Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-12-27, 22:52
  #1
Medlem
jesusfrancos avatar
Den 13 februari 1945, min pappa var du nästan 6 år. Han levde 1 mil utanför oss sina morförälder.
Då fadern satt i franskt fångläger och moder jobbade inom krigsindustrin. Det han kommer ihåg är ett otroligt högt ljud av flygplans motorer som flög över gården. Sedan ett jätte dån och ett fyrverkeri av eld och lågor. Dom sov inte den natten, vilket jag förstår.
Citera
2011-12-27, 22:57
  #2
Moderator
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesusfranco
Den 13 februari 1945, min pappa var du nästan 6 år. Han levde 1 mil utanför oss sina morförälder.
Då fadern satt i franskt fångläger och moder jobbade inom krigsindustrin. Det han kommer ihåg är ett otroligt högt ljud av flygplans motorer som flög över gården. Sedan ett jätte dån och ett fyrverkeri av eld och lågor. Dom sov inte den natten, vilket jag förstår.

Spännande. Eller inte.

Vad vill du ha sagt och varför postade du i vapen och militär?

För övrigt, och för att få igång diskussionen lite så måste jag medge att bombningen av Dresden var en helt rättfärdigad handling mot tyskarna. Vad man sår får man skörda och så vidare.
Citera
2011-12-27, 23:03
  #3
Medlem
jesusfrancos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Spännande. Eller inte.

Vad vill du ha sagt och varför postade du i vapen och militär?

För övrigt, och för att få igång diskussionen lite så måste jag medge att bombningen av Dresden var en helt rättfärdigad handling mot tyskarna. Vad man sår får man skörda och så vidare.
Vill säga att det var många andra städer som skulle vara 100 gånger mer rättfärdigt att bomba.
Men jag är vill inte rätt person att säga det.
Citera
2011-12-27, 23:28
  #4
Medlem
Jack.Horner92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Spännande. Eller inte.

Vad vill du ha sagt och varför postade du i vapen och militär?

För övrigt, och för att få igång diskussionen lite så måste jag medge att bombningen av Dresden var en helt rättfärdigad handling mot tyskarna. Vad man sår får man skörda och så vidare.

Enligt vinnarna är allt rättfärdigat
Citera
2011-12-27, 23:36
  #5
Moderator
Oddballs avatar
Låses då jag inte kan klura ut vad som egentligen ska diskuteras.

Oddball
Moderator

Öppnar den igen på begäran, TS får specifisera sig vad som är underlaget. Passar också på att flytta den till 'Historia' där jag tror den passar bättre.

Oddball
Moderator
__________________
Senast redigerad av Oddball 2011-12-27 kl. 23:54.
Citera
2011-12-27, 23:59
  #6
Medlem
jesusfrancos avatar
Jag utryckte mig inte så bra vilken jag ber om ursäkt för. Ja var det rätt att bomba Dresden eller var det helt och hålet fel. Det är min fråga?
Citera
2011-12-28, 00:40
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jesusfranco
Jag utryckte mig inte så bra vilken jag ber om ursäkt för. Ja var det rätt att bomba Dresden eller var det helt och hålet fel. Det är min fråga?

För att få svar på den frågan så måste man fråga sig varför de valde att bomba skiten ur Dresden?
Citera
2011-12-28, 00:51
  #8
Medlem
jesusfrancos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
För att få svar på den frågan så måste man fråga sig varför de valde att bomba skiten ur Dresden?

Ja det är en bra fråga! Jag tror inte det var för att förstöra fabriker. Då var deras bomb sikte helt fel ställda. Jag tror att folk inte trodde att dom skulle bomba denna barock stad! Men dom hade fel.
Citera
2011-12-28, 01:25
  #9
Moderator
Oddballs avatar
Här kan man ju läsa på lite om bakgrunden och diskussioner kring ämnet: http://en.wikipedia.org/wiki/Bombing...n_World_War_II
Citera
2011-12-28, 20:20
  #10
Medlem
Läs senaste boken om bombningen som heter .....februari, Askondagen(kommer inte ihåg exakt datum). Det var inte fråga om precissionsbombning som Dresden lades i aska, det var ren och skär terror. Varför annars krävdes det bara 15 B17 ett par veckor senare för att förstöra tågbron?

Sanningen är väl snarare att Bomber Harris ville testa brandbombning på stor skala. Han fick skit av sin egen samtid i det brittiska parlamentet.
Citera
2011-12-28, 20:28
  #11
Medlem
LojtnantWerners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Läs senaste boken om bombningen som heter .....februari, Askondagen(kommer inte ihåg exakt datum). Det var inte fråga om precissionsbombning som Dresden lades i aska, det var ren och skär terror. Varför annars krävdes det bara 15 B17 ett par veckor senare för att förstöra tågbron?

Sanningen är väl snarare att Bomber Harris ville testa brandbombning på stor skala. Han fick skit av sin egen samtid i det brittiska parlamentet.
jo det var elakt utstuderat genom att man bombade en kravad och sedan väntade man en 30-40 minuter så folk var ute på gatorna hjälpte till och släcka bränderna, väl där kom det riktiga anfallet och det var så massivt anfall att syret tog slut och vakuumet bildade eldstormar på över 100(!) sekundmeter som svepte och kvävde och förkolnade alla kvinnor och barn som var i Dresden
Citera
2011-12-28, 20:38
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LojtnantWerner
jo det var elakt utstuderat genom att man bombade en kravad och sedan väntade man en 30-40 minuter så folk var ute på gatorna hjälpte till och släcka bränderna, väl där kom det riktiga anfallet och det var så massivt anfall att syret tog slut och vakuumet bildade eldstormar på över 100(!) sekundmeter som svepte och kvävde och förkolnade alla kvinnor och barn som var i Dresden

Låter illa, vet du hur många som dog?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback