2015-08-26, 10:00
Medlem
Fredde104s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R4hu7
Nyligen köpt bil och ska således handtvätta en bil för första gången nu.
Köpt ett litet biltvätt kit för 79kr som innehåller förutom en hink får man även 500 ml vaxschampo, 500 ml fälgrent, 500 ml avfettning, tvättsvamp samt poler-/torktrasa.

Vilket ska man använda först: vaxschampo eller avfettningsmedlet? Eller det spelar ingen roll kanske?
börja med avfettning. det tvättar du bort sedan när du sköljer av den
Citera
2015-08-26, 11:19
Medlem
R4hu7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredde104
börja med avfettning. det tvättar du bort sedan när du sköljer av den
Okej tack
Citera
2015-11-02, 13:42
Medlem
Hej, lånar tråden för några frågor om någon har koll och tid.

Har köpt en relativt ny bil (2014) och undrar lite hur folk gör med vissa moment i sin biltvätt.

- Lägger ni avfettning varje gång ni tvättar?
Om inte hur delar ni upp det för lackens bästa? Jag tänkte tvätta bilen för hand varannan vecka. Känns lite overkill att slänga på kallavfettning + alkalisk avfettning och skölja av varje gång jag tvättar den, för att sedan fortsätta med schampo och tvätt. Förstör väl lack och lackskydd tänker jag..

- Jag åker förbi ett område när jag ska till jobbet där man kör i hög hastighet och det är rätt fullt med myggsvärmar. Så även om bilen är nytvättad kan hela fronten se ut som discovery channel efter två dagar. Hur gör man då? Tar jag bara insektsmedel och sprutar av varannan dag? Vattnet är rätt kalkigt på jobbet så att låta det vattnet torka in är inget alternativ. Blir fula kalk fläckar. Men står jag med en microfiberduk och torkar varannan dag efter insektsmedlet utan att tvätta bilen blir det väl repor på det viset?

Tacksam för alla svar
Citera
2015-11-03, 10:08
Medlem
Fredde104s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dudee
Hej, lånar tråden för några frågor om någon har koll och tid.

Har köpt en relativt ny bil (2014) och undrar lite hur folk gör med vissa moment i sin biltvätt.

- Lägger ni avfettning varje gång ni tvättar?
Om inte hur delar ni upp det för lackens bästa? Jag tänkte tvätta bilen för hand varannan vecka. Känns lite overkill att slänga på kallavfettning + alkalisk avfettning och skölja av varje gång jag tvättar den, för att sedan fortsätta med schampo och tvätt. Förstör väl lack och lackskydd tänker jag.
Jag gör såhär:
Först sprayar jag på avfettning på stänkskärmarna och hela nedra halvan av bilen (ej fronten). Till detta använder jag Autosmart Power. När detta ligger och verkar skickar jag på Insektsbort. Därefter väntar jag ett par minuter innan jag spolar hela bilen med högtryck med bilshampo (brukar stå på en miljötvätt)
Sedan på med skumtvätt, för att sedan blåsa av allt med vanligt kallt vatten. Därefter täcker jag bilen med någon sorts våtvax, som även den ingår i miljötvätten. Detta spolas nogrannt av med Osmose-renat vatten. Därefter drar jag av hela bilen med Turtle bilskrapa, för att sedan torka resten torrt med sämskinn

Edit: Kan tillägga att alla momenten genomförs vid varje tvätt
Citera
2015-11-03, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredde104
Jag gör såhär:
Först sprayar jag på avfettning på stänkskärmarna och hela nedra halvan av bilen (ej fronten). Till detta använder jag Autosmart Power. När detta ligger och verkar skickar jag på Insektsbort. Därefter väntar jag ett par minuter innan jag spolar hela bilen med högtryck med bilshampo (brukar stå på en miljötvätt)
Sedan på med skumtvätt, för att sedan blåsa av allt med vanligt kallt vatten. Därefter täcker jag bilen med någon sorts våtvax, som även den ingår i miljötvätten. Detta spolas nogrannt av med Osmose-renat vatten. Därefter drar jag av hela bilen med Turtle bilskrapa, för att sedan torka resten torrt med sämskinn

Edit: Kan tillägga att alla momenten genomförs vid varje tvätt

Okej, hur ofta tvättar du bilen då? Aha, så på fronten kör du endast insektsmedel och ingen avfettning alltså?
Citera
2015-11-04, 08:13
Moderator
Citat:
Okej, hur ofta tvättar du bilen då? Aha, så på fronten kör du endast insektsmedel och ingen avfettning alltså?
Kör bara avfettning där det behövs, när det behövs. Om du tvättar varje eller varannan vecka behövs det definitivt inte varje gång. På sommaren behövs det ju i princip inte alls.

Lite beroende på hur mycket tid jag har och hur seriöst jag vill ha rent bilen och vilken årstid det är: Sommar, på med en utspädd alkalisk rengöring, läggs på med spruta eller högtryckstvätt på torr bil, insektsmedel går bra att lägga på samtidigt vid behov.

Spola av med högtryckstvätt nerifrån och upp, tvätta med bilschampo och svamp uppifrån och ner, så få drag som möjligt för att inte repa i onödan. Spola med högtryck uppifrån och ner. ungefär en panel i taget och aldrig låta schampo eller vatten torka in. Böja med ny svamp och avsluta med att ta de minst synliga områdena (under trösklar och liknande ställen) utan att ta svampen på de stora panelerna igen.
När hela bilen är tvättad, inklusive trösklar, skärmkanter fälgar osv. så torkas bilen av med lämplig trasa. Finns en uppsjö olika syntetiska sämskskinn, vissa bättre vissa sämre. - en bra frottehanduk tycker jag fungerar bra med, men det finns de som inte rekommenderar det eftersom det kan finnas hårda sömmar i dem som repar- givetvis ska dörröppningar och luckor tvättas ur och torkas med.

På vintern bli bilen så snabbt skiten så att vara jättenoggrann då är bara plågsamt, jag brukar använda avfettning nån gång varje vinter och första gången på våren. Använd vid behov helt enkelt.
I övrigt är det ju samma steg som gäller som vid en sommartvätt.
Var väldigt noggrann med hjulhus och bromsar, spola med mycket vatten och gärna högtryck, givetvis utan att spola direkt på skarvar och känsliga delar, men fjäderben och bromsok / skivor mår bara bra av att spolas så rena det går. Framförallt är detta viktigt på vintern.
Citera
2015-11-10, 10:08
Medlem
Fredde104s avatar
Citat:
Jag brukar tvätta ungefär en gång i veckan.

Vilken typ av vax ska man använda för en smidig handtvätt utan maskin? Austosmart vaxtvätt, hårdvax eller skandinavisk hårdvax?
Citera
2016-01-04, 14:57
Medlem
Upptäckte tidigare i morse att fönstret på garaget stått öppet under natten och att det var is-sörja i några vattenflaskor som stod där inne, det har alltså varit minusgrader där inne några timmar i natt. Naturligtvis stod även alla grejer till biltvätten där, inkl några flaskor Sonax hårdvax och schampo med tydliga varningslappar om att de skall förvaras frostfritt. Frågan är hur mycket skada de har tagit, är det bara att kasta och köpa nytt eller finns det en chans att de går att använda?
Citera
2016-01-26, 19:13
Medlem
linjalles avatar
Någon som har något tips på hur i helsike jag ska få rent på lacken i själva dörrlisterna? Jag tvättar på OKQ8´s tvätta självhallar. Använder avfettning och allt går som smort på lacken, men vet inte hur jag ska ta mig till. Känns skevt att ha en helren bil men sen när man öppnar dörren så är det smutsigt.

Cheers!
Citera
2016-02-12, 23:57
Medlem
Lyyn-Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linjalle
Någon som har något tips på hur i helsike jag ska få rent på lacken i själva dörrlisterna? Jag tvättar på OKQ8´s tvätta självhallar. Använder avfettning och allt går som smort på lacken, men vet inte hur jag ska ta mig till. Känns skevt att ha en helren bil men sen när man öppnar dörren så är det smutsigt.

Cheers!

Alkalisk avfettning, Kallavfettning, högtrycksspolning och torka rent! Ev. kan du få köra lera (clay) men det är nog lite överkurs
Citera
2016-02-13, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
Upptäckte tidigare i morse att fönstret på garaget stått öppet under natten och att det var is-sörja i några vattenflaskor som stod där inne, det har alltså varit minusgrader där inne några timmar i natt. Naturligtvis stod även alla grejer till biltvätten där, inkl några flaskor Sonax hårdvax och schampo med tydliga varningslappar om att de skall förvaras frostfritt. Frågan är hur mycket skada de har tagit, är det bara att kasta och köpa nytt eller finns det en chans att de går att använda?

Vaxet vet jag inte, men schampot ska inte vara någon fara. Jag brukar själv glömma bland annat bilschampo (Lahega/Turtle) bilen, och då har det ju nu under vintern krupit ned mot -20 och schampot frusit till isglass. Bara hälla varmvatten på flaskan innan man ska tvätta, har inte upplevt att schampot inte fungerar som vanligt.
Citera
2016-02-20, 14:27
Medlem
wastedandlazys avatar
På insidan av bilplåten (där lacken sitter) är det inte ren plåt
Typ insidan av dörrer, bagageluckan och därikring
Alltså under inredningen

Typ sprutat med nåt fett eller liknande, vad är det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in