Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2005-01-14, 17:31
Bannlyst
Köpte denna billigt av en polare och nu kan jag inte rensa hårddisken, får som svar att det är endast systadm. som kan göra detta.

Hur ska jag göra för att formatera om hårddisken???
Citera
2005-01-14, 18:16
Medlem
BalleKalles avatar
Plocka ur hd:n den, sätt den som slave i en stationär.
Formatera!
Citera
2005-01-14, 22:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BalleKalle
Plocka ur hd:n den, sätt den som slave i en stationär.
Formatera!
++

Och detta ska funka?
Citera
2005-01-14, 22:38
Medlem
^swestres^s avatar
Nej, du behöver en adapter också. Om du inte pajjar datorn när du pillar i den dvs. Och tro mig, den risken är stor.
Citera
2005-01-15, 00:58
Medlem
-jOE!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^swestres^
Nej, du behöver en adapter också. Om du inte pajjar datorn när du pillar i den dvs. Och tro mig, den risken är stor.

Ehh? Var menar du? Det är väl inga problem att plocka ur en 2.5" disk ur en laptop?

Boota upp Windows XP från CD, installera om!
Citera
2005-01-15, 01:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!
Ehh? Var menar du? Det är väl inga problem att plocka ur en 2.5" disk ur en laptop?

Varning för att pilla med bärbara om man inte vet vad man gör.Lyckades sabba min Compaq och dessutom krävs det ofta specialverktyg.
Citera
2005-01-15, 11:28
Medlem
^swestres^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!

Av egen erfarenhet kan jag säga att det är ett helvete att pilla i en bärbar, det rekommenderas inte om man är rädd om den. Har man dessutom aldrig gjort det så är det som upplagt för problem. Särskillt när man inte behöver göra det.

EDIT: Adaptern skulle man förstås ha när man satte in 2.5'an i sin stationära.
Citera
2005-01-15, 16:51
Bannlyst
Jag får väl be ett proffs om hjälp....
Citera
2005-01-16, 03:00
Medlem
dexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^swestres^
Av egen erfarenhet kan jag säga att det är ett helvete att pilla i en bärbar, det rekommenderas inte om man är rädd om den. Har man dessutom aldrig gjort det så är det som upplagt för problem. Särskillt när man inte behöver göra det.

EDIT: Adaptern skulle man förstås ha när man satte in 2.5'an i sin stationära.

Öööö.. Hur svårt är det igentligen?? På min Dell skruvar man ur en skruv, philips-huvud, öppnar luckan och drar ur disken....

För övrigt så har jag skruvat isär den helt å håller en 3-4ggr och lödigt lite i den å så och den funkar än. Och fösta gången jag gjorde det hade jag aldrig gjort det...
Citera
2005-01-16, 13:51
Medlem
FoxOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dex
Öööö.. Hur svårt är det igentligen?? På min Dell skruvar man ur en skruv, philips-huvud, öppnar luckan och drar ur disken....
Då är det samma som på de laptops från HP/Compaq, bla nc4010, jag har bytt HD på..
Instruktioner för hur man gör det finns i "HP Compaq Business Notebook nc4010 - Hardware Guide" sid. 57/4-3..
(http://h200007.www2.hp.com/bc/docs/s.../c00063457.pdf) Och om man inte klarar det där utan att "pajja" datorn eller använda sig av specialverktyg då bör man inte få komma i närheten av något mer avancerat än en spik..

eddif: Om du nu vill plocka ut disken - ta det lugnt, läs manualen, använd inte våld så ska det inte vara något problem.. (dock verkar det onödigt att plocka ut disken bara för att formatera den..)
Citera
2005-01-16, 14:13
Medlem
-jOE!s avatar
Är det helt nödvändigt att plocka ur disken då? Kan du inte boota upp med en Windows XP skiva och formattera disken & installera om?
Citera
2005-01-16, 15:07
Bannlyst
Det är inga problem gå in i BIOS'en och stäng av formaterings-skyddet men då krävs givetvis att du har lösenordet för detta, fråga din kompis, det brukar stå skrivet på första sidan i manualen tillsammans med licensen för operativsystemet om det är en personal pc.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in