Flashback bygger pepparkakshus!
2019-01-10, 16:39
Medlem
Drevs avatar
Ja visste är det märkligt att vissa använder fälgrenföringsmedel och vaxschampoo i en tvätthall..? Vad är problemet.. Om man är så jävla rädd kan man lika gärna sitta hemma.
Citera
2019-01-10, 17:31
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drev
Ja visste är det märkligt att vissa använder fälgrenföringsmedel och vaxschampoo i en tvätthall..? Vad är problemet.. Om man är så jävla rädd kan man lika gärna sitta hemma.

Det handlar inte om att vara rädd. Det handlar om hälsan.
Citera
2019-01-12, 19:21
Medlem
En bekant råkade spraya ner hela bilen med SONAX Xtreme Fälgrengöring, vad kan konsekvenserna bli av det? Är det någon fara för lacken?
Citera
2019-01-15, 02:07
Medlem
ABTOMAT90s avatar
Har kört mestadels på Meguiar's bilvårdsprodukter.
Blivit tipsad om att testa svenska tershine. Era erfarenheter av deras produktserie?
Citera
2019-01-21, 23:50
Medlem
Jag funderar på köpa en trådlös polermaskin "RYOBI 18V R18B-0". Det vore hur smidigt som helst att slippa gnugga med cirkulära rörelser för hand. Brukar bli rejält trött av just det momentet. Någon som har erfarenhet av maskinpolering?
Citera
2019-01-25, 09:59
Bannlyst
jaha då har man inpregnerat sina lungor för en vecka till
Var förbi tvätthallen igår kväll för att göra bilen helg ren, klart att man ska stå i mellan två stycken som sprayar med Xtreme fälgtvätt.
Känns lite raspigt i halsen idag utan att överdriva.
Citera
2019-01-28, 20:29
Medlem
Fredde104s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joex
En bekant råkade spraya ner hela bilen med SONAX Xtreme Fälgrengöring, vad kan konsekvenserna bli av det? Är det någon fara för lacken?
Det beror på ifall han lät det torka in. Förutsatt att det spolades av direkt så ska lacken inte ha tagit skada. Däremot plaster och gummilister har nog tagit skada, men det värsta som kan hända är sprickor (gummi) och permanent missfärgning (plaster)

Citat:
Ursprungligen postat av OneMountain
Jag funderar på köpa en trådlös polermaskin "RYOBI 18V R18B-0". Det vore hur smidigt som helst att slippa gnugga med cirkulära rörelser för hand. Brukar bli rejält trött av just det momentet. Någon som har erfarenhet av maskinpolering?
Jag jobbar som rekondare och har några års erfarenhet av maskin. Har du bara polerat för hand tidigare rekommenderar jag dig starkt att köpa en dubbel-oscillerande maskin. Den kommer inte ta bort särskilt grova repor, men du kommer få till ett mycket finare resultat. Du kommer också att märka att det går väldigt mycket fortare. Med lite träning kommer du snart kunna gå över hela bilen på under en timme. Det som egentligen skiljer de billiga maskinerna (Biltema, Cocraft, BBV) jämfört med de dyra (Flex, Rupes, 3M) är ljudnivå och vibrationer. En billig maskin är ofta svårare att hitta reservdelar till, så ska du köpa en billig så köp en riktigt billig att använda en eller två gånger. Det tjänar du på i längden, istället för att slänga ut 10 papp på en Flex som du kör över flera hundra bilar med innan de börjar rasa.

När du har polerat rekommenderar jag att du lägger någon form av skydd. Jag brukar rekommendera keramsik behandling, men då detta är avancerat (och dyrt!) så finns det många bra vaxer med hyffsad hållbarhet. Angelwax Enigma (som du hittar här) är ett av de bättre, förutsatt att du torkar hela bilen med sprit innan du vaxar. Då får du ett bra skydd som kan byggas på med snabbwax eller bilschampo från samma serie, och även är väldigt hållbart jämfört med andra vaxer.

Har du fler funderingar eller frågor kan du alltid dra iväg ett PM
Citera
2019-02-05, 14:50
Medlem
Fredde104s avatar
Efter att jag läst lite i tråden ser jag att det kan behövas lite tips från en yrkesrekondare... så här kör vi!
(Har jobbat med rekond i ca 4-5 år)

TVÄTT:
1: Lägg på kallavfettning. Tänk på att inte lägga ovanför fönsterlisten och undvik definitivt torkarblad, fäll upp dessa innan om möjligt. Låt verka ca 10-25 minuter beroende på hur skitig bilen är
2: Är fälgarna gula passar det bra att lägga någon form av flygrostlösare (jag använder syrabaserad, men finns många som är mer skonsamma ot både bil och lungor. Tänk på att borsta fälgarna med en mycket mjuk borste för att få bort inbränningar
3: Alkalisk avfettning över hela bilen. En bra lösning är ca 5-20%. Låt verka 2-5 minuter
4: Spola av nerifrån och upp. Tänk på att det ALLTID ligger kem mellan vatten och lack, så var noggrann vid avspolning.
5: Svampa bilen med valfritt vaxschampo (ska du polera så välj ett vaxfritt). Använd två hinkar, gritguard och microfiberhandske. Svampa uppifrån och ner, avsluta med kjolarna.
6 :Spola av, uppifrån och ner.
7: Skölja av bilen med varmvatten i slang. Det går väldigt mycket fortare att torka av den då. Använd ALDRIG sämskskinn, du bara repar lacken. Är du petig kan du använda tryckluft för att få torrt i springor

BEHANDLING:
Polera ALLTID bilen innan behandling, oavsett om det är vax eller keramisk. Tänk på att inte använda vax vintertid, då du tvättar bort det med kallavfettning (vilket är ett måste om du vill ha bort saltet). Då är det värt att lämna in bilen för behandling.
Plaster ska EJ behandlas med vax, då du riskerar att få halvpermanenta märken om du gör fel. Vill du behandla plasterna är det keramiskt som gäller. Glöm inte heller att bilan MÅSTE spritas först för maximal hållbarhet, även om du bara vaxar. Kör ni med våtvax ska detta sprayas på, svamas in med en separat svamp, sedan spolas av för bästa resultat. Man kan även torka ut det på lacken, men gör du fel här kan hela bilen bli flammig, särskilt vid temperaturer under 10 grader.
Vad gäller rutor ska alla sorters vax undvikas. Det pärlar sig och kanske tom rinner av på dagen, men i mörker blir det extremt jobbigt att se ut. Då är det bättre att investera i en riktig glasbehandling, som underlättar sikten och inte ger den gulvita hinnan. (Jag kör själv gasbehandling och har varken använt torkare eller spolarvätska på över ett år)

Interiören säger sig självt, men en sak jag märkt att många har problem med är hur man putsar rutorna. För att det ska bli rent MÅSTE du ha två dukar: En grov för att torka ut medlet, och en slät för att ta bort hinnan. Gör man på detta sättet kommer runtan bli så gott som ny.

Hoppas mina tips kommer till nytta och är det någon som undrar något så svarar jag gärna på frågor.
Citera
2019-02-07, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Är man rädd om sin bil tvättar man den självklart för hand, för att den ska bli ordentligt ren och för att slippa onödiga lackskador. Hur gör man då för att uppnå optimalt resultat? Här kommer lite saker som säkert någon kan ha glädje av att veta.

Motortvätt - öppna huven och täck över delar som kan vara känsliga för vatten. Spola av med vatten, använd eventuellt avfettningsmedel om det är nödvändigt.

Börja sedan med att spola av bilen med kallt vatten. Det behöver inte vara iskallt, men inte ljummet eller varmt. Anledningen är att varmvatten lämnar kalkfläckar när dropparna avdunstar. Samma princip gäller när man diskar, om disken ska lufttorka ska man skölja med kallt vatten.

Sedan tar man en tvättsvamp, och masserar bilen med vaxschampoo. Helst äkta tvättsvamp och inte syntet. Ett schampoo som fungerar bra är Autosmart. Använder man ett bra vaxschampoo underlättar man att få bort smuts och asfaltsprickar, och man ger lacken ett extra skyddslager som gör att polering och lackförsegling håller längre.

Om man inte får bort all smuts med vatten kan man ta lite avfettningsmedel och gnugga tills man fått bort allt. Det finns inte mycket smuts som inte ger med sig mot avfettningsmedel. Dock får man tänka på att detta tär på lackförsegling och vax, så man ska bara använda det när man måste, och vara noga med att massera med vaxschampoo efteråt.

När man använder tvättsvamp ska man börja nerifrån och gå uppåt. Det kanske låter konstigt, men det beror på att man bör undvika att vattnet rinner över lacken och ger rinningsspår som är svåra att få bort. Om man börjar nerifrån kommer vattnet rinna ner i det andra vattnet, och då uppstår inga spår i lacken.

En sak som är väldigt viktig är att om man tappar en tvättsvamp på marken ska man aldrig mer använda den. Grus är väldigt elakt mot lacken, och minsta korn som fastnar kan vara förödande. Även om man sköljer svampen kan det sitta kvar gruskorn som man inte fått bort. På samma sätt är det bra att använda flera tvättsvampar för att undvika att dra med sig smuts och grus och göra repor i lacken.

Nästa steg är att spola bort vaxschampoot med kallt vatten. Låter man schampoot torka in kan det bli fula vita spår av intorkat vax - även om autosmarts schampoo är väldigt förlåtande. Det är likadant som att man ska skölja ur schampoot ordentligt när man tvättar håret, annars skadas håret.

Sist kan man torka bilen med sämskskinn för att minimera risken för kalkfläckar som kan uppstå när vattnet torkar. Dock så är det inte nödvändigt om man spolat med kallt vatten, men vill man vara noga så är det absolut inte fel.

Ytterligare en sak att tänka på är att man inte ska använda några specialprodukter för att smörja in gummi- och plastlister, då dessa nästan undantagslöst ger en väldigt kortsiktig förbättring och gör att listerna torkar sönder snabbare än de gör annars.

Nu borde bilen vara skinande ren och blank. Däcken är svarta och fina och ger en snygg kontrast mot fälgarna och bilen. Men så fort gummit torkar blir däcken grå och trista, och ser nästan dammiga ut. Men det finns botemedel. Jag använder en sorts däckspray som heter CRC So Easy Däckglans och säljs på bl.a Mekonomen ganska billigt. Man sprayar ett lager runt däcken och ett tjockt skum bildas. Efter 1-2 minuter har skummet torkat bort, och däcken är svarta och fina. Detta sitter kvar i flera veckor, något kortare om det regnar mycket.

Så, det var lite tips från Capone. Kom gärna med kommentarer och tips på förbättringar av "ritualen".

Någon speciellt medel man borde ha för att tvätta motorn?
Citera
2019-02-26, 20:50
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredde104
Hoppas mina tips kommer till nytta och är det någon som undrar något så svarar jag gärna på frågor.
Några blandade frågor och funderingar, högt och lågt:
Behöver man både kall- och alkalisk avfettning, eller beror det på t.ex årstid? Jag använder Turtles extreme-avfettning, kallavfettning. Brukar spola av den värsta, lösa smutsen först vilket vissa menar är ett no-no, men jag tänker avfettningen då får verka på den smuts som behöver lösas och på inte allt. Enda nackdelen jag märkt är att denna inte verkar ta asfaltsprickar.

Spola uppifrån och ner, eller tvärtom - vilket gäller? Du nämner båda, men vad är tanken bakom? När använder man vilket? Har testat båda på måfå men vet inte när vilken är rätt och märker ingen direkt skillnad.

Har börjat följa en kanal på Youtube som heter Gör det med RW där han i en video nyligen körde någon sorts skumtvätt. https://www.youtube.com/watch?v=polp4mI3Fhc Också börjat se något liknande i olika tvätthallar där folk kör en pumpflaska som sprutar skum pga övertryck, tror jag. Är det bara en fluga/gimmick eller vad är fördelen med skumtvätt? Ska man i sådana fall köra specialmedel eller vanligt bilschampo, spelar det någon roll? Eller vara nöjd med min vanliga avfettning och handtvätt? Jag gillar bilvård men har inte alltid tid eller lust att betala multum så här års för att stå och gnugga i tvätthallen, tänker att avfettning och skum skulle kunna vara en kombo?

Sen angående lackvård så skrev du om polering och dubbeloscillerande maskin lite tidigare. Jag har köpt grejer och en billigare maskin, typ Cocraft (?) men har inga trissor. Grejerna har legat i något år nu, får aldrig tummen ur trots att jag kollat massa videor. För att vara en bruksbil skulle jag säga lacken är i ett ok grundskick men har aldrig polerat den under de år jag ägt den. Har två medel hemma, ett heavy och ett medium, 400 resp 2500, är de för "hårda"? Bör man ha något ytterligare finare medel/högre tal? Samt vad för trissor behöver man? Hårda eller mjuka? Och sist så känner jag väl att jag inte riktigt vet hur jag använder maskinen som aldrig meckat med sådana förut. Maskera lister och sådant basic vet jag. Ska man bara köra och hoppas på det bästa?
Senast redigerad av Joomla 2019-02-26 kl. 20:56.
Citera
2019-02-27, 13:32
Medlem
ninjatorrents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Några blandade frågor och funderingar, högt och lågt:
Behöver man både kall- och alkalisk avfettning, eller beror det på t.ex årstid? Jag använder Turtles extreme-avfettning, kallavfettning. Brukar spola av den värsta, lösa smutsen först vilket vissa menar är ett no-no, men jag tänker avfettningen då får verka på den smuts som behöver lösas och på inte allt. Enda nackdelen jag märkt är att denna inte verkar ta asfaltsprickar.

Spola uppifrån och ner, eller tvärtom - vilket gäller? Du nämner båda, men vad är tanken bakom? När använder man vilket? Har testat båda på måfå men vet inte när vilken är rätt och märker ingen direkt skillnad.

Har börjat följa en kanal på Youtube som heter Gör det med RW där han i en video nyligen körde någon sorts skumtvätt. https://www.youtube.com/watch?v=polp4mI3Fhc Också börjat se något liknande i olika tvätthallar där folk kör en pumpflaska som sprutar skum pga övertryck, tror jag. Är det bara en fluga/gimmick eller vad är fördelen med skumtvätt? Ska man i sådana fall köra specialmedel eller vanligt bilschampo, spelar det någon roll? Eller vara nöjd med min vanliga avfettning och handtvätt? Jag gillar bilvård men har inte alltid tid eller lust att betala multum så här års för att stå och gnugga i tvätthallen, tänker att avfettning och skum skulle kunna vara en kombo?

Sen angående lackvård så skrev du om polering och dubbeloscillerande maskin lite tidigare. Jag har köpt grejer och en billigare maskin, typ Cocraft (?) men har inga trissor. Grejerna har legat i något år nu, får aldrig tummen ur trots att jag kollat massa videor. För att vara en bruksbil skulle jag säga lacken är i ett ok grundskick men har aldrig polerat den under de år jag ägt den. Har två medel hemma, ett heavy och ett medium, 400 resp 2500, är de för "hårda"? Bör man ha något ytterligare finare medel/högre tal? Samt vad för trissor behöver man? Hårda eller mjuka? Och sist så känner jag väl att jag inte riktigt vet hur jag använder maskinen som aldrig meckat med sådana förut. Maskera lister och sådant basic vet jag. Ska man bara köra och hoppas på det bästa?

Finns en grupp på Facebook som heter bilvård, ställ samma frågor där så får du garanterat bra svar från medlemmarna. Mycket nyttig info om bilvård där!

Men på din fråga om skumtvätt så är det mest en fluga skulle jag säga, har en foamlance som jag kopplar till högtryckstvätten och kör med. Dock mest för att det är kul med skum
Citera
2019-03-07, 14:22
Medlem
När jag var grabb hade vi en granngubbe som lät mig tvätta hans bil för en tjuga, något jag ställde upp på med glädje.
Den riktiga höjdpunkten var dock inte betalningen, utan gubbens "bromstork" efter fullförd tvätt. Han hade nämligen fått för sig att man måste köra en runda och bromsa efteråt för att undvika rost på bromsskivorna och för att driva ut fukt från övriga delar i bromssystemet. Han gjorde först en hård och bestämd inbromsning, följt av en mjuk och lång sådan.

Detta är faktiskt något jag har tagit med mig i min egen biltvättsrutin utan att reflektera över det.

Frågan är: finns det några fördelar överhuvudtaget med detta? Har jag levt i en lögn större delen av mitt liv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in