2011-12-29, 13:54
Medlem
no-right-returns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuzzBeer
För helvete! Det heter "cred". CRED!!!!! Inte jävla "creed"!!! Var fan får ni det ifrån?! Ser det felstavat överallt på Flashback!

CRED!!!!!

Precis som "loser". Det stavas precis så och inte "looser".

Skärp er nu för fan!

Dom sprider ett dolt budskat om bandet. Jag känner en ny konspiration torna upp sig.

Säpojogg var väl ett typiskt 2010-ord?
Citera
2011-12-29, 14:03
Medlem
Fan vad king, lite långsökt men vad blir nästa års nya ord då?
Citera
2011-12-29, 14:12
Medlem
Jack.Horner92s avatar
Det känns som att 2011 var Flashbacks år.
Citera
2011-12-29, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muslimH8er

Reinfeldta, när man ljuger och har sig. Som Reinfeldt.
Citera
2011-12-29, 14:29
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muslimH8er

Verbet schibba, tror jag:

https://www.flashback.org/p34795704#p34795704

Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson1
Att schibba måste då vara att begå brott för att sedan kunna sprida propaganda.

Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Bra, koncis och korrekt definition. Att schibba kanske även, om man spetsar till det lite, kan innebära att understödja godtyckligt arbetarmassakrerande terrorism i främmande land och därefter grina om att ens värste fiende i det hemland man hatar (i detta fall Calle Bildt, som antagligen var huvudmålet för det påstådda journalistiska uppdraget) måste hjälpa en att slippa undan de rättsliga följderna av det kriminella handlandet. Att linderborga skulle då kunna betyda att man har ett sådant kontraproduktivt tunnelseende att man i just den situationen, när ens kommunistpolare har schibbat till det rätt ordentligt för sig, lägger allt etablissemangsprivilegierat krut på att få den tilltänkte hjälparen i nöden (Bildt) att avgå, och den etiopiska regeringen att bli förbannad.
Senast redigerad av Ezzelino 2011-12-29 kl. 14:33.
Citera
2011-12-29, 14:31
Medlem
snikvards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojski
Bara jag som tycker att Språkrådet hastar?

Jag menar, detta är ett bara några månader gammalt begrepp. Att folk bokstavligen kommer säga att bilder är "terjade" om kanske tio år tvivlar jag riktigt starkt på och de kunde väl ändå vänta och se hur det utvecklar sig innan de bestämmer att svenska språket skall få nya ord?
Håller med på sätt och vis. Nu är det svårt att säga hur långt avslöjandet om Terje nått, men jag tror absolut det har potential som ett framtida uttryck. Det låter ju ungefär lika bra/jävligt som "fejka", som ändå är ett låneord. Isåfall tycker jag "terja" är mycket mer underhållande och kommer troligen kännas igen hos den/de generationer som tagit del av storyn.

Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Reinfeldta, när man ljuger och har sig. Som Reinfeldt.
Där passar väl en annan politiker mycket bättre? "Att göra en Juholt" kanske?
Citera
2011-12-29, 14:47
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Dussin
fyfan för att vara Terje..

Nästan som att hamna i historieböcker med fel namn som exempelvis Hitler.

Quisling betyder förrädare på Norska.
Citera
2011-12-29, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Debatten kanske inte hör hemma här, men Språkrådet borde läggas ned. Vad är meningen med att suga upp ord som är glömda och inte används om några år? Det är bättre att låta någon mer sansad sköta införandet av nya ord och då skulle det ske när ordet är eller börjar bli etablerat i svenska språket. Mer kan man kräva av någon som kallar sig Sveriges officiella språkvårdsorgan.

Ni missförstår lite vad Språkrådet gör här. De är inte någon officiell auktoritet som bestämmer vilka ord som ska tas upp i det svenska språket, någon sådan makt har de givetvis inte. Att ett ord tas med i den årliga nyordslistan innebär inte att ordet därmed för evigt är en del av det svenska språket, förs in i SAOL (som i så fall är mer av en auktoritet inom området) eller någonting annat, det betyder bara att ordet är relativt nytt och/eller att det faktiskt har använts i en lite bredare krets än t.ex. internt på ett forum under det senaste året och därmed är en kandidat på ett ord som kan komma att leta sig in i det svenska språket, om än inte permanent så iaf på lite längre sikt än att de ska anses vara dagsländor.
Om ordet ska bli en faktisk vedertagen del av det svenska språket eller inte är någonting som i första hand avgörs av de/vi som faktiskt använder språket genom att de/vi fortsätter att använda dessa ord med bibehållen betydelse.

Just ordet "terja" tror jag har en bra chans att överleva efter att först ha myntats efter själva Terje-affären för att senare lite lägligt (för ordet och dess chanser att fastna i det kollektiva medvetandet) faktiskt kunnat användas som ett riktigt ord i ett annat sammanhang när det avslöjades att bilderna på kungen var terjade.

Att man inte i detalj går in på källan till alla ord man tar med i listan är ingenting konstigt om man betraktar listan som man betraktar en vanlig ordlista. En ordlista går inte ut på att uppmärksamma omständigheter runt omkring ett ord utan på ordet i sig, hur det stavas och vad det betyder.

Notera också att Svenska Akademien inte har någonting med Språkrådet att göra. Språkrådet är en avdelning som ligger under Institutet för språk och folkminnen som i sin tur är en myndighet.

Språkrådet: http://www.sprakradet.se/
Hela årets nyordslista: http://www.sprakradet.se/12507 (Länken öppnar en PDF)

Institutet för språk och folkminnen: http://www.sofi.se/
Svenska Akademien: http://www.svenskaakademien.se/

Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
Är det inte bättre att posta detta i den stora tråden istället? Tror fler av dom som var med på "fallet" kan se det då.

OnT: Synd att inte personerna som klura ut detta inte får creeds för vad dom har gjort!

Tvivlar på att de som ligger bakom missar detta enkom för att jag valde att starta en tråd i Flashback i Media.
Hur menar du att de inte fått cred (creed betyder någonting helt annat, slå upp det...)? De fick ju för tusan ett journalistpris av media, hur mycket mer cred kan man få i sammanhanget?
Citera
2011-12-29, 14:58
Medlem
TheGamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToxS
Tvivlar på att de som ligger bakom missar detta enkom för att jag valde att starta en tråd i Flashback i Media.
Hur menar du att de inte fått cred (creed betyder någonting helt annat, slå upp det...)? De fick ju för tusan ett journalistpris av media, hur mycket mer cred kan man få i sammanhanget?

Upp till dig vart du lägger den, ur egen synvinkel om jag skulle ha gjort liknande skulle jag ha lagt den i stora tråden för att alla som prenumererar och följer tråden ska se den men du får göra som du vill.

Att jag råka skriva ett e för mycket kunde skapa såna rabalder, slappna av för fan.

Vad jag menar är att det är synd att personerna ( eller deras konton ) nämns då det var dom som löste fallet, dock så har dom fått en massa ära men fortfarande synd att dom inte nämns i artikeln.
Citera
2011-12-29, 15:03
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToxS
Ni missförstår lite vad Språkrådet gör här. De är inte någon officiell auktoritet som bestämmer vilka ord som ska tas upp i det svenska språket, någon sådan makt har de givetvis inte. Att ett ord tas med i den årliga nyordslistan innebär inte att ordet därmed för evigt är en del av det svenska språket, förs in i SAOL (som i så fall är mer av en auktoritet inom området) eller någonting annat, det betyder bara att ordet är relativt nytt och/eller att det faktiskt har använts i en lite bredare krets än t.ex. internt på ett forum under det senaste året och därmed är en kandidat på ett ord som kan komma att leta sig in i det svenska språket, om än inte permanent så iaf på lite längre sikt än att de ska anses vara dagsländor.
Om ordet ska bli en faktisk vedertagen del av det svenska språket eller inte är någonting som i första hand avgörs av de/vi som faktiskt använder språket genom att de/vi fortsätter att använda dessa ord med bibehållen betydelse.

Just ordet "terja" tror jag har en bra chans att överleva efter att först ha myntats efter själva Terje-affären för att senare lite lägligt (för ordet och dess chanser att fastna i det kollektiva medvetandet) faktiskt kunnat användas som ett riktigt ord i ett annat sammanhang när det avslöjades att bilderna på kungen var terjade.

Att man inte i detalj går in på källan till alla ord man tar med i listan är ingenting konstigt om man betraktar listan som man betraktar en vanlig ordlista. En ordlista går inte ut på att uppmärksamma omständigheter runt omkring ett ord utan på ordet i sig, hur det stavas och vad det betyder.

Notera också att Svenska Akademien inte har någonting med Språkrådet att göra. Språkrådet är en avdelning som ligger under Institutet för språk och folkminnen som i sin tur är en myndighet.

Språkrådet: http://www.sprakradet.se/
Hela årets nyordslista: http://www.sprakradet.se/12507 (Länken öppnar en PDF)

Institutet för språk och folkminnen: http://www.sofi.se/
Svenska Akademien: http://www.svenskaakademien.se/

Haha ja, men nu handlar det om cred för att nyskapat ord vilket ju inte ingick i journalistpriset

Såklart bidrar fler instanser (bloggare, personer, medier) än Flashback + bloggen vars namn ordet ingår i, men visst är det ju lite speciellt här hur ordet skapades, första gången det användes var i den stora bildfusktråden den 3 sept.

Vi får se hur ordet får fäste.
Citera
2011-12-29, 15:06
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
Upp till dig vart du lägger den, ur egen synvinkel om jag skulle ha gjort liknande skulle jag ha lagt den i stora tråden för att alla som prenumererar och följer tråden ska se den men du får göra som du vill.

Jag har länkat in denna tråden i den stora bildfusktråden nu.

Citat:

Vad jag menar är att det är synd att personerna ( eller deras konton ) nämns då det var dom som löste fallet, dock så har dom fått en massa ära men fortfarande synd att dom inte nämns i artikeln.

Ja, det är lite synd. Men det kanske kommer. Vi får väl hjälpas åt att påtala detta för medierna.
Citera
2011-12-29, 15:16
Medlem
TheGamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lodjuren
Jag har länkat in denna tråden i den stora bildfusktråden nu.

Vad bra!

Citat:
Ja, det är lite synd. Men det kanske kommer. Vi får väl hjälpas åt att påtala detta för medierna.

Hur? Jag är jättegärna med på det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in