Citat:
Ursprungligen postat av
Couplet
Du får tänka på att tvätta hemma på uppfarten inte alltid är lagligt. På en GDS-hall betalar du delvis för att de tar hand om allt miljökrafs.
Om du jämför 100 spänn på en GDS-hall med vad du får på en helautomatisk borst-/ångtvätt, så gissar jag att det fortfarande är nästan ohemult billigt.
Jag tvättar min ca 1 g/v och då blir den skinande ren på 30-40 min, inkl vax och tork, kanske behöver du bättre kem för att inte behöva känna dig stressad?
Brukar nästan alltid vara tillåtet med lättare "sommartvätt" på uppfarten. Känner man att tiden är stressig i GDS hallen så kan alltid göra en grovtvätt med förtvätt och kallavfettning/alkalisk avfettning plus ev. snabbschamponering i GDS hallen och sedan avsluta hemma i lugn och ro med en ny spolning och ev. ytterligare schamponering. Så kan man sedan småmysa med torkning och vaxning och allt annat man vill hinna med

.
30-40min är bra snabbt för allt de där, men beror ju hur stor bil man har. Jäkla skillnad att göra allt detta på en golf jämfört med en större SUV.
Men givetvis ska man låta kemikalierna jobba för att spara tid. Kemikalierna man köper på macken, biltema etc är tyvärr bara bortkastade pengar och tid.
Ett tips om man ska schamponera hemma är att använda ett låglöddrande schampo (givetvis biologiskt nedbrytbart) som i stort sett inte syns, blir mindre konstiga blickar från grannarna och förbigående då de antagligen bara tror att du spolar lite på bilen