Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-12-31, 13:21
  #13
Medlem
shredding-pows avatar
Vad är egentligen SSD? Har de nya MBP 13" SSD? Vad skulle det kosta att uppgradera om den inte har..

På Apples hemsida kan man confa sin egen dator, och det står som följande:

(Denna har jag) -> 500GB Serial ATA Drive @ 5400 rpm 750GB Serial ATA Drive @ 5400 rpm [Add $100.00]
128GB Solid State Drive [Add $200.00]
256GB Solid State Drive [Add $600.00]
512GB Solid State Drive [Add $1,200.00]

Lägger man till SSD eller byter man ut? Kan jag alltså gå från 500 GB till 128 GB med SSD?
Sorry, fattar nada
__________________
Senast redigerad av shredding-pow 2011-12-31 kl. 13:29.
Citera
2011-12-31, 13:35
  #14
Medlem
ddf66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shredding-pow
Vad är egentligen SSD?
128GB Solid State Drive [Add $200.00]
256GB Solid State Drive [Add $600.00]
512GB Solid State Drive [Add $1,200.00]

Solid State Drive

Eftersom det i standardkonfigurationen står varvtal betyder det att det är en vanlig snurrande hårddisk.

Add 200$ betyder att du lägger till den summan för att få den minsta SSD:n.
Citera
2011-12-31, 15:12
  #15
Medlem
shredding-pows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ddf66
Solid State Drive

Eftersom det i standardkonfigurationen står varvtal betyder det att det är en vanlig snurrande hårddisk.

Add 200$ betyder att du lägger till den summan för att få den minsta SSD:n.

Jag fattar väl det där, men är SSD nåt som ersätter ens HD? Om jag betalar $200, ersätts min 500 GB med 128 GB SSD? Går jag alltså minus på antal utrymme?
Citera
2011-12-31, 15:16
  #16
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shredding-pow
Jag fattar väl det där, men är SSD nåt som ersätter ens HD? Om jag betalar $200, ersätts min 500 GB med 128 GB SSD? Går jag alltså minus på antal utrymme?

Ja, du ersätter din HD med en SSD. En SSD är en typ av HD kan man säga. Det finns lösningar där du kan behålla din 500 GB HD och samtidigt installera en SSD av valfri storlek.

Fungerar att installera i en MBP: http://www.mcetech.com/optibay/
Citera
2011-12-31, 15:21
  #17
Medlem
qrizzes avatar
Känns onödigt att spara filer på klienter. Därför klarar man sig på mellan 64-128 GB SSD. Samma gäller vanliga hårddiskar.
Citera
2011-12-31, 15:26
  #18
Medlem
shredding-pows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Ja, du ersätter din HD med en SSD. En SSD är en typ av HD kan man säga. Det finns lösningar där du kan behålla din 500 GB HD och samtidigt installera en SSD av valfri storlek.

Fungerar att installera i en MBP: http://www.mcetech.com/optibay/

Är det där lönsamt då? Jag antar att SSD 128 GB > 500 GB HD, fast det känns ändå jävligt surt att kasta bort 372 GB utrymme
Citera
2011-12-31, 15:29
  #19
Medlem
tzjs avatar
SSD-diskar är väldigt snabba bl a. Det finns flera fördelar med SSD. Även nackdelar. De är mycket dyrare är vanliga konventionella hårddiskar t ex.

Jag hade tittat på lite SSD-videos på youtube om jag var du. Då får du en uppfattning om både prestandan och för- och nackdelar.

Personligen kör jag med en SSD-disk i min MBP och så lagrar jag filmer och annat på en extern hårddisk istället.
Citera
2011-12-31, 15:44
  #20
Medlem
shredding-pows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
SSD-diskar är väldigt snabba bl a. Det finns flera fördelar med SSD. Även nackdelar. De är mycket dyrare är vanliga konventionella hårddiskar t ex.

Jag hade tittat på lite SSD-videos på youtube om jag var du. Då får du en uppfattning om både prestandan och för- och nackdelar.

Personligen kör jag med en SSD-disk i min MBP och så lagrar jag filmer och annat på en extern hårddisk istället.

Kan du personligen ge lite för- och nackdelar du upplevt? Att det kostar extra kan vi ta ut ur ekvationen,smakar det så kostar det, nåt annat än pris? Ska kolla youtube videos också, tack för tipset

Vad har SSD OCZ Vertex för pris, är det 128 GB:n?
__________________
Senast redigerad av shredding-pow 2011-12-31 kl. 16:23.
Citera
2011-12-31, 16:21
  #21
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shredding-pow
Kan du personligen ge lite för- och nackdelar du upplevt? Att det kostar extra kan vi ta ut ur ekvationen, kostar det så smakar det, nåt annat än pris? Ska kolla youtube videos också, tack för tipset

Vad har SSD OCZ Vertex för pris, är det 128 GB:n?
Det jag gillar är att en SSD är knäpptyst och svalare än en HDD. Sedan är den rapp som en oljad blixt. Min modell är på 160 GB, så det finns plats för lite lagring på den också.

Hittade denna so verkar närmast din beskrivning: http://www.inet.se/produkt/5315090/o...-vertex3-120gb
Citera
2011-12-31, 16:22
  #22
Medlem
shredding-pows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Det jag gillar är att en SSD är knäpptyst och svalare än en HDD. Sedan är den rapp som en oljad blixt. Min modell är på 160 GB, så det finns plats för lite lagring på den också.

Hittade denna so verkar närmast din beskrivning: http://www.inet.se/produkt/5315090/o...-vertex3-120gb

Är lite osäker, men när jag ser jämförelser på youtube via sökningar såsom "SSD vs HDD Macbook Pro", är det 128 GB SSD jag tittar på? (den billigaste), för om det är fallet, blev jag jävligt sugen.

Verkar inte vara några nackdelar med SSD :P
Ger SSD även bättre batteritid?
__________________
Senast redigerad av shredding-pow 2011-12-31 kl. 16:25.
Citera
2011-12-31, 16:28
  #23
Medlem
tzjs avatar
128 GB står för lagringskapaciteten, inte hastigheten. Du kan välja en liten SSD på 40 GB och den är i regel lika snabb som en på 128 eller 240 GB.

128 GB klarar du dig bra på om du ser till att lagra dina största filer på en extern hårddisk. En SSD är en dyr pryl, men i mina ögon värt det. Min batteritid har jag inte märkt någon större förbättring på faktiskt. Möjligtvis en liten förbättring.
Citera
2012-01-06, 19:13
  #24
Medlem
Wonderwomans avatar
Jag blev nyligen ägare till en MBA 11tum som har blivit min jobbdator. Har levt med PC hela mitt liv, jag har en stationär gaming PC som nöjesdator så jag ville ha en bärbar,lätt och smidig laptop. Kan inte säga att jag är mer än nöjd med MBA, trodde också att jag skulle ha svårigheter med att lära sig MAC OS visst det tar sin tid, men det är bara små skillnader egentligen.
Skulle nog säga att det är svårare att gå från MAC till PC om det vore så.

Många tycker att det är dyrt med en MBA men om du jämför dess hårdvara och storlek med andra laptops är det värt tycker jag, köpte den också med studentrabatt. Om du letar efter enbart en jobbdator som ska vara lättillgänglig så rekommenderar jag starkt MBA
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback