Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-27, 14:37
  #229
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plofs
Men som jag skrev Tyskland satte ribban. Det militära värdet i att bomba Rotterdam var noll. Användningen av V1 och V2 utan förmåga att sikta är ju inget annan än terrorbombning eller vedergällning

I Rotterdam dog färre än 1000 personer medan fake news hävdade att över 30 000 dog. Detta användes för att rättfärdiga terrorbombningar mot tyska civila. Tyskland gjorde allt dom kunde för att få England att sluta fred och höll sig väldigt länge enbart till militära/industriella mål. Medan de allierade glatt eldade upp civila med brandbomber dom fegisarna.

PS förintelsen är en bluff.
PPS Frankrike/England förklarade krig mot Tyskland för att de försökte försvara tyskar som råkade bo i polen från övergrepp. Visst tyskarna var inte så snälla mot polackerna men vafan, tiotals miljoner både civila och militär dog under ww2, hade det inte varit bättre för alla att bara låta tyskland ta tillbaka Danzig?
Citera
2017-10-27, 15:38
  #230
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skyclad
I Rotterdam dog färre än 1000 personer medan fake news hävdade att över 30 000 dog. Detta användes för att rättfärdiga terrorbombningar mot tyska civila. Tyskland gjorde allt dom kunde för att få England att sluta fred och höll sig väldigt länge enbart till militära/industriella mål. Medan de allierade glatt eldade upp civila med brandbomber dom fegisarna.

PS förintelsen är en bluff.
PPS Frankrike/England förklarade krig mot Tyskland för att de försökte försvara tyskar som råkade bo i polen från övergrepp. Visst tyskarna var inte så snälla mot polackerna men vafan, tiotals miljoner både civila och militär dog under ww2, hade det inte varit bättre för alla att bara låta tyskland ta tillbaka Danzig?

Jag har aldrig hört uppgiften 30 000 så den vet jag inte vart du fått ifrån. Bombningen mot Rotterdam karaktäriseras som terrorbombning eftersom Holland likväl som staden saknade försvar. Det fanns inga militära mål. Holland va på väg att kapitulera. Att det däremot avsåg ett angrepp utan krigsförklaring mot ett neutralt land gör inte saken bättre. Bombningen av Warzawa kan även den kritiseras liksom inledningen till terrorbombning Guernica.

Tyskarna va inte snälla mot polackerna ??? 16% av Polens befolkning bedöms ha avlidit under kriget snacka om massaker

Men tråden gällde Dresden och inte annat
Citera
2018-01-02, 21:05
  #231
Medlem
kattfjongs avatar
Den 13-15 februari 1945 genomförde England och USA terrorbombningen mot den tyska staden Dresden. En väldig flygarmada på 2500 flygplan öste sammanlagt 850 000 bomber över staden i fyra anfallsvågor.
Citat:
1945 hade Dresden ca 600 000 invånare, men hundratusentals flyktingar, kanske fler än hela Dresdens befolkning, hade anlänt till staden på flykt undan Sovjetarmén. Uppgifter har gjort gällande att Dresdens befolkning hade svällt till 2,5 miljoner. Hursomhelst så var Dresden överfullt av desperata kvinnor, barn och gamla. Alla luftvärnskanoner hade skickats till östfronten för att där användas mot de tiotusentals sovjetiska stridsvagnar som hotade att överväldiga de tyska försvarslinjerna.

Tidigare terrorbombningar av tyska städer hade utlöst eldstormar mer som en bieffekt, än avsiktligt. Anfallet mot Dresden var minutiöst planerat för att orsaka just en eldstorm. Den första anfallsvågen skulle följas av en mycket kraftigare tre timmar senare, och man räknade då med att ha ”lurat in” inte bara Dresdens egna brandförsvar, utan även de omkringliggande städernas brandkårer och räddningsarbetare – för att kunna förinta dem med. Man räknade med att första anfallsvågen skulle slå ut kommunikationen i staden och att stadens invånare därför inte heller skulle nås av något flyglarm från det tyska luftförsvaret innan de efterföljande attackerna.

Man hade även räknat ut vilka vägar ut ur staden de flyende människomassorna skulle färdas på och kring vilka platser i stadens omgivningar de sannolikt skulle koncentrera sig. Att bomba dessa ”knutpunkter” dagen efter de första angreppsvågorna ingick i anfallsplanen. Målet var tveklöst att döda så många flyktingar som möjligt för att därigenom sprida maximalt med terror och panik bakom östfronten. källa
Citera
2018-01-03, 19:05
  #232
Medlem
kattfjongs avatar
Eldstormen som skapades brännde upp civila tyskar levande vilket gjordes avsiktligt av England. Civlia som försökte fly i säkerhet anfölls och mejjades ner av de Engelska stridsplanens kulsprutor.
Citat:
Kl. 22.15 den 13 februari genomförde 254 brittiska bombflygplan det första angreppet. Tre timmar senare, på natten, genomfördes det andra mycket kraftigare anfallet av 551 brittiska bombplan. De följande dagarna angrep amerikanska bombarmador de knutpunkter där tiotusentals flyende samlats. Utöver bombplanen angreps flyktingar och räddningspersonal i och runt Dresden av hundratals amerikanska jaktflygplan. För den som inte tror att amerikanerna agerade på detta sätt kan hänvisas till den kände amerikanske piloten Chuck Yeagers självbiografi, Yeager: An Autobiography (1986), där han erkänner att han själv och andra amerikanska jaktpiloter hade order att angripa ”allt som rörde på sig”. Detta inkluderade barn på väg till skolan, bonden på sitt fält och kor och hästar i sina hagar – målet var att demoralisera befolkningen genom urskillningslös terror.

En eldstorm uppstår när en eldsvåda är så kraftig att luften som elden behöver för hålla igång sugs in i elden från omkringliggande områden med orkanstyrka. I Dresden blev eldstormen så kraftig att människor och även träd sögs in i eldhavet. Vittnesrapporter berättar om hur barn tappade greppet om sina mödrar och drogs in i elden. Hettan var så intensiv att människors kläder självantände. Eldstormen bokstavligen sög ut syret ur källare och skyddsrum där människor sökt skydd. Tusentals människor, omringade av eldhavet fick kasta sig i det iskalla vattnet i floden Elbe för att inte brinna upp i infernot. Vittnen berättar hur amerikanska jaktflygplan dök ner mot människorna i floden och massakrerade dem med automatkanoner och kulsprutor.

Man har från officiellt håll påstått väldigt låga siffror, 25-35 000 döda. Särskilt på senare år har dessa låga siffror upprepats i systemtrogna medier. Det är alldeles tydligt att man försöker minimera det som hände i Dresden. Man kan således konstatera att historierevisionism är fullständigt accepterad så länge den riktar sig mot tyskar. Naturligtvis behöver man inte okritiskt acceptera de tyska uppgifterna om 200-300 000 döda, men att 850 000 bomber endast skulle ha dödat 25 000 människor i en stad fylld till bristningsgränsen med flyktingar, är osannolikt. En stad som dessutom saknade luftförsvar, saknade goda skyddsrum och som utsattes för tre dagars massiva bombningar och en förödande eldstorm. Som jämförelse hade eldstormen i Hamburg 1943 dödat 40-50 000 människor, i en stad som inte var överfylld med flyktingar, med betydligt bättre skyddsrum och intakt luftförsvar. De extremt låga siffrorna 25-35 000 döda kan därför avfärdas som propaganda och skall ses som en del i ett större politiskt sammanhang.
https://www.nordfront.se/eldstormen-i-dresden.smr
Citera
2018-01-03, 22:28
  #233
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattfjong
Den 13-15 februari 1945 genomförde England och USA terrorbombningen mot den tyska staden Dresden. En väldig flygarmada på 2500 flygplan öste sammanlagt 850 000 bomber över staden i fyra anfallsvågor.
Utmärkt! Tyskarna var fienden, tyskarna startade kriget och förtjänade alla bomber de kunde få. På den tiden var en död tysk en bra tysk, idag är det såklart något helt annat.

Citat:
Ursprungligen postat av kattfjong
Eldstormen som skapades brännde upp civila tyskar levande vilket gjordes avsiktligt av England. Civlia som försökte fly i säkerhet anfölls och mejjades ner av de Engelska stridsplanens kulsprutor.

https://www.nordfront.se/eldstormen-i-dresden.smr
Är du här för att diskutera eller bara sprida nazistpropaganda? Det där om att meja med kulsprutor är bara en nassemyt, se https://en.wikipedia.org/wiki/Bombin...n_World_War_II

Citat:
Strafing of civilians has become a traditional part of the oral history of the raids since a March 1945 article in the Nazi-run weekly newspaper Das Reich claimed that this had occurred.[c] Historian Götz Bergander, who was himself an eyewitness of the raids, found no reports on strafing for 13–15 February, neither by any of the pilots nor by the German military and police. He asserted in Dresden im Luftkrieg (1977) that only a few tales of civilians being strafed were reliable in details, and all were related to the daylight attack on 14 February. He concluded that some memory of eyewitnesses was real, but that it had misinterpreted the firing in an airfight as being deliberately aimed at people on the ground.[67] In 2000, historian Helmut Schnatz found that there was an explicit order to RAF pilots not to strafe civilians on the way back home from Dresden. He also reconstructed timelines with the result that strafing would have been almost impossible due to lack of time and fuel.[68] Frederick Taylor in Dresden (2004), basing most of his analysis on the work of Bergander and Schnatz, concludes that no strafing took place, although some stray bullets from an aerial dog fight may have hit the ground and been mistaken for strafing by those in the vicinity.[69] The official historical commission collected 103 detailed eyewitness accounts and let the local bomb disposal services search according to their assertions: They found no bullets or fragments that would have been used by planes of the Dresden raids.[70]

Originalkällorna anges i artikeln. Strafing=beskjutning av markmål med kulspruta från lågflygande flygplan.
Citera
2018-01-03, 23:33
  #234
Medlem
kattfjongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Utmärkt! Tyskarna var fienden, tyskarna startade kriget och förtjänade alla bomber de kunde få. På den tiden var en död tysk en bra tysk, idag är det såklart något helt annat.
Ja det är allmänt känt att Engelsmännen var hatiska rasister som ville utrota alla tyskar. Kul att folk än idag är så korkade och tror på att det var Tysklands fel att WW2 startade när Sovjet samtidigt invaderat hela Östeuropa och massmördat civilbefolkningar sedan 1917 och dessutom invaderade Polen samtidigt. Bombningen av Dresden var avsiktligt massmord på oskyldiga civila tyskar.
Citat:
Jag snubblar över en fallen kvinna och när jag ligger bredvid henne ser jag hur hennes kläder brinner bort. En sinnessjuk rädsla griper mig och från denna stund upprepar jag en enda enkel mening för mig själv: ”Jag vill inte brinna till döds – nej, nej, inget brinnande – jag vill inte brinna!

Vad jag såg var så fruktansvärt att jag knappt kan beskriva det. Döda, döda, döda överallt. Några helt svarta som kol. Andra helt orörda, liggandes som om de sover. Kvinnor i förkläden, kvinnor med barn som sitter i spårvagnarna som om de bara hade nickat till. Många kvinnor, många unga flickor, många små barn, soldater som endast kan identifieras som sådana på grund av deras metallspännen på sina bälten, nästan alla av dem nakna. Vissa fastklamrade vid varandra i grupper som om de klöser på varandra.

På min vänstra sida ser jag plötsligt en kvinna . Jag kan se henne än idag och jag kommer aldrig att glömma det. Hon bär ett knyte i famnen. Det är en bebis. Hon springer, hon faller, och barnet flyger i en båge in i elden. Det är bara mina ögon som tar in detta, jag själv känner ingenting. Kvinnan förblir liggande på marken, helt stilla.

– Margaret Freyer, överlevare
Citat:
När brandbomberna föll klamrade sig fosforen fast vid kropparna och förvandlade dem till mänskliga facklor. Skriken från dem som brändes levande lades till ropen från dem som ännu inte drabbats. Det behövdes inga signalljus för att leda den andra vågen av bombplan till sitt mål, eftersom hela staden hade blivit en gigantisk fackla. Dresden hade inget försvar, inga luftvärnskanoner, inga strålkastare, ingenting.
– Victor Gregg, brittisk krigsfånge, överlevare och författare till boken Dresden: A Survivor’s Story
Citat:
En del människor hade mött extremt obehagliga slut, när centralvärmesystemet träffades och källaren översvämmades med skållande hett vatten. Människor som hade tagit sin tillflykt till de statiska vattentankarna hade också till viss del kokats ihjäl. Vattentanken på hörnet av Muschinski-Strasse hade till exempel kokas upp av den intensiva hettan från nattens eldstorm. En hög av lik, vars hudar var hummerröda från hettan, flöt i vattnet.

Dessa eldstormar var i storleksordningen 600°, 800° eller till och med tusen grader Celsius. Detta förklarar eldstormvindarnas kolossala våld. Individer slängdes runt och flög som marklöpare längs gatorna samtidigt som orkanen slet alla kläder från deras kroppar. De skaror av människor som försökte fly i säkerhet greps av tornadon, kastades in i lågorna och brändes levande. Det var en förintelse i ordets rätta bemärkelse.

– S.S. Obergruppenführer Kehrl
https://www.nordfront.se/overlevare-...av-dresden.smr
__________________
Senast redigerad av kattfjong 2018-01-03 kl. 23:40.
Citera
2018-01-04, 00:49
  #235
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattfjong
Ja det är allmänt känt att Engelsmännen var hatiska rasister som ville utrota alla tyskar. Kul att folk än idag är så korkade och tror på att det var Tysklands fel att WW2 startade när Sovjet samtidigt invaderat hela Östeuropa och massmördat civilbefolkningar sedan 1917 och dessutom invaderade Polen samtidigt. Bombningen av Dresden var avsiktligt massmord på oskyldiga civila tyskar.

https://www.nordfront.se/overlevare-...av-dresden.smr
Mer nazistdynga, läser du inget annat än det och ryska crackpotsidor? Engelsmännen (med litet e om det inte står i början av meningen) hade inget emot tyskar innan kriget bröt ut och inga planer på att utrota dem. Tyskland startade andra världskriget ihop med Sovjetunionen och det var de båda nationernas fel.
Citera
2018-01-04, 01:21
  #236
Medlem
Dresden februari 1945 - hela den tyska ledningen visste att loppet var kört - helt säkert även Hitler. Tyskarna hade full frihet att stoppa detta onödiga och kostbara krig vilken sekund som helst - och inte bara rädda Dresden utan hundratusentals rikstyskar - och mängder med städer och samhällen som bombades under krigets sista månader.
Citera
2018-01-04, 11:28
  #237
Medlem
Superkufs avatar
Bombningen av Dresden illustrerar ur historievetenskaplig synvinkel två viktiga faktorer.

För det första att människors minne är mycket flexibelt och anpassar sig efter senare omständigheter, medan människorna hela tiden tror på vad de "minns".

För det andra att historien ständigt försöker kapas av galningar.
Citera
2018-01-04, 13:08
  #238
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Mer nazistdynga, läser du inget annat än det och ryska crackpotsidor? Engelsmännen (med litet e om det inte står i början av meningen) hade inget emot tyskar innan kriget bröt ut och inga planer på att utrota dem. Tyskland startade andra världskriget ihop med Sovjetunionen och det var de båda nationernas fel.

Ja självklart var tiotusentals barn skyldiga till att Hitler gone bananas...
Citera
2018-01-04, 14:04
  #239
Medlem
kattfjongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Ja självklart var tiotusentals barn skyldiga till att Hitler gone bananas...
Det var snarare Winston Churchill som gick bananas och ville till varje pris vinna kriget och hade inget emot att massmörda hela Europas befolkning. Om England skulle förlora kriget planerade Churchill i Operation Vegetarian att sprida mjältbrandsbakterier till betande kor (anthrax) som sedan utrotade alla i Europa. England borde åtalas för brott mot mänskligheten för vad de gjorde mot oskyldiga tyska civila i Dresden:
Citat:
Minnet som har varit så levande i mitt sinne var att se och höra människor instängda, ståendes i den smälta, brända asfalten som levande facklor, skrikande på hjälp som var omöjlig att ge. Vid tillfället var jag alltför avtrubbad för att fullt ut ta in detta illdåd, men efter att jag var ”säker” på sjukhuset, insåg jag dess konsekvenser och hamnade i ett fullständig nervöst sammanbrott. Jag var tvungen att vara bunden till min säng för att hindra mig från att allvarligt skada mig själv fysiskt. Där skrek jag i timmar och timmar bakom en stängd dörr, medan en sjuksköterska stannade vid min säng. – Elisabeth, överlevare
Citat:
Vi staplade dem som tegelstenar. Jag såg tusentals och åter tusentals döda människor, men kunde inte hitta en enda person i uniform. De var alla civila. – August Kuklane, estnisk Waffen SS-soldat och överlevare
Citat:
Unga kvinnor bärandes på sina barn sprang upp och ner för gatan med deras klänningar och hår i brand och skrek innan de föll till marken, eller tills de kollapsande byggnaderna rasade över dem. – Tysk överlevare
Citat:
Jag kunde se avrivna armar och ben, stympade överkroppar och huvuden som hade slitits från sina kroppar och rullat iväg. På vissa platser låg liken fortfarande så tätt att jag var tvungen att göra en väg genom dem för att inte trampa på armar och ben. – En schweizare på besök i Dresden två veckor efter terrorbombningen
https://www.nordfront.se/overlevare-...av-dresden.smr
__________________
Senast redigerad av kattfjong 2018-01-04 kl. 14:09.
Citera
2018-01-04, 14:59
  #240
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Ja självklart var tiotusentals barn skyldiga till att Hitler gone bananas...
Var i inlägg #235 skrev jag något sådant?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback