Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-12-29, 00:31
  #1
Avstängd
Lontaruss avatar
Hej flashback. Jag och min mamma har nyligen bokat en resa till thailand och det blir antagligen våran sista riktiga familjesemester ihop så vi tänkte slå på större än en vecka i mallorca eller så. Vi ska åka till ett oerhört fint hotell i thailand i 3 veckor.

Jag tyckte det skulle vara väldigt smidigt att ha med sig en laptop för bland annat att kolla igenom bilderna från min systemkamera och allt annat som man kan tänkas behöva. Jag vet att macbook pro är kraftfullare och bättre på alla sätt som en dator men jag tror att när man är ute och reser så skulle en macbook air vara mycket smidigare. Speciellt på flygplanet etc.

Är en macbook air så pass mycket sämre än proen så att det hade varit dumt att köpa den när det bara är en smidig dator man vill ha egentligen?

Jag undrar också hur lätt det är att förstå sig på en mac? Jag klarar det med all säkerhet men ni vet alla hur de flesta över 50 brukar har det med datorer osv.
Citera
2011-12-29, 00:59
  #2
Medlem
boksidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lontarus
Hej flashback. Jag och min mamma har nyligen bokat en resa till thailand och det blir antagligen våran sista riktiga familjesemester ihop så vi tänkte slå på större än en vecka i mallorca eller så. Vi ska åka till ett oerhört fint hotell i thailand i 3 veckor.

Jag tyckte det skulle vara väldigt smidigt att ha med sig en laptop för bland annat att kolla igenom bilderna från min systemkamera och allt annat som man kan tänkas behöva. Jag vet att macbook pro är kraftfullare och bättre på alla sätt som en dator men jag tror att när man är ute och reser så skulle en macbook air vara mycket smidigare. Speciellt på flygplanet etc.

Är en macbook air så pass mycket sämre än proen så att det hade varit dumt att köpa den när det bara är en smidig dator man vill ha egentligen?

Jag undrar också hur lätt det är att förstå sig på en mac? Jag klarar det med all säkerhet men ni vet alla hur de flesta över 50 brukar har det med datorer osv.
Nej, en MBA är inte så mycket sämre än en MBP, speciellt inte till det ni ska använda den till.

Vem ska använda datorn efter resan? Tror nog att du kan lära din mamma det nödvändigaste hon behöver veta undertiden ni är där

För övrigt skulle jag nog föreslå att ni köper en pc, då kommer ni billigare undan med tanke på vad du ska använda datorn till.
Citera
2011-12-29, 01:01
  #3
Medlem
qrizzes avatar
Finns massvis med likande trådar (https://www.flashback.org/sok/Pro+eller+air?f=388)

Men då det nyss har varit jul så är det inte så mycket det skiljer mellan Air och Pro beroende på vilken modell du köper.

Senaste testet av IDG (MacWorld) så vann Air
http://macworld.idg.se/2.1038/1.4240...ot-macbook-air

Själv så var jag i samma tanke som du. Vilken modell. Men då jag oftast är på resande fot så är det alltid bekvämt att bära en dator på 1.08 kg (MBA 11") / 1.35 kg (MBA 13") än 2.04 kg (MBP 13").
Det vart en MBA 13" för mig.

Är du ute efter att kunna uppgradera både hårddisk och ram så är det MBP som du är ute efter. Men vill du ha en snabbare disk och klarar dig på 4 GB RAM så är MBA bäst för dig. Med 4 GB klarar du dig med att redigera bilder i ex. Photoshop och kolla på 1080p filmer på ex YouTube/likande streaming tjänster.

Som sagt. Allt är vad du är ute efter och vilken budget du har.
En MBA 13" med i5 @ 1.7 GHz, 128 GB SSD och 4 GB RAM får du för ~12000 kr. Vill du ha en i7 @ 1.8 GHz, 256 GB SSD och 4 GB RAM så får du betala ~16000 kr

(Jag äger en MacBook Air Late 2010 med Intel C2D 1.8 GHz, 4 GB RAM och 128 SSD.)

Skulle du välja en MBP så rekommenderar jag dig att köpa med minimum RAM (4 GB) och sedan köpa RAM separat ifrån någon internetshop ex. Dustin/Komplett osvosv... Det blir mycket billigare.
Citera
2011-12-29, 01:07
  #4
Medlem
Kundvagnsdrulles avatar
Skulle rekommendera dig att slå en kik på följande sida:

http://www.apple.com/se/why-mac/compare/notebooks.html

Kortfattat kan jag väl säga som så att du bör inte ha några som helst problem med att lära dig Mac, antar du använt Windows fram tills nu och i ärlighetens namn är det inte jättestor skillnad på de mest grundläggande sakerna.

Sen vad gäller Air vs Pro (antar vi jämför 13") så är det egentligen bara du själv som kan avgöra vad som passar dig bäst. Så som du själv beskriver din användning skulle jag nog köpt en Air 13" om jag var i dina skor - lättare att ha med sig + SSD:n som gör datorn avsevärt mycket snabbare än en vanlig hårddisk. Om du behöver mycket utrymme för dina bilder rymmer den dock inte lika mycket så det kan vara något värt att tänka på, plus att Airen saknar optisk enhet (DVD-läsare/brännare).
Citera
2011-12-29, 01:13
  #5
Medlem
boksidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundvagnsdrulle
SSD:n som gör datorn avsevärt mycket snabbare än en vanlig hårddisk
avsevärt mycket snabbare var väl ändå att ta i lite väl, visst snabbare blir den. Men någon JÄTTE stor skillnad är det dock inte
Citera
2011-12-29, 01:24
  #6
Medlem
Kundvagnsdrulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boksidan
avsevärt mycket snabbare var väl ändå att ta i lite väl, visst snabbare blir den. Men någon JÄTTE stor skillnad är det dock inte
Jag skulle dock hävda att det är JÄTTEstor skillnad. För hela användarupplevelsens skull gör några få sekunder stor skillnad för det övergripande flytet. Skulle vilja se en mekanisk hårddisk som klarar av detta:

http://www.youtube.com/watch?v=TV-Iw...layer_embedded

Självklart är inte detta ett troligt vardagsscenario, men det är ändå sjukt imponerande prestanda.
Citera
2011-12-29, 02:37
  #7
Medlem
boksidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundvagnsdrulle
Jag skulle dock hävda att det är JÄTTEstor skillnad. För hela användarupplevelsens skull gör några få sekunder stor skillnad för det övergripande flytet. Skulle vilja se en mekanisk hårddisk som klarar av detta:

http://www.youtube.com/watch?v=TV-Iw...layer_embedded

Självklart är inte detta ett troligt vardagsscenario, men det är ändå sjukt imponerande prestanda.
Håller inte med, tycker inte att det är JÄTTEstor skillnad, men det är min personliga åsikt, du har en annan. Hur som helst så är det skillnad
Kör själv med en SSD, hade en HDD förut och jag upplever inte nån JÄTTEstor skillnad. Förutom på priset
Citera
2011-12-29, 02:41
  #8
Medlem
Kundvagnsdrulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boksidan
Kör själv med en SSD, hade en HDD förut och jag upplever inte nån JÄTTEstor skillnad. Förutom på priset


Kass SSD?
Citera
2011-12-29, 02:53
  #9
Medlem
skolmatsals avatar
Det är ingen som reagerat över att killen ska ha datorn till att föra över bilder från kamera samt kolla på nämnda bilder under en tre veckors semester? Det behöver man ingen 10 000+ kronors dator för att göra, köp en vanlig netbook eller liknande för max 5000, det borde fylla dina behov utmärkt.
Citera
2011-12-29, 03:46
  #10
Medlem
boksidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundvagnsdrulle
Kass SSD?
Nej den är ny
Citera
2011-12-29, 14:56
  #11
Medlem
Kundvagnsdrulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boksidan
Nej den är ny
Haha
(tolkade det som du var ironisk där)

@skolmatsal - jag tyckte det var rätt naturligt att diskutera MacBooks då det är precis det TS efterfrågar. Jag utgår från att h*n redan bestämt sig för att köpa en av dessa, av skäl som nödvändigtvis inte framkommit i tråden.
Citera
2011-12-29, 18:51
  #12
Avstängd
Lontaruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundvagnsdrulle
Haha
(tolkade det som du var ironisk där)

@skolmatsal - jag tyckte det var rätt naturligt att diskutera MacBooks då det är precis det TS efterfrågar. Jag utgår från att h*n redan bestämt sig för att köpa en av dessa, av skäl som nödvändigtvis inte framkommit i tråden.

Helt rätt. Jag gillar det faktum att de flesta program man kan tänkas använda på en dator finns. Kanske inte de bästa programmen men garageband funkar ändå. Detsamma gäller med iphoto osv. Jag kan nog utan att skämmas säga att jag är ganska bra på datorer osv, jag har byggt ihop min egna pc och om någonting går sönder i den så kan jag troligtvis fixa det om det inte är någon liten intern minikomponent som bränt eller så.

Jag vet att det hade varit mycket billigare med en pc osv men jag tycker ändå att en mac hade varit smidigare för mina ändamål. Det blir ju självklart inte en dator som jag ställer på hyllan efter semestern och aldrig mer använder, det blir mest en dator som används när jag behöver den utanför huset såattsäga och då tror jag bara att en macbook air hade varit smidigare på alla sätt, även mjukvarudelen i det hela.

Jag vill heller inte ha något krångel och jag vet hur det kan vara med en pc, saker kan dyka upp som man inte vill fixa på semestern eller liknande, när man är borta vill man bara att det ska funka.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback