2011-03-25, 10:21
Medlem
intervalls avatar
1. Bästa fälgrengöringen?
2. Bästa för att göra rent instrumentpanelen?
Citera
2011-03-26, 01:17
Medlem
Forevos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intervall

Jag tycker Sanegos wheelcleaner funkar bra, rengör all typ av aluminium, man blir förvånad.

http://www.prorecond.se/webshop/inde...&productId=405

Sen brukar jag köra Allbrites PRLC på panelerna från samma sida.
Citera
2011-03-26, 23:05
Medlem
peyotemattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intervall

1: Biltemas fälgrengöring.
2: Varmt vatten, lite såpa och mirakeltrasa.
Citera
2011-03-27, 11:39
Medlem
zepofans avatar
Hur många är det som har rena aluminiumfälgar? Jag menar alltså fälgar som inte är lackade. Till en obehandlad alufälg kan det behövas speciell fälgrengöring, oftast innehållande fosforsyra, för att få bort oxidskiktet. Till en "vanlig", lackad aluminiumfälg används avfettning. Bromsdamm då? Ja, du har väl vaxat dina fälgar, precis som andra lackade delar av bilen? I så fall är det inget problem att få bort bromsdammet.
Citera
2011-04-24, 11:34
Bannlyst
TS har missat en viktig detalj med uppifrån-och-ned-tvätt. Anledningen till att man börjar på taket är att det är minst grovsmuts där. Börjar du nederst får du genast byta tvättsvamp, gör du inte det kommer du gnida runt smågrus över hela bilen. Börjar man överst klarar man sig längre på samma svamp.
Citera
2011-04-29, 01:02
Medlem
supershapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av betongfarsa
Börjar man överst klarar man sig längre på samma svamp.
Jag använder aldrig samma svamp mer än en gång!
Citera
2011-04-29, 10:03
Medlem
Högtryckstvätt på bilar är ett stort no-no. Högtryckstvätt + sand och grus = sandbläster. Vanlig vattenslang duger utmärkt.
Citera
2011-05-03, 13:05
Medlem
frigolitpannas avatar
Bra guide.
När jag gör iordning bilen inför vårsäsongen åker jag
till en hall som har 250 bar högtryckstvätt, brukar lägga ner 2-3 timmar på tvätt, polering och vaxning.
Börjar med att avfetta, spola av, läääänge....
Sedan tvättar jag bilen två gånger, byter vatten 4-5 ggr per tvätt, börjar med att tvätta övre delen av bilen, sen den undre. Lägger inte av förrän bilen blänker och ser REN ut.
Efter det handtorkar jag med sämskinn, fintorkar med pappersrulle tills bilen är snustorr. Alltså duttar med pappret, suger upp vattendroppar, drar inte med pappret över lacken...

Sedan är det dags att det dra på polish, polerar sen med maskin, gör därefter samma procedur, fast med vaxet.
Brukar tvätta av rutorna med diskmedel och vatten, torkar av och polerar med tidningspapper. Väldigt effektivt.
Sist med inte minst fixar jag till plastlister och däcksidorna med bumpershine.

Gör detta när jag byter till sommardäck, fälgarna har jag då tvättat, maskinpolerat och vaxat hemma...

Har haft bilen inne på en av dom stora rekondfirmorna innan, ser ingen större skillnad nu efter att jag gjort det själv. Blir minst lika bra. Det handlar bara om ork, vilja och att man har lite känsla för det.
Använder en härlig kompott av medel.

Autosmart bilshampoo
Autoglym Super Resin Polish
Meguiars Deep Crystal Carnauba wax
Turtle Wax Extreme Nano Tech Bumber Shine
Citera
2011-05-09, 15:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av supershape
Jag använder aldrig samma svamp mer än en gång!

Är du rökt eller? Självklart återanvänder man inte svampen, men man kan använda den längre under samma tvättningstillfälle.
Citera
2011-06-12, 11:22
Medlem
Har ett tips på en oslagbar "lera". Den jag använder är från 3M.
Lägg leran i hinken med varmt vatten+bilschampo så den blir mjuk sen knådar man ut den till en platt deg, sen slänger man på mycket vatten med lite tvättmedel på en del i taget av bilen, sen är det bara att polera över med leran.

Tänk på att tvätta över bilen en gång innan så att det inte fastnar grus i leran. Poängen med leran är att den där förbannade knottriga ytan som kan bli av pollen tex försvinner som ingenting, även kamikazeflugor som fastnat försvinner hur lätt som helst.

Har sparat åtskilliga timmar på leran.
Asfaltsfläckar försvinner lätt också, men inte att rekommendera då blir leran så förbannat skitig. "Flygrost" kan man gnugga bort, men då får man kämpa lite mer

Sköter man den så håller den måååånga tvättar. Den är lite dyr, typ 500kr.
Citera
2011-06-15, 10:34
Medlem
Ojss avatar
Mitt tips som hobby rekondare är att tvätta insidan runt dörrarna samt gångjärnen som håller i dörren. Vanligt att bilar börjar rosta från insidan. Ett till tryckluft kan vara bra vid kupe rekond, blåsa bort smuts från dom där dryga ställena.
Citera
2011-06-25, 11:25
Medlem
Vad behöver jag om jag nu ska handtvätta och det ska bli bra ? Lite osäker på allt jag ska köpa in så som vad för vax, såpa eller vad det nu är som finns.

Ska tvätta den noggrant och fullständigt invändigt och utvändigt dock inte i motorrummet, även få bort eventuella svarta prickar behöver man ens avfettning ?

Till vad i sådana fall. Tacksam för snabba svar på detta ska tvätta den imorgon och ska handla in allting : )

Tack på förhand
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in