Klart det finns, 2% av landets guld är funnet. Ta sikte mot berg o vattendrag o ge dig ut. Kan inte utlova vare sig rikedomar eller kungariken men väl äventyr,guld i ngn form till slut samt massor av frisk luft.


Höll själv på i ca 4 veckor innan min första träff. Detta skedde vid en nedlagd fd malmbrytning. Gick runt ett helt berg i jakt på vattendrag från detta. Fann en igenväxt bäck o trodde knappt mina ögon när jag vid första vasket fick massor med mini,mini små flingor.


Allt stämde från faktaböckerna,vattnets placering,svartgruset o rödgruset med rännilar som stannade upp det hela.

Såg givetvis mkt större ut i pannan, så när pinpetten fått upp det så vart det knappt ngt alls. Men det var rent GULD


Stannade i två dagar med frugan o fick efter mången pannor ca 2 gr med hem. Besöker än idag denna lilla plats ngnstans i landet.



Glöm ej kaffetermos,mackor o vaskpanna, pinpett o glasburk att förvara det. Allt du behöver.

Och är det något ställe där man bör vaska så är det vid gamla nedlagda gruvor. Det finns verkligen pengar kvar i marken på dessa ställen.
Citera
2013-07-13, 16:35
  #80
Medlem
Lip-Tips avatar
Hej alla! har nyligen investerat en vaskpanna samt en sluicebox för bäckar. Nu är det så att jag håller till upp i Norr och har hittat en bäck. Så som jag har läst så kommer gulet från berg osv men grejen är att följer man bäcken så kommer man till en sjö som i sin tur får sitt vatten genom berget(under jorden). Finns det någon chans att man ens ska prova då vattnet kommer från en sjö. Kolla bild för bättre beskrivning.

http://s24.postimg.org/nl0xnh3k1/sda...che=1373726098

//Lip
Citera
2013-08-01, 00:17
  #81
Medlem
Jag var för någon vecka sedan i Ädelfors och tänkte dela med mig av mina erfarenheter.

Vi var inte där hela dagen, och tog en lång lunch. Vet ej hur mycket jag fick ihop, men det kan nog ha varit 0,2 g eller så. Vi fick veta att det var någon som ägnade hela sommaren på guldvaskningsområdet och snittade på 0,4g per dag. Detta med vaskpanna. (Guld är värt ca 300kr/g)

Om jag förstår det hela rätt så är en vaskränna ca 50 gånger effektivare än en vaskpanna.

Dessutom har Ädelfors tydligen inte någon speciellt hög koncentration guld. Det är inte lönt att bryta guld i någon större skala där, så det finns betydligt bättre ställen att bryta guld på. Enligt uppgift skall det i ädelfors finnas knappt 3g guld per ton sten om jag förstått det rätt.

Man kan tydligen vaska nära Ädelfors, och där borde (ren gissning) guldmängden vara likvärdig?

Så i Ädelfors skulle man (om ovan nämnda siffror stämmer) vaska ca 20g guld per dag med vaskränna. Dock är det ju en del sten som skulle behöva vaskas igenom...

Och om jag förstått det hela rätt så finns det guld i hela vårt land, bara att det finns i olika koncentrationer.
Citera
2014-01-20, 16:18
  #82
Medlem
Lip-Tips avatar
Äkta guld?

Hej!, i somras vaskade jag guld uppe i norr och hittade lite bitar. Nu undrar jag är detta äkta guld? Vet att det finns vasknings guld i trakterna. Vissa guldbitar blänker när det ej är något ljus på dem medans de andra blir mörka. De som blänker fast det inte lyser på dom är det äkta?

Bilder:
http://img33.imageshack.us/img33/4152/2ybl.png

http://img571.imageshack.us/img571/5831/qkcx.jpg

//lip
Citera
2014-01-20, 16:32
  #83
Medlem
Uran233s avatar
Lägg det i någon stark syra och/eller slå på det med en hammare, är det guld ska inget hända (guld löses bara i kungsvatten och är mycket mjukt).
__________________
Senast redigerad av Uran233 2014-01-20 kl. 16:44.
Citera
2014-01-20, 16:36
  #84
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lip-Tip
Hej!, i somras vaskade jag guld uppe i norr och hittade lite bitar. Nu undrar jag är detta äkta guld? Vet att det finns vasknings guld i trakterna. Vissa guldbitar blänker när det ej är något ljus på dem medans de andra blir mörka. De som blänker fast det inte lyser på dom är det äkta?

Bilder:
http://img33.imageshack.us/img33/4152/2ybl.png

http://img571.imageshack.us/img571/5831/qkcx.jpg

//lip

Jag måste först säga, jag är ingen expert på guld.
Men i Norr lever de på renar o folk på semester.
Att ge dig tanken att ha hittat Guld gör hela deras sommar.
Hela året.
De lurar dig.
Kan inte ge dig bra svar, men om du tror du har vaskat Guld....
Varför inte fråga en guldaffär?

Vill ha ett svar tack.

Kram Maria
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback