Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-12-29, 17:46
  #1
Medlem
Har några frågor gällande att köra ifrån polis.
1. När ger polisen upp om de ska ta fast en fortkörare, ger de upp om man gasar på till ex. 200 km/h?
2. Hur mycket får polisen göra mot MC och mopedförare, med/utan hjälm, i höga och låga farter?
3. Kan man köra ifrån polisen på en rak motorväg genom att bara trycka gasen i botten eller bör man hitta en avfart och "gömma" bilen?
4. Brukar de kalla in "förstärkning"?
5. Är det någon som har testat att sladda/svänga runt och möta de i motsatt färdriktning, kan det funka?
6. Är bilen (ex. motorstyrka) viktigt? Blir det väsentligt mycket lättare om man har ex. en BMW M5?
(BMW M5: 507HP, 0-100 på 4,7 s, toppar runt 320 utan spärr)

Någon som vill berätta om ni lyckats köra ifrån polisen eller misslyckats?
Slutligen vet någon ett ungefärligt straff om man smiter och blir tagen?
Citera
2011-12-29, 17:57
  #2
Medlem
1. De ska ge upp vid 200 iaf vad jag hört, men det gör de oftast inte och de är förvånansvärt bra förare
2. De ska inte jaga men det gör de ibland ändå, en bekant dog för att de jagade honom
3. Avfart rekommenderas, plattan i mattan och när du är en bit ifrån kör du av, för de har garanterat medellat kollegorna.
4. Ja
5. Nej
6. Självklart är det viktigt, du kan inte köra ifrån de med en 1.6:a skulle säga runt 300 hästar och en bra förare om du vill vara säker.
Citera
2011-12-29, 18:01
  #3
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Polisens vanliga bilar är nedtyngda dieselbilar med cirka 200 hästar på 2 ton. Inga fartmonster direkt.
De toppar väl 200 blås ungefär. Så visst kan du köra ifrån en polis på motorvägen - men, polisen har många vänner som kan åka i förväg, det är en svårighet.

Så enklast är nog att försöka ta sig in på mindre vägar för att skaka av polisen. En bekant till mig har lyckats köra ifrån polisen i en gammal BMW 520. Det är cirka 190 hästar på 1900kg.
Citera
2011-12-29, 18:02
  #4
Medlem
Telefons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SN4FU
1. De ska ge upp vid 200 iaf vad jag hört, men det gör de oftast inte och de är förvånansvärt bra förare

Det finns ingen regel som säger att de måste ge upp vid en viss hastighet, det är LKC som bestämmer om jakten blir för farlig i propotion till brottets allvarlighet. Är det en hyfsat tom motorväg kommer de säkerligen hänga på trots att hastigheten ligger över 200.
Citera
2011-12-29, 18:05
  #5
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idioten500
vad har det med TS trådstart att göra???
Låter som han behöver den ultimata strategin för att komma undan ett rån etc.
Behöver ju inte direkt någon racerbil för att köra ifrån en tung sketen volvo full med utrustning.
Citera
2011-12-29, 18:06
  #6
Medlem
Viktor.Hs avatar
alternativ 5 fungerar garanterat, vet flera som gjort det.
Citera
2011-12-29, 18:07
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z0mfg(ish)
Polisens vanliga bilar är nedtyngda dieselbilar med cirka 200 hästar på 2 ton. Inga fartmonster direkt.
De toppar väl 200 blås ungefär. Så visst kan du köra ifrån en polis på motorvägen - men, polisen har många vänner som kan åka i förväg, det är en svårighet.

Så enklast är nog att försöka ta sig in på mindre vägar för att skaka av polisen. En bekant till mig har lyckats köra ifrån polisen i en gammal BMW 520. Det är cirka 190 hästar på 1900kg.

Stämmer, hittade nyss ett biltest av polisbilarna, dem ska enligt det ha 185 HK, tar 0-100 på 9,4 s och en toppfart på 215 km/h så accelerationen i farter över 180 lär vara väldigt dåliga. Men sen bilar som är längre fram m.m. lär ju vara ett problem...
Kan de se än genom rutan? (tillräckligt för att kunna fastställa föraren tänkte jag?)
Citera
2011-12-29, 18:16
  #8
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SN4FU
1. De ska ge upp vid 200 iaf vad jag hört, men det gör de oftast inte och de är förvånansvärt bra förare
2. De ska inte jaga men det gör de ibland ändå, en bekant dog för att de jagade honom
3. Avfart rekommenderas, plattan i mattan och när du är en bit ifrån kör du av, för de har garanterat medellat kollegorna.
4. Ja
5. Nej
6. Självklart är det viktigt, du kan inte köra ifrån de med en 1.6:a skulle säga runt 300 hästar och en bra förare om du vill vara säker.
Hur då? Det var inte för att din bekant hade gjort något fel och sedan körde fortare än h*n klarade av?
Visst är det tråkigt när sådant händer, men skyll för fan inte på polisen!
Citera
2011-12-29, 18:19
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viktor.H
alternativ 5 fungerar garanterat, vet flera som gjort det.

Kom å tänka på det när jag såg en actionfilm, haha
Då bör man väll slippa förstärkningen som är lägre fram?
Citera
2011-12-29, 18:19
  #10
Medlem
http://www.youtube.com/watch?v=1aOsUTu2I3E , inte en BMW men där ser du ungefär hur det kan se ut

http://www.youtube.com/watch?v=c2Rxk...eature=related , och en motorcykel. klen förare tycker jag men polisen var ändå hackihäl. lycka till om du nu ska göra ngt eller om du nu bara sitter och grubblar!
Citera
2011-12-29, 18:25
  #11
Medlem
Dom kallar in förstärkning om du försöker smita och tar dig ändå, det är bättre att stanna och ta böterna som en man Snuten kollar också reg numret på bilen och du kommer bli av med körkortet om dom tar dig när du smiter.

Har du planer? (bankrån, rymmning...)
Citera
2011-12-29, 18:28
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ferrarifanlellewtc
http://www.youtube.com/watch?v=1aOsUTu2I3E , inte en BMW men där ser du ungefär hur det kan se ut

http://www.youtube.com/watch?v=c2Rxk...eature=related , och en motorcykel. klen förare tycker jag men polisen var ändå hackihäl. lycka till om du nu ska göra ngt eller om du nu bara sitter och grubblar!

Sitter nog mer och grubblar men vem vet, är det rätt läge så kanske man chansar?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback