2011-12-28, 21:16
Medlem
ThingThings avatar
Tjenare!

Skaffade mig för cirka en vecka sedan ett nytt grafikkort, detta: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=809868, och har ett ganska så fatalt problem.

Allting är fullt normalt, utom när det ska till att spelas, helt plötsligt så blir skärmen "delad" på så vis att t.ex. (storleken varierar) 20% av bildens sida, från höger, hamnar på den vänstra sidan och att det ibland/efter en stund bara blir svart eller någon random färg med lodräta ljusa sträck.

Det går ibland att spela 5-10 minuter utan att något händer.
Det fanns inga som helst problem med mitt tidigare grafikkort, förutom att det var sämre (därav uppgraderingen).

Kör Windows 7 Ultimate 64-bit (pirat, men fullt upplåst och problemfritt)

Komponenter:

HIS Radeon HD6850 IceQ X Turbo 1gb
Intel Pentium G850 2,9Ghz LGA1155
Corsair CX V2 430W PSU
BenQ 21,5" LED G2222HDL
Samsung SpinPoint F3 1TB 7200rpm
Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 6GB
Gigabyte GA-PH67-UD3 Socket-1155

Har provat olika saker som att ominstallera alla ATI komponenter och andra saker som behövde installeras.

EDIT: Kan inte posta screenshot, eftersom att de ser helt normala ut, även fast de är tagna då det för mig ser helskumt ut.

Vad behöver göras? Tack på förhand!
Senast redigerad av ThingThing 2011-12-28 kl. 21:44.
Citera
2011-12-28, 22:56
Medlem
crillecrilles avatar
Använder du DVI, HDMI eller VGA?

Eftersom problemet inte fastnar på skärmdumparna så är det i stort sett garanterat att felet ligger utanför datorn. Alltså i överföringen till skärmen eller i skärmen.

Men...

Gäller det alla spel? Vilken upplösning?
Citera
2011-12-29, 20:02
Medlem
ThingThings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Använder du DVI, HDMI eller VGA?

Eftersom problemet inte fastnar på skärmdumparna så är det i stort sett garanterat att felet ligger utanför datorn. Alltså i överföringen till skärmen eller i skärmen.

Men...

Gäller det alla spel? Vilken upplösning?

DVI, en skärm.

Spelar inte mycket då jag inte har så mycket tid att lägga på det, därav billigt grafikkort.

Har provat Fallout 3, Fallout: New Vegas, Saints Row III, The Elder Scrolls V Skyrim och Call of Duty: Modern Warfare.

Har samma problem i alla spel.

Kom på att det kanske är viktigt att tillägga att allt fungerade felfritt tills det att jag uppdaterade det nya kortets drivrutiner osv., det var efter det som jag upplevde att det blev problem.
Senast redigerad av ThingThing 2011-12-29 kl. 20:05.
Citera
2011-12-29, 20:27
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThingThing
DVI, en skärm.

Spelar inte mycket då jag inte har så mycket tid att lägga på det, därav billigt grafikkort.

Har provat Fallout 3, Fallout: New Vegas, Saints Row III, The Elder Scrolls V Skyrim och Call of Duty: Modern Warfare.

Har samma problem i alla spel.

Kom på att det kanske är viktigt att tillägga att allt fungerade felfritt tills det att jag uppdaterade det nya kortets drivrutiner osv., det var efter det som jag upplevde att det blev problem.
Kör du spelen i skärmens nativa upplösning?
Citera
2011-12-29, 22:42
Medlem
ThingThings avatar
Citat:
Kör du spelen i skärmens nativa upplösning?

Självfallet, 1920x1080.

Skärmen är en http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=599919#extra
Citera
2011-12-29, 22:44
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Självfallet, 1920x1080.

Skärmen är en http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=599919#extra
Hade jag varit du så hade jag helt enkelt installerat den gamla drivrutinen igen. Bör ju lösa problemet.
Citera
2011-12-29, 22:52
Medlem
ThingThings avatar
Citat:
Hade jag varit du så hade jag helt enkelt installerat den gamla drivrutinen igen. Bör ju lösa problemet.

Gjort det (igen), använde skivan som följde med kortet, borde jag strunta i att uppdatera?
Om detta på något vis kan vara problemet.
Citera
2011-12-29, 22:53
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Gjort det (igen), använde skivan som följde med kortet, borde jag strunta i att uppdatera?
Om detta på något vis kan vara problemet.
Om det är den nya drivrutinen som är problemet så bör du helt enkelt strunta i att uppdatera tills nästa version kommer och hellre uppdatera då. Drivisar kan vara lite knixiga ibland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in