Citat:
Ursprungligen postat av
Fredde104
Hoppas mina tips kommer till nytta och är det någon som undrar något så svarar jag gärna på frågor.
Några blandade frågor och funderingar, högt och lågt:
Behöver man både kall- och alkalisk avfettning, eller beror det på t.ex årstid? Jag använder Turtles extreme-avfettning, kallavfettning. Brukar spola av den värsta, lösa smutsen först vilket vissa menar är ett no-no, men jag tänker avfettningen då får verka på den smuts som behöver lösas och på inte allt. Enda nackdelen jag märkt är att denna inte verkar ta asfaltsprickar.
Spola uppifrån och ner, eller tvärtom - vilket gäller? Du nämner båda, men vad är tanken bakom? När använder man vilket? Har testat båda på måfå men vet inte när vilken är rätt och märker ingen direkt skillnad.
Har börjat följa en kanal på Youtube som heter Gör det med RW där han i en video nyligen körde någon sorts skumtvätt.
https://www.youtube.com/watch?v=polp4mI3Fhc Också börjat se något liknande i olika tvätthallar där folk kör en pumpflaska som sprutar skum pga övertryck, tror jag. Är det bara en fluga/gimmick eller vad är fördelen med skumtvätt? Ska man i sådana fall köra specialmedel eller vanligt bilschampo, spelar det någon roll? Eller vara nöjd med min vanliga avfettning och handtvätt? Jag gillar bilvård men har inte alltid tid eller lust att betala multum så här års för att stå och gnugga i tvätthallen, tänker att avfettning och skum skulle kunna vara en kombo?
Sen angående lackvård så skrev du om polering och dubbeloscillerande maskin lite tidigare. Jag har köpt grejer och en billigare maskin, typ Cocraft (?) men har inga trissor. Grejerna har legat i något år nu, får aldrig tummen ur trots att jag kollat massa videor. För att vara en bruksbil skulle jag säga lacken är i ett ok grundskick men har aldrig polerat den under de år jag ägt den. Har två medel hemma, ett heavy och ett medium, 400 resp 2500, är de för "hårda"? Bör man ha något ytterligare finare medel/högre tal? Samt vad för trissor behöver man? Hårda eller mjuka? Och sist så känner jag väl att jag inte riktigt vet hur jag använder maskinen som aldrig meckat med sådana förut. Maskera lister och sådant basic vet jag. Ska man bara köra och hoppas på det bästa?