• 39 518 online
  • 1 128 720 medlemmar
  • 58 565 319 inlägg
  • 1
  • 2
2005-01-14, 12:13
Medlem
Kanavanss avatar
Jag minns en båtresa för många år sedan nu då jag ägnade hela tiden åt att spela arkadspel, och det var framförallt ett spel som upptog mitt intresse: Ghost 'n Goblins.

Jag var riktigt hyfsad på arkadspel på den tiden och knäckte det flesta, men detta gamla plattformsspel var ju helt jävla omöjligt. Man hade ju bara 2-3 liv, man tålde bara två träffar (först rykte rustningen och sedan livet, om jag minns rätt) och det fullkomlig vällde fram fiender redan från början. Och till råga på allt så gick allt i ett hiskeligt tempo. Att klara första banan var en riktigt bedrift, men då hade man ofta blivit av med alla extraliv, så man var körd rätt snart ändå.

Om du tycker att du är bra på plattformspel så försök få tag på en arkad-emulator och hämta hem Ghost 'n Goblins. Jag kan lova att du får en riktig utmaning.

Min röst på världens svåraste arkadspel (av den äldre skolan) går utan tvekan till Ghost 'n Goblins. Någon som har knäckt det (utan fusk)?
Citera
2005-01-14, 12:15
Medlem
Damortes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanavans
Jag minns en båtresa för många år sedan nu då jag ägnade hela tiden åt att spela arkadspel, och det var framförallt ett spel som upptog mitt intresse: Ghost 'n Goblins.

Jag var riktigt hyfsad på arkadspel på den tiden och knäckte det flesta, men detta gamla plattformsspel var ju helt jävla omöjligt. Man hade ju bara 2-3 liv, man tålde bara två träffar (först rykte rustningen och sedan livet, om jag minns rätt) och det fullkomlig välde fram fiender redan från början. Och till råga på allt så gick allt i ett hiskeligt tempo. Att klara första banan var en riktigt bedrift, men då hade man ofta blivit av med alla extraliv, så man var körd rätt snart ändå.

Om du tycker att du är bra på plattformspel så försök få tag på en arkad-emulator och hämta hem Ghost än Goblins. Jag kan lova att du får en riktig utmaning.

Min röst på världens svåraste arkadspel (av den äldre skolan) går utan tvekan till Ghost 'n Goblins. Någon som har knäckt det (utan fusk)?

Ghost and goblins är verkligen nåt så extremt svårt, klarade första banan en gång, efter ett otal massa försök och hade fortfarande rustningen kvar.. Sedan dog jag förvisso direkt på andra banan och fick börja om.
Citera
2005-01-14, 12:26
Moderator
impieteers avatar
Ghost´n goblins är känt som spelhistoriens svåraste spel. Dyker alltid upp om man ska prata om svåra spel.

Ja, frågar du Carcass så tycker han att Rygar var svårast, men det är en annan femma.
Citera
2005-01-14, 12:29
Medlem
Kanavanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Ghost´n goblins är känt som spelhistoriens svåraste spel. .

Det är det alltså? Det visste jag inte, men jag är inte förvånad. Får fortfarande ångest när jag tänker på hur många femkronor som brändes under den resan...
Citera
2005-01-14, 12:31
Medlem
Kanavanss avatar
Citat:
Ja, frågar du Carcass så tycker han att Rygar var svårast, men det är en annan femma.

Rygar var svårt, men ändå överkomligt. Fram tills dess att man kom fram till sista bossen vill säga... Är det NÅGON som har klarat den?
Citera
2005-01-14, 12:31
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanavans
Det är det alltså? Det visste jag inte, men jag är inte förvånad. Får fortfarande ångest när jag tänker på hur många femkronor som brändes under den resan...

Absolut, visst finns det säkert svårare spel nuförtiden om man ställer upp en massa seriösa kriterier, men eftersom Ghost´n Goblins är ett så gammalt klassiskt spel, så dyker det alltid upp i diskussionen. Och jag håller med, det är orimligt svårt, jag har, vad jag kommer ihåg kommit till slutet av andra banan unegfär.
Citera
2005-01-14, 12:33
Medlem
derangeds avatar
Kan inte heller jag komma på något svårare än Ghost´n Goblins.
Finns det någon som klarat det?
Citera
2005-01-14, 12:34
Avstängd
edbergs avatar
Kan bara halla med om att Ghost & Goblins ar riktigt svart, kan inte komma ihag hur langt jag kom, enda jag kommer ihag ar det forsvann en jakla massa 5 kronor fran min ficka till det spelet...

O/T: Har dock klarat Gun Smoke och karatespelet (International Karate?) dar tva (2) gubbar slass mot varandra ikladda rott respektive vitt...
Citera
2005-01-14, 12:36
Medlem
derangeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edberg
Kan bara halla med om att Ghost & Goblins ar riktigt svart, kan inte komma ihag hur langt jag kom, enda jag kommer ihag ar det forsvann en jakla massa 5 kronor fran min ficka till det spelet...

O/T: Har dock klarat Gun Smoke och karatespelet (International Karate?) dar tva (2) gubbar slass mot varandra ikladda rott respektive vitt...
Gun smoke var oxå lurigt, men inte närmelsevis lika svårt som GnG.
Citera
2005-01-14, 12:36
Moderator
impieteers avatar
Citat:

Gunsmoke har jag också klarat. Fast det var länge sedan nu. Var det inte 3 gubbar i Int Karate?
Citera
2005-01-14, 12:53
Avstängd
edbergs avatar
Citat:
Gunsmoke har jag också klarat. Fast det var länge sedan nu. Var det inte 3 gubbar i Int Karate?

Jag kanske blandar ihop det hela, det var en rodkladd gubbe och en vitkladd och man var den vanstra och man styrde det hela med tva (2) spakar...Har ocksa for mig att det mellan olika "levels" var nagon slags 'bonus' grej dar man skulle sla pa flygande stenar, men som sagt, jag kan minnas fel...
Citera
2005-01-14, 19:35
Medlem
Citat:
Jag kanske blandar ihop det hela, det var en rodkladd gubbe och en vitkladd och man var den vanstra och man styrde det hela med tva (2) spakar...Har ocksa for mig att det mellan olika "levels" var nagon slags 'bonus' grej dar man skulle sla pa flygande stenar, men som sagt, jag kan minnas fel...

Karate champ hette det om jag inte minns fel, på nån annan bonusbana skulle man hoppa över rusande tjurar. Lysande spel

OT: Ghost`n`goblins här också. Herregud vad det myntades in i den maskinen.
Citera
  • 1
  • 2