Citat:
Ursprungligen postat av
Dudee
Okej, hur ofta tvättar du bilen då? Aha, så på fronten kör du endast insektsmedel och ingen avfettning alltså?
Kör bara avfettning där det behövs, när det behövs. Om du tvättar varje eller varannan vecka behövs det definitivt inte varje gång. På sommaren behövs det ju i princip inte alls.
Lite beroende på hur mycket tid jag har och hur seriöst jag vill ha rent bilen och vilken årstid det är: Sommar, på med en utspädd alkalisk rengöring, läggs på med spruta eller högtryckstvätt på torr bil, insektsmedel går bra att lägga på samtidigt vid behov.
Spola av med högtryckstvätt nerifrån och upp, tvätta med bilschampo och svamp uppifrån och ner, så få drag som möjligt för att inte repa i onödan. Spola med högtryck uppifrån och ner. ungefär en panel i taget och aldrig låta schampo eller vatten torka in. Böja med ny svamp och avsluta med att ta de minst synliga områdena (under trösklar och liknande ställen) utan att ta svampen på de stora panelerna igen.
När hela bilen är tvättad, inklusive trösklar, skärmkanter fälgar osv. så torkas bilen av med lämplig trasa. Finns en uppsjö olika syntetiska sämskskinn, vissa bättre vissa sämre. - en bra frottehanduk tycker jag fungerar bra med, men det finns de som inte rekommenderar det eftersom det kan finnas hårda sömmar i dem som repar- givetvis ska dörröppningar och luckor tvättas ur och torkas med.
På vintern bli bilen så snabbt skiten så att vara jättenoggrann då är bara plågsamt, jag brukar använda avfettning nån gång varje vinter och första gången på våren. Använd vid behov helt enkelt.
I övrigt är det ju samma steg som gäller som vid en sommartvätt.
Var väldigt noggrann med hjulhus och bromsar, spola med mycket vatten och gärna högtryck, givetvis utan att spola direkt på skarvar och känsliga delar, men fjäderben och bromsok / skivor mår bara bra av att spolas så rena det går. Framförallt är detta viktigt på vintern.